Duplázik a mezítlábas orgonista, Rhoda Scott

Szombaton délután háromkor és hétkor is a Budapesti Kongresszusi Központban koncertezik Rhoda Scott.

Grund
2014. 07. 26. 5:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világhírű orgonavirtuóz énekes kapcsolata a Modern Art Orchestrával (MAO) immár rendszeresnek mondható, hiszen tavaly két közös koncerttel is megörvendeztették a budapesti közönséget. Az amerikai keleti part gospel zenéjének egyik legautentikusabb képviselője, a „mezítlábas grófnő” idén nyáron újra a magyar együttes vendége, hogy a dzsesszörökzöldek és saját szerzemények megszólaltatásával ismét elkápráztassa hallgatóit.

A koncert dupla meglepetést tartogat a Budapesti Kongresszusi Központban: a MAO nagyzenekari kíséretével ismét orgonás randevút ad egymásnak Rhoda Scott és Varnus Xavér is. A koncertek további vendégművésze Mahó Andrea, aki két amerikai standard szerzeményt énekel majd Rhoda Scott és a MAO kíséretében.

Rhoda Scott amerikai dzsesszmuzsikus, minden idők leghíresebb Hammond-orgonistája tavaly ünnepelte 75. születésnapját. Apja metodista lelkész volt, anyját kiskorában elvesztette, ettől kezdve hat testvérével együtt apja nevelte. A család sokat költözött, Scott később ennek tulajdonította képességét, hogy könnyedén tudott alkalmazkodni a lekülönbözőbb kulturális közegekhez.

Az afro-amerikai keresztény környezet, a gospelek atmoszférája mély benyomást gyakorolt a fiatal lányra, aki kezdetben a gyülekezet kórusában énekelt. Hétéves volt, amikor a templomban új orgonát avattak fel, és Scott beleszeretett a hangszer varázslatos hangjába. Apja hosszas unszolására végre a misék után beülhetett a billentyűk mögé. Hamarosan minden szabadidejét az orgonánál töltötte, bárhol járt, hazaérkezve lábbelijét ledobva azonnal a hangszerhez futott. A cipő nélküli orgonálás szokását később is megtartotta, sőt ez vált védjegyévé.

Rhoda Scott fiatal muzsikusként egy harlemi klubban lépett fel először, és gyorsan feltűnt azzal, ahogy a spirituálé hangzásvilágát a dzsessz szabadságával ötvözte a Hammond-orgonán.

1962-ben saját triót alapított, és diplomát szerzett a Manhattani Zeneiskola zeneelmélet szakán. Tehetségére felfigyelt a híres dzsesszzenész Count Basie, és meghívta harlemi klubjába, ahol megfordult a dzsessz világának krémje, Louis Armstrongtól Ella Fitzgeraldon át Ray Charlesig. Ez volt Scottnak a belépő a New York-i zene elitjébe.

Stílusára fontos hatást gyakorolt a párizsi zenepedagógus, Nadia Boulanger, akinek tanítványa volt többek között Quincy Jones, Astor Piazzolla és Michel Legrand is. 1967-ben végleg Franciaországban telepedett le.

Rhoda Scott a kihívások művésze, ami a zene területén a folyamatos kísérletezést, a szabad improvizációt jelenti neki. Számos alkalommal járt Magyarországon, koncertjei a hetvenes évek óta az itthoni közönség kedvencei közé tartoznak. A rokonszenv nem véletlen: egyetemi diplomamunkáját a Kodály-módszerről és Bartók Béla népdalgyűjtéséről írta. Máig élete egyik legnagyobb műsorának tartja a Kisstadionban tartott koncertjét, amelyen tizenhétezer ember előtt játszott.

Magyarországi sikereit örökítette meg a Rhoda Scott Budapesten című albuma 1975-ben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.