Cézanne a Szépművészetiben: fordult a kocka

Amikor a Cézanne-tárlat kapcsán tollat ragad az ember, két cikket írhat meg. Az egyik a tökéletes kiállításról szól. A másik Cézanne-ról.

Szilágyi Bundi András
2012. 11. 04. 17:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szkeptikus voltam a Szépművészeti Múzeum időszaki tárlataival kapcsolatban. Hiányérzettel, rossz szájízzel távoztam a nagy csinnadrattával beharangozott kiállításokról. Lassan egy éve azonban érezhető a változás a Szépművészeti kiállításainál. A Nyolcak tárlata csodálatos volt, de ott még lehetett tudni, hogy igazából „vendég a háznál” a magyar avantgárd. A Nemes Marcell műgyűjtő emlékére szervezett kiállításon pedig végre megmutatkozott a régóta várt ötletesség és kreativitás, a kurátori munka kifogástalan színvonalára sem volt panasz. A művészi fotográfia születését bemutató tárlaton már ujjongott a kritikusi szív, de a Cézanne-tárlatnál megtörtént a fordulat. Hibátlan kiállítás született a Szépművészeti Múzeum falai között. Sőt picit több is.

Az utolsó klasszikus festő

Talán ez a kiállítás a Szépművészeti Múzeum fiatal kurátor- és szervezőcsapata számára a többévnyi munka gyümölcse, és annak a bizonyítéka, hogy nemcsak Bécsben lehet európai jelentőségű időszakos tárlatot rendezni. Mert igenis elképzelhető, hogy a művészet szerelmesei akár Londonból, Berlinből vagy Párizsból Budapestre utazva nézzék meg egyben Cézanne életművét úgy, ahogy eddig talán még sosem láttuk. Jelentem tehát: a feladat teljesítve. És ha belegondolunk, hogy a hónap végétől a Hősök tere másik felén Banksy fogja elfoglalni a Műcsarnok tereit, valóban úgy tűnhet: 2013 tavaszán Budapest lesz a kiállítások szerelmeseinek Mekkája.

A művészi fotográfia születését bemutató tárlaton már ujjongott a kritikusi szív, de a Cézanne-tárlatnál megtörtént a fordulat

Fotó: Nagy Béla

 

A Cézanne-kiállítás kapcsán Cézanne-ról nem szólni azonban több mint illetlenség, pláne hogy a kiállítás egyik legnagyobb erőssége épp az, hogy Cézanne végre nem „impresszionista festőként” van jelen. Az utóbbi évtizedekben sokkal inkább az impresszionizmussal szemben fogalmazzák meg Cézanne művészetének sajátosságát, Manet-val emlegetve egy lapon, annak ellenére, hogy az első és harmadik „impresszionista tárlaton” részt vett a Mester, és mindvégig hasonló utat járt, mint a színes képei által híressé lett és a modern művészetben máig a legszélesebb körben népszerű kortársai.

Ezen a tárlaton Cézanne az „utolsó klasszikus festőként” jelenik meg, s ennek nyomatékosítására a francia barokk művészet legnagyobb mesterének, Nicolas Poussinnek egy óriási képe fogadja a látogatót, amint belép a kiállítótérbe. A tárlat kezdése azonban nem csupán csali: a továbbiakban sem maradunk hasonló élmények nélkül. A tárlat kedvéért Budapestre érkezett Bernini, Houdon, Manet, Pisarro, sőt Michelangelo egy-egy műve is, és a felsorolás korántsem teljes. És különösen jólesik Rippl-Rónai és Tihanyi viszontlátása: a magyar festészet ilyesfajta „emancipációja” régi adóssága a művészettörténetnek.

Cézanne-hoz mindenki adta a nevét

A párhuzamok mellett Cézanne szinte összes főműve itt van, munkássága tényleg teljességében mutatkozik meg, egyaránt szerepel a párizsi Kártyázók (1893–96, Musée d’Orsay, Párizs), valamint a New York-i Kártyázók (1890–92, The Metropolitan Museum of Art, New York). A Montagne Sainte-Victoire hegyét a világ két külön pontján őrzött két verzió mutatja meg: az angliai (1882, The Courtauld Institute, London) és a nagy pínea fenyővel az amerikai (1885, Phillips Cellection, Washington D.C.). De Budapestre jött a Harlequin, a Konyhaasztal és a minden magyar gimnazista számára a művtöri tankönyvből ismert almás csendélet, amin a realizáció és a moduláció fogalmait magyarázták egykoron.

Cézanne-ról már nem lehet egyszerűen impresszionista vagy posztimpresszionista kategóriákban beszélni

Fotó: Nagy Béla

 

A kiállítás katalógusának tanulmányait a nemzetközi Cézanne-kutatás legelismertebb hazai és külföldi kiválóságai írták. A magyar szerzők mellett Richard Shiff, a 19. századi francia festészet amerikai szakértője, Caroline Elam, a Harvard Center művészettörténész professzora, a Burlington Magazin egykori szerkesztője, Mary Tomkins Lewis, Inken Freudenberg és Peter Kropmanns Cézanne-monográfusok, Linda Whiteley, az Oxfordi Egyetem kutatója, Nancy Ireson, a The Courtauld Institute of Art kurátora, Lukas Gloor múzeumigazgató, Klaus Herding művészettörténész professzor és Isabelle Cahn, a Musée d’Orsay kurátora is nevét adta a Szépművészeti Múzeum hatalmas vállalkozásához. És Cézanne-ról a budapesti tárlat, valamint a katalógus után nem lehet egyszerűen impresszionista vagy posztimpresszionista kategóriákban beszélni. Mert új Cézanne született.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.