Fabényi Júlia június 1-jétől veszi át a múzeum irányítását. Az újonnan kinevezett vezető pályázatát rövidesen közzéteszi. Fabényi célja, hogy a nemzetközi kortárs művészet legjavát bemutassa, fiatal jelenségeket, de komolyabb előkészítés után történelmi tendenciákat is.
Az intézmény korábbi vezetőjének, Bencsik Barnabásnak február 28-án járt le a vezetői megbízatása. A tárca március 1-jén írta ki a pályázatot, amelyet az anyag belső ellentmondása miatt visszavontak. Az új pályázatot március 13-án tették közzé, ezen már ketten – Fabényi Júlia és Bencsik Barnabás – indultak.
A megadott határidőig két pályamunka érkezett be, a miniszter által létrehozott javaslattevő bizottság a két jelölt közül Fabényi Júlia pályázatát támogatta, a tárcavezető a bizottság javaslatát elfogadva döntött Fabényi kinevezése mellett. Korábban a sajtóban már megjelent, hogy a szakmai bizottság nem Bencsik Barnabást, hanem Fabényi Júliát javasolta a Ludwig Múzeum élére, ez bizonyos művészeti körökben tiltakozást váltott ki.
Átlátható kultúrpolitikát követelve jelképesen lezárták az Emberi Erőforrások Minisztériuma épületének bejáratát kedden az Összefogás a Kortárs Művészetért csoport tagjai, miután végleg elhagyták a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum 12 napja elfoglalt lépcsőjét.
A budapesti Ludwig Múzeumot 1989-ben alapították, miután 1987-ben Irene és Peter Ludwig német műgyűjtő házaspár létrehozta magyarországi alapítványát. A budapesti intézménynek 70 nagy értékű nemzetközi műalkotást adományoztak, és 95 művet helyeztek el letétbe, amellyel megalapozták a múzeum nemzetközi gyűjteményét, és egyben létrehozták Magyarország első kortárs művészeti múzeumát. Az új múzeum első állandó kiállítása 1991-ben nyílt meg a Budavári Palota A épületében, a Magyar Nemzeti Galéria rendezésében. A múzeum 1996-ban Kortárs Művészeti Múzeummá alakult, és jelentős magyar anyaggal gyarapodott. A gyűjtemény 2005-ben a Művészetek Palotájába költözött.
A múzeumi negyed beruházás érinti a Ludwig Múzeumot is: a tervek szerint a Városligetbe, a közgyűjteményi épületegyüttesbe költözik majd az intézmény.
Ajánlólevelek dr. Fabényi Júlia számára
Bauhaus Archiv Berlin
Dr. Annemarie Jaeggi igazgató
Szívesen teszek eleget dr. Fabényi Júlia kérésének, és az alábbiakban küldöm ajánlásomat.
A Magyarok a Bauhausban (Die Ungarn am Bauhaus) című nagykiállítás előkészítése óta ismerem és becsülöm Fabényi Júliát, aki rendkívül kompetens és megbecsült kolléganő. A pécsi Janus Pannonius Múzeum és a berlini Bauhaus Archiv / Museum für Gestaltung közötti együttműködésben szervezett kiállításra a 2010. évi pécsi EKF-programok keretében került sor. A tárlatot Magyarország után Berlinben is bemutatták a Bauhaus Archivban.
Az együttműködés baráti és ugyanakkor professzionális szellemiségben zajlott. Örömmel gondolok vissza ezekre az időkre, mert a nemzetközi projektek gátjai (nyelvi és kulturális akadályok, a szervezésből és a határidőkből adódó kihívások) annak köszönhetően, hogy dr. Fabényi Júlia rendkívüli ismeretekkel rendelkezik, és jártas a különböző mentalitásokban, valamint annak, hogy milyen körültekintően és céltudatosan vezeti az intézményét, egyáltalán nem jelentkeztek.
Egy rendkívül sikeres kiállításon és egy nagyszerű katalóguson túlmenően bennem (és csapatomban) úgy él a vele mint kompetens, lelkes és egyszerre nagyon melegszívű múzeumigazgatóval való ismeretség, hogy csak minden elképzelhető jót és további szakmai sikereket kívánhatok neki.
Bethánia Művészház Kft.
Christoph Tannert művészeti vezető
Dr. phil. Fabényi Júliát mint kitűnő múzeumigazgatót, elkötelezett kurátort, szerzőt és együttműködési projektek megbízható partnerét mind különleges szakmai teljesítménye, mind személyes kvalitásai alapján ajánlom magasabb szintű vezetői tevékenységre múzeumi területen.
A budapesti Műcsarnok igazgatójaként 1990–1995 között többször dolgozott együtt német múzeumokkal és nemzetközi partnerekkel, nem utolsósorban a Berlini Galériával, ahol kurátorként is tevékenykedett.
Rendkívüli elkötelezettségéről is tanúbizonyságot tett az aktuális kérdések és az intézményi kapcsolati háló terén, hogy hangsúlyozza a magyar művészet értékét a világban és vice versa világszerte élénkítse a művészek, a művészetet bemutató intézmények és a legkülönbözőbb közönségek közötti kapcsolatokat.
Ez meggyőzően sikerült az 1999-es Frankfurti Könyvvásáron (ahol Magyarország díszvendég országként szerepelt), valamint nemzeti biztosként a velencei és a Sao Pauló-i biennálén.
A Szombathelyi Képtár vezetőjeként 1996–2000 között különösen a magyar–osztrák kapcsolatok ápolásában szerzett érdemeket, és az osztrák művészet neves képviselőit mutatta be Szombathelyen.
2000–2005 között a budapesti Műcsarnok igazgatója volt. Erre az időre esett a Bethanien Művészházzal való együttműködés közvetlen kezdete – tárlatok koncepcióinak kidolgozása (Budapesten), a bírálóbizottsági munka és a művészek kijelölése (Berlin számára) területén. Annak köszönhetően, hogy rendkívüli módon megértette a bonyolult kultúrpolitikai összefüggéseket is, ez az együttműködés igen gyümölcsözővé vált és ma is működik. Munkájának hála számos fiatal magyar művész lett a Bethanien Művészház Nemzetközi Műteremprogramjának ösztöndíjasa.
Szakmai felkészültségét mindig nyíltan és barátságosan juttatja kifejezésre. Párbeszédre való hajlandósága, kiváló képességei miatt a csapatmunkában és a kommunikációban a vele való beszélgetés mindig gyümölcsöző.
Dr. phil. Fabényi Júliát szívesen ajánlom a Peter és Irene Ludwig Alapítvány múzeumának vezetői pozíciójára.
Iparművészeti Egyetem Bécs
Prof. emer. Dr. Christian Reder
Számomra, aki sok évig vezettem a transzdiszciplináris, művészeti kutatásokat erősítő projektekre és publikációkra koncentráló Iparművészeti Egyetem Művészeti és Tudástranszfer Központot Bécsben, majd 2012-ben nyugdíjba vonultam, Fabényi Júlia mindvégig egy rendkívül kompetens és ötletgazdag munkatársnak bizonyult. Rálátásával a jelentős művészeti fejlesztések figyelemre méltó finomságaira újra és újra számos fontos javaslattal járult hozzá munkánkhoz – azáltal, hogy őszinte érdeklődéssel kutatott fel apróságokat, sokszor még nem teljesen elfogadott dolgokat és hogy tudatosan vonta be az aktuális művészeti élet különféle áramlatait. Újító, a pécsi múzeumon belül és a környezetében is nagyon elismert vezetői tevékenységéről a helyszínen magam is megbizonyosodhattam.
Úgy vélem, Fabényi Júlia teljes mértékben alkalmas jelölt arra, hogy további felelős tevékenységet folytasson a szellemi életet megtermékenyítő kiállítások és gyűjtemények terén.
Művészeti és Médatechnológiai Központ Karlsruhe
(Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe, röviden: ZKM)
Prof. Dr. h.c. Peter Weibel elnök:
Dr. Fabényi Júliát kb. 20 éve ismerem mint a 20. századi művészet szakértőjét. Sok személyes találkozás és számos, a grazi Joanneum Tartományi Múzeum Új Galériájában és a karlsruhei Művészeti és Médatechnológiai Központban (melynek elnöke vagyok) rendezett kiállítás során nyílt alkalmam megismerni szakértelmét, melyet rendkívül nagyra becsülök. Ő nem pusztán kurátor, hanem mély és sokrétű ismeretekkel rendelkező szerző is. E kitűnő, professzionális képességek mellett azonban emberileg is megbízható partner volt: mindig udvarias, mindig barátságos, mindig megértő, mindig szolidáris. Ezáltal volt lehetséges, hogy akár nehéz, szervezési problémákat is egyetértésben oldjunk meg. Egész jelleme arra irányul, hogy problémákat oldjon meg és lehetőségeket teremtsen. Humanista beállítottsága óriási szakértelemmel párosulva dr. Fabényi Júliát ideális jelöltté teszik a budapesti Ludwig Múzeum igazgatói posztjára.
Új Galéria Graz, Universalmuseum Joanneum
Dr. Christa Steinle igazgató 1998–2011 között
Az Universalmuseum Joanneumban működő Új Galéria Graz vezetőjeként többször nyílt alkalmam együtt dolgozni dr. Fabényi Júliával különböző magyarországi és ausztriai kiállítási projektekben. Megbízható és módfelett kompetens partnernek bizonyult mind a szervezésben, mind művészettudományi téren. Mivel kitűnően ismeri a kortárs osztrák művészeti életet, Stájerország tartomány 2006-ban meghívta, hogy legyen a zsűri tagja, illetve kurátora a Stájer Tartományi Művészeti Díj versenykiállításának. Magyar művészeti ismeretei tükröződtek az Új Galéria Akzent Ungarn című gyűjteményi kiállításában: kurátorként működött közre, és ő fogalmazta meg a katalógus előszavát is, melyben precízen elemezte a magyarországi művészetet 1945-től napjainkig. A Pécs EKF 2010 programsorozatának keretében az Új Galériával együtt hozott létre egy szerfelett sikeres kiállítást és egy szimpóziumot Günter Brusról a pécsi Janus Pannonius Múzeumban Crossing the border címmel, amelyhez egy kiadvány is kapcsolódott. Folyamatosan azon fáradozott továbbá, hogy segítse a fiatal magyar művészeket és javaslatokat tegyen az Új Galéria Artist in residence programjában részt vevők személyére, vagy éppen olyan csoportos kiállításokhoz járuljon hozzá, mint például a Pittura Immedia. Néhány tárlatot közülük magyarországi múzeumokban is bemutathattak, köszönhetően főként dr. Fabényi Júlia nagyon jó kapcsolatainak különböző köz- és magánintézményekhez, melyek a projektek finanszírozásában segítettek.
Nemcsak kiváló kurátorként és művészettörténészként becsülöm, hanem szociális szempontból is rátermett és szeretetre méltó személyiségét, aki magas szintű képzettségével alkalmas a budapesti Ludwig Múzeum igazgatói tisztségének betöltésére és arra, hogy az intézményt a nemzetközi színtéren is megfelelően pozícionálja.