Tagadhatatlan, hogy az ARC-ot egyfajta „baloldali érzékenység” jellemezte kezdetben, legalábbis ezzel a „váddal” kellett szembesüljön a „Gesztiék pályázata”. Mindez mára inkább történelem, az ARC kinőtte magát, s mára a kreatív vizuális szakma egyik fontos seregszemléje lett.
De álljunk meg egy percre az ARC evolúciójánál. Mert érdemes rákérdezni: vajon melyik progresszív, kreatív ügy mentes attól, hogy először a hagyomány bástyáiból nézve valamilyen gyanúval éljenek iránta? A tapasztalat pedig az, hogy gyanú ide vagy oda, a progresszív kezdeményezések végül hagyományt teremtenek, és őrzik is azt.
1. helyezett: Székely Petra: Miért is lenne jó kedvünk?
Hegel óta nem nehéz látni ezt a dialektikát a kultúrában, nem is csoda, hogy az idén 12. éves ARC is a gyökerekre fókuszál, a múltra, a helyre reflektál. A szeptember végi Design Hét idén a „slow design” jegyében szintén a helyi hagyományokból táplálkozó tárgyi világ mai helyét, továbbélését vizsgálja, és még megnézhető a már tízezernél is több látogatóval büszkélkedő Mi a magyar? kiállítás is a Műcsarnokban.
Az idei ősz vezérfonala tehát az identitáskeresés. A Műcsarnok kiállítása elég erélyesen, a botrány kockázatát is vállalva vizsgálódik, az ARC inkább személytelenebb, a háttérbe vonulva kérdez. Feldobja a Himnusz egy sorát, és várja a reakciókat. Meg is kapják: voltaképp ugyanazokat, amelyeket Gulyás Gábor és a Műcsarnok is megkapott a válogatott képzőművészekből álló alkotóktól.
Az ARC idei győztes és egyéb pályamunkáit látva az első benyomás: már nincs már egetverő különbség a képzőművészek és az úgymond laikusok munkái között. Nem mellékes persze, hogy bár az ARC nyílt pályázat, a résztvevők azért nem tekinthetők teljesen laikusnak: évek óta inkább a reklámszakmában is mozgó új tervezőgrafikus-generáció találkozik ezen a fórumon. A Műcsarnok kurátorai számára is tanulságos tehát, hogy ki mond többet, ki mond jobbat, a profi vagy az amatőr. (Elvontabban: létezik-e még magas és alacsony művészet a XXI. században?)
A menő konceptualista művészek ötletei és azok megvalósítása ugyanis alig vagy egyáltalán nem különbözik érdemben az ARC pályázat megoldásaitól. A valódi koncept a kurátor kreatív munkájának, elképzeléseinek függvényében jön létre. A koncept üzenete pedig kissé képlékenyen: a képeket nézve az embernek az az érzése támad, hogy magyarnak lenni olyan izé.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!