Hétvége a moziban: 3D, Fliegauf meg a pite

A héten két újrahasznosított 3D-s alkotás (Titanic 3D, Nyócker 8D) mellett új Amerikai pite-epizód és Fliegauf Benedek Ezüstmedve-díjas mozija nyújtja az igazi változatosságot a mozikban.

kgy
2012. 04. 05. 15:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amerikai pite: A találkozó

És íme, az Amerikai pite csapata számára elérkezett a 13 éves osztálytalálkozó, merthogy az 1999-es első rész óta ennyi idő telt el, s valahogy ideologizálni kell az új epizód születését. A három hivatalos mozifilm és a brandhez lazán kapcsolódó négy további videofilm után a Universal Pictures még egy utolsó (?) alkalommal nekilendül, hogy pénzt fialjon a sorozat ismertségéből. Az időutazás olyan szempontból tanulságos, hogy láthatjuk, ennyi idő alatt ki milyen messzire vitte a szépreményű gimikalandok után. Sean William Scott és Alyson Hannigan (utóbbi elsősorban az Így jártam anyátokkal révén) mutathat fel a társaságból talán a legtöbbet, de senki nem vált korosztálya világsztárjává, vagy koronázatlan királyává. Az Amerikai pite: A találkozóban a nagy újratalálkozás és a régi poénok felelevenítése mellet azért jut egy kis idő egy ismételt szüzességelvesztő projektre is. Az eddigi forgatókönyvíró Adam Herz beült a produceri székbe, míg a rendezést egy olyan páros kapta, aki körülbelül egykorú a még mindig fiatal szereplőkkel.


Csak a szél


Az idei Berlinale idején már többször cikkeztünk róla, hogy a versenyprogramban szereplő Csak a szél, Fliegauf Benedek új mozija milyen fogadtatásban részesült az ’A’ kategóriás seregszemlén. A végül a zsűri nagydíját elnyert alkotást a romagyilkosságok ihlették, ám nem a történések pontos feldolgozása, hanem fiktív rendezői reflexió a tragédiákra. A film producere, Mécs Mónika interjút adott az MNO-nak.


Egy élethazugság anatómiája − Együtt az ég alatt


A kezdeti percekben mintha egy reklámfilmbe csöppennénk bele: Martha tanár, férje, Paul, a doktoriját zárja. Szerelmük idilli, konfliktusmentes, vidám baráti társasággal körülvéve. A fiatal párt új állás is várja a napfényes Marseille-ben. Paul utazik előbb, de többé nem jelentkezik: minden előjel nélkül öngyilkos lesz. Andrzej Wajda tanítványa, Jan Schomburg filmje az élethazugságot járja körbe anélkül, hogy bármit is szájba rágna a nézőnek: Martha négy éven keresztül szerette úgy az „álomférjet”, hogy az kettős életet élt. A halál és az álomvilágot megsemmisítő csalódás alapjaiban rázza meg Marthát, az első jöttmentnek odadobná magát. Bár még innen lehetne csak igazán fokozni a tragédiáját, Schomburg megkíméli a nézőt: Alexander személyében Martha ha nem is problémáktól mentes, de nagyvonalú férfit talál, aki nem él vissza a helyzettel. Meglehet, művészfilmben már-már közhelyes megoldás volna a főhőst végleg a sárba taposni, Schomburg azonban más közhelyeket, falvédőre illő „igazságokat” is elkerül. A debütáló rendező szerint Hegel bölcsessége – a történelemben minden legalább egyszer megismétli magát – jól hangzik, de nagyon félrevezető, míg Shakespeare szép sorai − a szerelem nem az Idő bolondja – ma is megállják a helyüket. Van lehetőség a kiút megtalálására: ezzel a reménnyel kecsegtet didaktika nélkül az Együtt az ég alatt. Egy okos, letisztult film mindazoknak, akiknek a szerelem több a phenil-etil-amin részegítő hatásánál.


3D-vel újratöltött filmek: Nyócker, Titanic


A héten két olyan film 3D-vel feltuningolt változata is a mozikba kerül, amelyek korábban már meghódították a közönséget. Ez a trend egyébként idén tovább fog folytatódni, elsősorban animációs filmek leporolt változatai várhatók még a (magyar) mozikba (is). A Titanic esetében a korábban „minden idők legnagyobb bevételét elért filmje” megtisztelő címét is birtokló, 11 Oscar-díjas alkotást köszönthetünk ismét a filmszínházakban. James Cameron melodrámájában Leonardo DiCaprio és Kate Winslet tizenöt évvel ezelőtti fiatalságukkal köszöntenek minket, s a látványos katasztrófatörténet vizualitása a 3D-vel most kap egy újabb lökést. Halkan megjegyezzük, a film nem lett rövidebb a 180+ perc hosszúságánál. A Nyócker 8D esetében már rögtön a címadásnál el kell oszlatnunk egy félreértést, ugyanis a Nyócker 3D-s változata kerül most a mozikba, csak a VIII. kerületre vonatkozó referenciát csempészték a dimenziók közé. Gauder Áron és Novák Emil munkájának leporolását a kényszer is szülte, az évek óta készülő új animációjuk, az Egil ugyanis erősen beszorult mostanság. Így nyúltak vissza időtöltésképp a 2004-es sikerdarabhoz, amelyhez nemcsak 3D-t csaptak, de jelenetek is kikerültek, így feszesebbé vált a dramaturgia. Mivel nem nagyon válogathatunk az új magyar egész estés animációk között mostanában, ezért ennek is szívből örülünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.