Gyerekek a középpontban, roncsderbivel

A hét mozibemutatói közül kettő (három?) – meglehetősen eltérő módon – foglalkozik a gyerekekkel és a legkisebbek védelmével.

kgy
2012. 09. 22. 7:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üss vagy fuss

Mondanám, hogy vérbeli amerikai független film az Üss vagy fuss, de ahhoz túl profinak tűnik, s még a végén azt hiszi egy gyanútlan filmkedvelő, hogy valamiféle negatív minősítésként citálom elő a kifejezést. Pedig az Üss vagy fuss minden látszat ellenére minimális pénzből (2 millió dollár) készült, s benne még a legjegyzettebb színészek is (Bradley Cooper, Jason Bateman, Tom Arnold) is kávépénzért szerepelnek. A történet klasszikus hajszafilm, amiben egy férfi és szerelme a tanúvédelmi program ellenére bajba kerül, s mindjárt nem is egy veszedelem elől kell menekülniük. Ehhez kellenek a remek sportkocsik, a sok autós üldözés, a nagy sebesség és a dögös verdák  fékcsikorgása. Már önmagában az a tény fergeteges, hogy a főszereplő tanúvédelmi programban használt neve Charles Bronson, de szerencsére a mozi itt közel sem áll le. A főszereplő Dax Shepard hollywoodi áttörésnek szánta alkotását, amelynek a forgatókönyvét is ő írta, s a filmet maga rendezte – erre a túlpezsgésre többször nem lesz szüksége. Most viszont készített egy olyan road movie-t, ami miatt mindig is szerettük a jó nőket és menő kocsikat.


Lazhar tanár úr


Kanada idei Oscar-jelöltje bizonyította, hogy a juharleveles országban komoly és tudatos munka zajlik, s az előző évben elkészült Felperzselt föld akadémiai jelölése után egy teljesen más műfaj és stílus jelenik meg a vásznon. Ebben a történetben egy algériai bevándorló lesz egy montreali általános iskola helyettesítő tanára, ahol rendhagyó módszerekkel próbálja a gyerekek traumatikus élményét, a halált megértetni és feldolgoztatni. Philippe Falardeau rendező sikerrel igyekszik elkerülni a szokásos iskolafilmes kliséket, s feldobni a hagyományos tematikát. Kritikánk a filmről itt olvasható.


Babycall


Bár Noomi Rapace A tetovált lány-trilógia után azonnal elpályázott Hollywoodba, és nagyobbnál nagyobb blockbusterekben aratja le korábbi erőfeszítéseinek gyümölcsét (Prometheus, Sherlock Holmes 2), ez idáig utolsó skandináv mozijában még lelkesen menekül egy pofás thrillerben. A Babycallban egy anyát jászik, aki csemetéjével férje erőszakossága elől bujkál. Hogy minden pillanatban hallja a tízéves forma gyerekét, egy bébihívót vásárol – amely egy éjjel szörnyű sikoltozást közvetít. A hang azonban nem a gyerekszobából érkezik, hanem máshonnan. Az az anya ezt próbálja meg kideríteni, s ekkor kúszik be a menekülős történet mellett a thriller másik cselekményszála.
Rapace szofisztikáltabb külsővel is meggyőző, s ha túltesszük magunkat a tényen, hogy minek egy ekkora gyerekhez bébihívó, valamint nem várunk eget rengető csodára a filmtől, biztosan jobban szórakozunk és félünk, mint egy hollywoodi tucatfilmen. A skandik még akkor is tudják, hogy  mostanság mi a dörgés, ha nem rendkívüliben utaznak.


Démoni doboz


Itt most nem sok meglepetéssel állhatunk elő, a Démoni doboz nem több, nem kevesebb, mint amit a címe, a műfaja, a tartalma és az előzetese megjelöl. A horrorfilmben a központi problémát egy doboz okozza, amiről kiderül, hogy egy démon fészkel benne – később majd átköltözik egy kislányba. S ettő kezdve a klasszikus ördögűzős történet felé sodródik a cselekmény. A Démoni doboz az újdonság igénye nélkül nyílik ki, de legalább nem akar meglepetést csinálni. A rendező, Ole Bornedal ugyan korábban készített itthon is vetített rémisztgető mozikat (Éjféli játszma, Éjjeliőr a hullaházban, Dina vagyok), a Démoni doboz viszont most belesimul a középmezőnybe. A szkeptikusoknak annyit még illendő elmondani, hogy – bár a film már a beharangozóban is hirdeti, hogy megtörtént eset alapján készült – én már jártam több amerikai kisvárosi bolhapiacon, s ott nemcsak én nem láttam démoni dobozokat, de a kispolgárok sem nagyon meséltek ilyen történetekről.

 

A korábbi hetek remek mozibemutatóiért katt ide, de ízibe!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.