Az idei Oscar-díjak legnagyobb esélyesei

Az eddig átadott szakmai díjak és esélylatolgatások alapján összeszedtük az Oscar-gála legnagyobb esélyeseit.

kgy
2015. 02. 22. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az alábbiakban számba vesszük az egyes kategóriák lehetséges befutóit és megmutatjuk azt is, hogy az elmúlt 87 évben milyen műfajú filmek vitték el a legfőbb trófeát.

Bár egészen az elmúlt napokig Richard Linklater drámája, a Sráckor volt a kategória fő esélyese, amelyet a kritikusok jó előre kikiáltottak nyertesnek, és a statisztikusok nem győzték hangsúlyozni, a legjobb vágás kategória jelölés nélkül 1981 óta nem nyert legjobb film Oscar-díjat, de az elmúlt hetekben Alejandro González Inárritu fekete komédiája, a Birdman szép lassan begyűjtötte az összes fontos szakmai díjat, és megfordította az esélyeket.

A film megkapta a produceri szövetség (PGA) és a Rendezők Céhének (DGA) díját, valamint a színészszakszervezet ensemble díját (SAG). Igaz, a Golden Globe-on alulmaradt Wes Anderson vígjátékával, A Grand Budapest Hotellel szemben (amely szintén a legjobb film Oscarjára pályázik), és a Brit Filmakadémiánál is, ahol a legjobb film BAFTA-díját a Sráckor nyerte el. De ezek nem olyan erős befolyásoló tényezők a szakértők szerint, mint a szakszervezeti elismerések.

Sokak szerint ugyanakkor Alejandro González Inárritu inkább rendezői Oscart nyer − 67 év alatt csak hétszer nem nyert aranyszobrot, aki a Rendezők Céhének elismerését megkapta −, és a legjobb filmet megkapja a Sráckor. Ezzel a két legfontosabb díj ismét elválasztásra kerülne, ami kiváltképp mostanában dívik. Szerintünk viszont a Birdman mindkét kategóriában lehajrázza végül a Sráckort.

Hacsak nevető harmadikként nem lép képbe Clint Eastwood drámája, az Amerikai mesterlövész, amely sötét lóként és a 2014-es év legnagyobb amerikai kasszasikereként elhappolja a Filmakadémia legfontosabb díját, a rendezést pedig meghagyva Inárritu-nak és a Birdmannek.

Az említetteken túl a legjobb filmek versenyének további résztvevője Morten Tyldum filmdrámája, a Kódjátszma, James Marsh életrajzi drámája, A mindenség elmélete, Damien Chazelle drámája, a Whiplash és a Selma, Ava DuVernay életrajzi filmje Martin Luther Kingről.

Megnéztük, 1928 óta a legjobb filmek versenyében milyen műfajú filmek diadalmaskodtak. Bár a Birdman nem klasszikus vígjáték, úgy gondoljuk, e műfaj tizenegyedik Oscarja születhet meg most.

 

A fentebb taglaltak miatt meggyőződésünk, hogy a mexikói rendező befut. 2007-ben a Bábelért rendezői és legjobb film díjra is jelölték, de akkor nem volt igazán esélyes. A Korcs szerelmek, a 21 gramm és a Bábel rendezője napjaink egyik legjobb, legkreatívabb direktora, és ha egyetlen dolog ellene szól, az éppen a tehetsége.

Sokan úgy vélik, akkora talentum, hogy ha nem most, a közeljövőben biztosan révbe ér, míg az egyébként szintén nagyon tehetséges és szimpatikus Linklaternek ez az egyetlen igazi esélye a győzelemre a szerelemprojektjével. Az érzelmek mellett viszont a tények, főleg a Rendezők Céhének elismerése mexikói diadalt sejtet.

E kategória további versenyzői: Bennett Miller (Foxcatcher), Wes Anderson (A Grand Budapest Hotel), Morten Tyldum (Kódjátszma).

Ha igazán őszinték akarunk lenni, lehetne holtversenyes eldöntetlent hirdetni, és egy Oscar-díjat adni Michael Keatonnek a Birdmanért. Eddie Redmayne viszont nemcsak csodásan alakította Stephen Hawkingot A mindenség elméletében, de ami ennél is fontosabb, elnyerte a Színészszakszervezet legjobb férfiszínész díját (SAG), s ez, tekintve, hogy az Amerikai Filmakadémia tagjai között dominálnak a színészek, az ő győzelmét sejteti.

Pedig az utolsó pillanatig Keatonnek állt a zászló, és amolyan „ha most nem, akkor soha” alakítást nyújtott. Igaz, ilyet a közelmúltban többek között Mickey Rourke is felmutatott A pankrátorral, és végül nem ért vele révbe. Ha a szívünkre hallgatunk, akkor Keaton, ha a statisztikákra, akkor Redmayne. Mindkét esetben jó helyre kerül a díj.

További jelöltek: Steve Carell (Foxcatcher), Bradley Cooper (Amerikai mesterlövész), Benedict Cumberbatch (Kódjátszma).

Ő nyer, nincs vita, pont. Lehet felhozni Reese Witherspoont, hogy milyen jó volt a Vadonban, de egyrészt nem hihető, hogy épp belőle és épp most akarnának kétszeres Oscar-díjast faragni, másrészt valamennyi létező és számító díjat elnyert már szerepével Julianne Moore, így nem mutat semmi arra, hogy meglepetés történne.

Hálás a szerepe is, egy Alzheimer-kóros karakter hanyatlását kellett eljátszania, aki ráadásul anya, egy többtagú, szerető családban. Ráadásul Moore-t mindenki szereti, és most afféle életmű-elismerést is kaphat díjazásával, és ötödik Oscar-jelölésével végre befuthat. És ez még akkor is rendben van, ha kritikusok nem győzik hangsúlyozni, hogy rég látott gyenge volt a kategória felhozatala 2014-ben.

E kategóriában Oscar-jelölt még Marion Cotillard (Két nap, egy éjszaka), Felicity Jones (A mindenség elmélete) és Rosamund Pike (Holtodiglan).

A színésznő kategóriánál is betonbiztosabb, pedig még egy pompás Edward Norton Birdman-alakítás is díszeleg mellette. Simmons viszont ihletett teljesítményével letarolta a kategória valamennyi fontos díjátadóját, és a tévében is otthonosan mozgó, örök karakterszínész most megérdemelten nyerhet Oscart mint a szadista zenetanár, aki kikészíti dobos diákját.

Edward Norton mellett Simmonsszal versenyez még Robert Duvall (A bíró), Ethan Hawke (Sráckor) és Mark Ruffalo (Foxcatcher).

A Sráckor tuti díja, ahol ugyanaz igaz, mint a férfi mellékszereplő kategóriában. Arquette 12 éven át segítette Linklatert és a Sráckor stábját, és némi irónia, hogy eközben meglehetősen eltűnt az élvonalból, és inkább tévéfronton jegyzik ma már. Akárhogy is, most anyaszerepéért első Oscar-jelölését mindjárt díjra is válthatja.

E kategóriában Oscar-jelölt továbbá Laura Dern (Vadon), Keira Knightley (Kódjátszma), Emma Stone (Birdman) és Meryl Streep (Vadregény).

Az idén holtversenyben legtöbb Oscar-díjra jelölt A Grand Budapest Hotel legmegérdemeltebb elismerése lehet a kategória megnyerése. Wes Anderson összesen 6 Oscar-jelölésnél tart, ebből csak mostani filmjéért három díjra terjesztették fel, forgatókönyv kategóriában pedig negyedszer jelölt 2002, 2010 és 2013 után. A legközelebb mégis most áll a díjhoz, dacára annak, hogy a Sráckor és a Birdman is jelölt ebben a kategóriában. Ám ha van még valaki, akinek igazán kijár a korona, akkor a különc zseni egészen biztosan az.

Versenyben van a díjért még a Foxcatcher és az Éjjeli féreg forgatókönyve.

Ha nem is tuti, de nagyon esélyes, hogy a Whiplash az adaptált forgatókönyv díját is megnyeri. A film a Sundance fesztiváltól kezdődő sikerszériája ezzel beteljesedhetne, ráadásul a film rendezője, Damien Chazelle jegyzi a forgatókönyvet, így őt ezen a módon a legkényelmesebb elismerni, főképp, hogy a rendezői nominációról végül lemaradt.

Oscar-jelölést kapott e kategóriában az Amerikai mesterlövész, a Kódjátszma, a Beépített hiba és A mindenség elmélete is.

A mexikói operatőr, Emmanuel Lubezki tavaly Oscar-díjat kapott ugyanebben a kategóriában, ám mostani teljesítménye annyira más és annyira rendkívüli, hogy a papírforma újrázást ígér. A film látszólag egy vágás nélküli snitt, és bár ebben van némi csalafintaság, már az érzet kialakítása és kivitelezése is bravúr.

Hetedik jelöléséből második díját nyerheti el Lubezki, aki győzelmével végleg bekerül a korszakos operatőrök táborába. És mások mellett olyan tehetségeket győzhet le, mint az idén tizenkettedik(!) alkalommal jelölt, ám még mindig díj nélkül álló brit Roger Deakins.

Az operatőrök versenyében ott van még Robert Yeoman (A Grand Budapest Hotel), Dick Pope (Mr. Turner), Roger Deakins (Rendíthetetlen), továbbá a legjobb idegennyelvű (nem angol nyelvű) filmek kategóriájában versenyző lengyel Ida két fotografálója, Lukasz Zal és Ryszard Lenczewski.

Itt várható leginkább meglepetés, hiszen mindenki a lengyel Idát várja befutónak, ami négy Európai Filmdíjat is nyert. Az orosz Oscar-jelölt díjazása esetében viszont politikai üzenet is megfogalmazódna, nem utolsósorban erősen katalizálják a filmről szóló közbeszédet az európai, így az ukrán geopolitikai történések. Ezért a papírformára rácáfolhat Oroszország, amely a mauritániai–francia Timbuktut, az argentin Eszeveszett meséket és az észt Mandarinokat is maga mögé utasíthatja.

Beszélnek ugyan a Hős6os lehetséges győzelméről, de alapvetően az Így neveld a sárkányodat 2 sikeréről szólnak az előzetes esélylatolgatások. A kategória távol-keleti és európai jelöltjei előtt ezért a Golden Globe-ot is megnyerő folytatás Oscar-díja ellen nem nagyon érdemes tenni.

Versenyben van a díjért a Doboztrollok, a Kaguya hercegnő meséje és A tenger dala is.

Az Eric Snowdenről szóló dokumentumfilmnek nincs igazából kihívója, főleg hogy a Roger Ebert életéről szóló Life Itself nem került a jelöltek közé. 2016-ban pedig érkezik a Snowden-mozifilm is, így minden adott, hogy filmes indulását Oscarral ismerjék el az egykori CIA-alkalmazott sagájának.

A Snowden-film mellett Ocar-jelölt: A föld sója, az Utolsó napok Vietnamban, a Vivian Maier nyomában és a Virunga.

A Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) című alkotás tarolt a független filmek Oscarjaként emlegetett Independent Spirit Awards díjátadóján; Alejandro González Inárritu munkája kapta a legjobb filmnek, Michael Keaton révén a legjobb férfi főszereplőnek, Emmanuel Lubezki révén pedig a legjobb operatőrnek járó elismerést is. A Santa Monicában szombaton – egy nappal az Oscar-gála előtt – tartott ceremónián Julianne Moore, a Still Alice című film főszereplője lett a legjobb színésznő. A mellékszereplők között J.K. Simmonst és Patricia Arquette-et jutalmazták a Whiplash, illetve a Sráckor című filmben nyújtott alakításuk révén. A Sráckort jegyző Richard Linklater lett a legjobb rendező. A legjobb forgatókönyvnek járó díjat az Éjjeli féreg, a legjobb dokumentumfilmnek járó elismerést pedig a Citizenfour érdemelte ki. A legjobb idegen nyelvű alkotás díját az Ida című lengyel film kapta. A legjobb vágásért a Whiplasht díjazták. Az Independent Spirit Awards a kis költségvetésű, 20 millió dollárnál olcsóbb produkciók, illetve az artmozikba szánt művészfilmek jutalmazására jött létre. A jelölés feltétele, hogy a filmnek legyen eredeti mondanivalója és a finanszírozás bizonyos százaléka a hollywoodi stúdiórendszeren kívülről származzon. A Spirit-gála megfigyelők szerint könnyen a vasárnapi Oscar-gála főpróbája lehet, a díjazott alkotások és alkotók mind szerepelnek az amerikai filmakadémia díjának jelöltjei között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.