Mindenféle hétköznapi démonjaink között

A hét mozibemutatói között mindenekelőtt Karlovy Vary győztesének, A nagy füzetnek örülünk. Mellette pedig itt a megosztó Diana-film is!

kgy
2013. 09. 20. 11:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Diana

A német Oliver Hirschbiegel tisztességesen kitanulta a rendezői szakmát, mielőtt nagyjátékfilmeket készített, s a hazájában tévés etalonnak számító Tetthely és Rex felügyelő epizódok készítése után rendezte meg a kivételesen jól sikerült – és utóbb harmatos amerikai remake-et is megélő – A kísérletet. Három évvel később ezt is sikerült megugrania, és A bukás – Hitler utolsó napjaival Oscar-díj-jelölésig, és világsikerig jutott, Bruno Ganz pedig élete alakításával gazdagodott a Führer eljátszásáért. Innen egyenes út vezetett Hollywoodba, ahol viszont egyelőre dadog a gépezet. Az Invázió és az Öt perc a mennyország sem váltotta meg a világot, a most elkészült Dianát pedig már azelőtt támadták, hogy a széles nyilvánosság láthatta volna. A család és az érintett szereplők ugyanis előre jelezték, a Dianából bulvárhíreken alapuló giccsrománcot készítettek, ami legalábbis kegyeletsértő a rokonok szerint. Naomi Watts legalább hasonlít az ikonikus Dianára, de a hercegnő utolsó két évéről szóló mozit semmiképp ne tekintsük hiteles életrajzi alkotásnak.


A nagy füzet

Kristóf Ágota nemzetközi bestsellerének filmváltozatát Szász János, az Ópium – Egy elmebeteg nő naplója, a Woyczek és a Witman fiúk rendezője készítette el. Az Oscar-jelölt operatőr Christina Berger fényképezése mellett egy amatőr színész ikerpár formálja meg a főszereplőket, akik a második világháború idején vidéken lakó nagyanyjuknál igyekeznek átvészelni a világégést. Testi-lelki kiképzéssel próbálják egymást megedzeni a borzalmak ellen. A nagy füzetben Molnár Piroska, Derzsi János, Tóth Orsi, Andorai Péter is feltűnik. Kritikánk a filmről itt található, interjúnk a rendező Szász Jánossal itt, könyvkritikánk pedig itt olvasható.


Papás-babás

Az alapvetően tévében utazó Jay Chandrasekhar új csavart kívánt adni a fiatal házasok lejárt vígjátéki tematikájának. Főhőse egy feleségét megtermékenyíteni akaró férfi, aki – amikor kudarcot vall – felkerekedik, hogy haverjaival összegyűjtse a korábban a spermabankban hátrahagyott örökítő anyagát. A verbális attak alapeleme ennek az alpári humorban nem szűkölködő vígjátéknak.


Démonok között

A mindenféle képregényhős sikerfilmek között az idei nyár egyik legnagyobb hőse vitathatatlanul James Wan, aki a Vasember és társaihoz képest aprópénzből készített két olyan horrorfilmet, amely meghódította a toplistákat. 2003-ban a mindössze 26 éves, maláj születésű Wan egy rövidfilmmel vétette magát észre, amiből egy évvel később hollywoodi sikerhorrort rendezhetett. Ez volt a Fűrész, amiből a „srác” bölcsen csak az első részt vállalta, majd két csendesebb filmmel pallérozta tovább tudását. A 2010-es Insidious ismét nagyot szólt, és úgy tűnik, hogy most már nincs megállás. A múlt hétvégén bemutatott Insidious 2 ötmillióból készült, s Amerikában eddig 43 millió dollárt hozott, a korábban vetített Démonok között pedig 20 milliós büdzséjéhez képest eddig 271 milliót termelt világszerte. S miközben Wan a Halálos iramban 7. részét készíti, hozzánk is elérkezett a Démonok között. Utóbbi kifejezetten stílusos darab az idei horrordömping közepette, s nemcsak amiatt, mert a hetvenes években játszódik, és a retro jól áll neki. Főszereplői jegyzett színészek (Patrick Wilson, Vera Farmiga), akik hivatásos szelleműzőként próbálnak segíteni egy tanyasi családon, akiket vég nélkül terrorizálnak a szellemek. Paranormál Blar Witch módra.


Szibériai nevelés

Gabriele Salvatores 1992-ben készült, Mediterrano című olasz vígjátéka meglepetésre Oscar-díjat kapott a külföldi film kategóriában (amitől a forgalmazó tévesen Oscar-díjasnak hívja a direktort, pedig erről szó sincs). Azóta kis túlzással mindenki azt várja, hogy az olasz mozi vezéregyénisége legyen, és ami 20 év elteltével még mindig nem történt meg. A kilencvenes évek végén Christopher Lamberttel egy nemzetközi produkcióban sem sikerült az áttörés (Nirvána), a szibériai fiatalok bűnközösségben való felcseperedéséről szóló Szibériai nevelés pedig már Olaszországon kívül visszhangtalan maradt. Most a magyar mozikba kerülése alkalmából leginkább John Malkovich szerepvállalásán csodálkozhatunk, nézegethetünk bűnözőtetkókat, és egy olyan történetet követhetünk nyomon, amelyből sok és sokkal jobb is készült már korábban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.