Ha ősz van, óriásplakátok lepik el a budapesti Ötvenhatosok terét. A köztéri kiállítás az ARC pályázat a zsűri által legjobbnak ítélt munkáit mutatja be. Idén 1100 tervből 111 alkotás került az érdeklődő közönség elé – mondta el Geszti Péter, az ARC arca a megnyitón. Az egykori dal- és szövegíró hangsúlyozta, idén sokáig úgy tűnt, elmarad a kiállítás, végül azonban mégis találtak megfelelő számú szponzort. Ebben az évben a pályázat mottójaként is szereplő Te miben hiszel? kérdésre vártak választ a szervezők, s mint minden évben, a legjobbnak ítélt pályázatok most is hangsúlyos politikai, ideológiai tartalommal feleltek a kihívásra.
A megnyitón Füleki Bettina reklámszakember, az ARC zsűritagja elmondta, meglepően színvonalas munkák érkeztek, majd előkerült egy messzire vezető kérdés: vajon vezető reklámszakemberek miért nem neveznek sosem az ARC-ra? Talán túl elfoglaltak, hangzott a válasz. Végignézve az idei kínálatot, feltűnő, hogy a pályázat kérdésére a legtöbben kérdéssel feleltek. Vagyis az alkotások zöme az elmúlt év során legtöbbször feltett közéleti kérdéseket ismétli meg, több-kevesebb kreativitással. Ha valamit sokszor hallunk, látunk, a figyelemfelkeltéshez már hevesebb ingerre van szükség, ezt az alkotók nem minden esetben tartották szem előtt. Amint azt Kőhalmi Zoltán stand-up comedy-s, a HVG borítótervezője a megnyitón hangsúlyozta, egy plakátnak egy másodperce van, ennyi idő alatt kell megnyernie nézőjét. Az ez évi termés egy része kiszámíthatóan járja körül az alábbi témákat: elvándorlás, foci, egyenlőtlenség, szabadság satöbbi.
Geszti Péter beszél az ARC díjátadóján |
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet |
Újszerűség hiányában csak az erőteljes képi világ különböztetheti meg a plakátot az egyszerű hőzöngéstől. Amire akad példa persze, jellemzően a napi politikától elrugaszkodott, a nézőt is szabad játékba invitáló alkotások között. A (szólás)szabadság modoros firtatásával az a baj, hogy semmire sem ad választ, csak megsokszorozza, és így elbagatellizálja a kérdést. Ez is egy tanulsága lehet az idei kiállításnak. Ne legyünk azonban igazságtalanok, valóban akad néhány figyelemfelkeltő munka, mint például Halász Géza harmadik díjas Csúcsforgalom című képe, amely Dózsa György parasztfelkelését illesztette egy mai buszmegálló kontextusába.
A megnyitón átadták a pályázat díjait. Első lett a Macskabajusz Művek Egyenlőség, testvériség, közbeszerzés című műve, második Herr Milán Hungarian in Europe elnevezésű munkája, harmadik a fent említett Halász Géza és a Csúcsforgalom. Különdíjat vehettek át Szinovszki Magdolna és Szamosi László Hiszek egy , Gutema Dávid Orosz báb, valamint Faniszló Ádám Szabadság című plakátjaikért. Díjazták az Ökológiai Evolúció Alapítvány és a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány civil szervezeteket is.
A megnyitón átadták a pályázat díjait. Első lett a Macskabajusz Művek Egyenlőség, testvériség, közbeszerzés című műve, második Herr Milán Hungarian in Europe elnevezésű munkája, harmadik a fent említett Halász Géza és a Csúcsforgalom. Különdíjat vehettek át Szinovszki Magdolna és Szamosi László Hiszek egy , Gutema Dávid Orosz báb, valamint Faniszló Ádám Szabadság című plakátjaikért. Díjazták az Ökológiai Evolúció Alapítvány és a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány civil szervezeteket is.