Márkos Albert: Élnek a Shakespeare-szonettek

A W. H. Shakespeare és az Akkezdet Phiai közösen lépnek fel szombaton a Trafóban. Márkos Albertet kérdeztük.

Csikós Kornélia
2013. 11. 23. 12:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hogyan és mikor jött létre a W. H. Shakespeare mostani felállása?
– Elég régóta ismerem a tagokat, és amikor a zenekar létrejött, a fejemben már megvolt egy hangzás – ehhez az előre elképzelt hangzáshoz céltudatosan kerestem zenészeket. Senát tizennyolc éves kora óta ismerem, és végigkövettem a pályafutását. Ő ahhoz szokott hozzá, hogy a színpadon a saját szövegeit adja elő – emiatt nem is voltam abban biztos, hogy elvállalja-e, hogy tagja legyen a W. H.-nak. Pár közös próba után megtalálta a hangját, elkapta azt az ívet, amiből kiderült, miként fog összeállni az előadás.

– A produkció jelenlegi formája hogyan jött létre?
– Sokat dolgoztunk együtt Nádasdy Ádámmal, eleinte ő készített fel minket. Amikor tisztázódott, hogy melyik szonettekkel szeretnénk foglalkozni, azokról nyersfordításokat készített nekünk. Ádámot régóta ismerem különböző színházi munkákból, illetve tudtam róla, hogy nagy Shakespeare-szakértő és fordító. Leginkább azt köszönhetem neki, hogy megtanított arra, hogyan olvassam és értelmezzem a szonetteket.

– Mennyire szólt bele a zenekar munkájába?
– Ádám nem instruált bennünket úgy, mint egy színházi rendező. Élővé tette számunkra a szonetteket, de azt ránk bízta, hogy a későbbiekben mi hogyan interpretáljuk azokat. Eljött próbákra és koncertekre, majd leültünk, és órákon át magyarázta nekem a szövegek értelmét. Fontos, hogy ezeket a szövegeket a közönség is értse: éppen ezért eleinte volt olyan fellépésünk is, amikor eljátszottuk a szonetteket és utána Ádám elemezte azokat a közönségnek.

– Mi alapján választjátok ki a műveket, melyeket feldolgoztok?
– Azokat a szonetteket választjuk ki, amelyekről azt érezzük, hogy meg tudjuk szólaltatni, s nem feltétlenül azokat, amelyek a kedvenceink. Hozzám például a 66. szonett áll közel, mert kamaszkoromban megfogalmazott egy olyan dolgot, amit akkoriban éreztem. Amikor olvas egy szonettet valamelyikünk és elkezd tőle zsongani a feje, és úgy érzi, hogy valahogyan meg tudja ragadni, akkor azt kiválasztja, és mi feldolgozzuk.

– A zenekar vezetőjeként mennyire irányítasz, diktálsz?
– Vezető vagyok, de demokratikusan működik a zenekar, mindenkinek van vétójoga. Vannak szerzői számok, amiket a zenekar egyes tagjai írnak, és vannak olyanok, amelyeket közösen alkotunk meg. Valahol én irányítok a háttérből, de nem erőltetem rá senkire az akaratomat.

Márkos Albert

Fotó: Pereszlényi Erika

 

– Nagyon figyeltek egymás mozdulataira a játék közben...
– Így van, ez egy alapvető jellemvonása a zenekarnak. Az a mód, ahogyan zenélünk, sokkal inkább hasonlít egy klasszikus kamaraformáció játékához, amely kortárs és félig-meddig improvizatív zenét játszik. Ez a komolyzenei képzettségünkből eredeztethető: Samu dzsessziskolába járt és hozzám hasonlóan a Zeneakadémiára, Hunor szintén dzsessziskolában végzett. Azt, amit mi improvizációként adunk elő a színpadon, non-idiomatikus improvizatív zenének hívják, a mi előadói attitűdünk is sugározza ezt a jelleget. Ahhoz, hogy az improvizáció jól hangozzon, összhangban legyen, tűhegyes koncentrációra van szükség – mind a zene, mind a csapattagok terén. Kevés improvizatív darabunk van, ilyen például a What potions have I drunk of Siren tears.

– A taps után inkább előre megírt számokat adtok elő, vagy jobban szerettek improvizálni?
– Esete válogatja: van olyan, hogy készülünk arra, hogy a tapsnál ezt vagy azt a művet játsszuk el, de nem tapsolnak vissza. Előfordul az is, hogy felírjuk, hogy melyik számot játsszuk majd, előadjuk, és még egyszer visszatapsolnak – ez azért izgalmas, mert olyankor nem tudjuk azonnal, hogy mi lesz, és hirtelen döntünk, ebből általában improvizáció alakul. Előfordult, hogy nem készültünk rá, és mégis visszatapsoltak.

– Az első lemez 2009-ben, a második 2012-ben jelent meg. Mikorra várható a harmadik?
– Dolgozunk rajta, már van négy dal, ebből hármat én írtam, Hunor pedig egyet, amit már játszunk a koncerteken, a címe: Blow, blow, thou winter wind. Leginkább mi ketten veszünk részt aktívan a zeneszerzésben. Időszakosan próbálunk: amikor készülünk egy lemezre, egy nagyobb koncertre, vagy ha hívunk vendégeket, akkor próbálunk intenzíven négy-öt napot.

– Szoktatok vendégeket hívni a fellépésekre? Van olyan művész, akivel még nem játszottatok, de a későbbiekben szeretnétek?
– Az a tervünk, hogy 2014-ben a Művészetek Palotájában adunk egy koncertet, ahol Ónodi Eszter lesz a vendégünk. Ugyanis mindig angolul szólalnak meg a szonettek, és szeretnénk egy olyan fellépést, ami kétnyelvű – az Eszterrel kiegészült koncert lehet, hogy ilyen lesz, de ez majd a próbafolyamatok során kiderül. Eddig két alkalommal volt olyan koncert, amikor eljátszottuk a darabot, Sena közben elénekelte angolul a szonettet, és miután befejeztük, valaki felolvasta a szöveget magyarul. Az egyik ilyen fellépésen Néder Pannival, a másikon Lackfi Jánossal dolgoztunk együtt idén, a Művészetek Völgyében.

– Legközelebbi fellépés?
– November 23-án, szombaton lesz koncertünk a Trafóban, ahová vendéget hívunk, az Akkezdet Phiai tagjait, Süveg Márk Saiidot és Závada Péter Újoncot. Ez a koncert azért lesz különleges, mert a szonettek inspirálták őket, továbbgondolták azokat, és ez alapján olyan új slam szövegeket írtak, amiket a W. H. zenei aláfestésével adnak majd elő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.