Antiszemita vád a New York-i opera ellen

A Metropolitan Opera előtt a dalszínház „antiszemitának" titulált új darabja ellen tiltakoztak.

Grund
2014. 10. 21. 17:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az operaház előtt összegyűlt mintegy négyszáz tüntető transzparenseken adott hangot véleményének, amely szerint a The Death of Klinghoffer című kortárs opera bemutatójával a „Met a terrorizmust dicsőíti”. A protestálók közül nagyjából százan kerekes székben ülve sorakoztak fel és a nyakukban „Én vagyok Leon Klinghoffer” feliratot viseltek.

A John Adams amerikai zeneszerző egyik mesterművének tartott opera az Achille Lauro-ügyet idézi fel. Az olasz luxushajót 1985-ben térítették el a Palesztin Felszabadítási Front tagjai, akik a fedélzeten megöltek egy mozgássérült zsidó amerikai túszt, a 69 éves Leon Klinghoffert.

Az operában a palesztinok, az izraeliek, az áldozatok és a terroristák is megszólalnak, ami már az 1991-es ősbemutató után is vitát kavart. Ez a vita újult ki idén februárban, amikor az operaház meghirdette az új évad műsortervét. Az első nagy demonstrációra szeptember 22-én került sor, amikor több száz tüntető fogadta a Metropolitan Opera évadnyitó előadására – Mozart Figaro házassága című operájának bemutatójára – érkezőket.

A Lincoln Centernél egybegyűltekhez intézett hétfői beszédében Rudolph Giuliani elmondta, az opera zenéje „egészen kitűnő”, ám a szavak elferdítik a valóságot. A tüntetők szerint – akik közül sokan soha nem látták a darabot – Adams szándékosan Klinghoffer gyilkosainak szájába adta az opera néhány leggyönyörűbb áriáját, hogy megpróbálja racionalizálni a bűnüket.

A tüntetésben részt vevő politikusok között volt Carolyn Maloney, a washingtoni képviselőház demokrata párti New York-i képviselője és Peter King republikánus képviselő. A nap folyamán zsidó fiatalok is összegyűltek az operaházzal szemben, hogy a darabbal szembeni ellenérzésüknek adjanak hangot. Az őket kísérő rabbi egyebek közt „veszélyesnek” nevezte az opera nyelvezetét, amely „erőszakra sarkall”.

A darab bemutatóját mindössze néhány apró incidens zavarta meg: páran pfujolásal adtak hangot a nemtetszésüknek, és valaki az erkélyről bekiabálta, hogy „Klinghoffer meggyilkolását soha nem felejtjük el”. A darab végén azonban a közönség hatalmas tapsviharral ünnepelte az előadókat, akikhez Adams is csatlakozott a színpadon.

Néhány zsidó szervezet nyomására az operaház már korábban úgy határozott, hogy törli az előadás novemberre tervezett élő nemzetközi közvetítését. Peter Gelb, a Met főigazgatója „kompromisszumértékű gesztusnak” nevezte a döntést.

Az operaház korábbi közleményében hangsúlyozta, hogy a mű nem antiszemita és nem dicsőíti a terrorizmust, és az intézmény „nem fog engedni a nyomásnak” azáltal, hogy leveszi a műsorról a darabot. Az intézmény Klinghoffer lányainak rövid közleményét, amelyben a darab „hamis erkölcsi ekvivalenciáit” kritizálják, a produkció plakátján is feltünteti.

Az 1991-es brüsszeli bemutató óta a The Death of Klinghoffert számos európai országban és a brooklyni zeneakadémián is bemutatták. Bill de Blasio, New York polgármestere nem látta a darabot, de mint elmondta, tiszteletben kell tartani a kulturális intézmények azon jogát, hogy szabadon megválasszák, milyen darabokat tűznek műsorra.

A The Death of Klinghoffer című előadás november 15-éig látható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.