A fény és az üveg, ha találkozik

A legtermékenyebb üvegablak-művészeti műhely alapítója, Róth Miksa munkáiból nyílt tárlat a Balassi Intézetben.

Makrai Sonja
2015. 06. 29. 14:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Róth Miksa apja műhelyében, majd külföldi tanulmányutakon sajátította el az üvegfestés mesterségét. Önálló üvegfestészeti műintézetét 1885-ben alapította, ő használta Magyarországon elsőként a Louis Comfort Tiffany által felfedezett üvegfajtát. Róth stílusát kezdetben a historizmus, majd a szecesszió és az art déco, illetve ezek ötvözete jellemezte, Magyarországon szinte mindenhová tőle rendeltek üvegablakokat, mozaikokat, így a kor összes jelentős képzőművészével, építészével együtt dolgozott, mások mellett Lechner Ödönnel, Steindl Imrével, Kós Károllyal, Rippl-Rónai Józseffel. A Róth Miksa Császári és Királyi Udvari Üvegfestő és Mozaik Művész Műintézete 1939-ig működött.

A budapesti Szent István-bazilika és az Országház üvegképeit, a Gresham-palota, a volt Osztrák–Magyar Bank (a mai Magyar Nemzeti Bank), a Zeneakadémia, a Széchenyi gyógyfürdő épületét díszítő üvegeket, a szegedi Fogadalmi templom ablakait, az egykori budapesti Török Bankház homlokzati mozaikjait, a marosvásárhelyi kultúrpalota, a szabadkai zsinagóga és városháza épületének részleteit is Róth készítette. Ezenkívül Velencében, Milánóban, Hágában és Oslóban is találkozni műveivel.

Számtalan alkotása elpusztult a történelem viharaiban. 1944-es halála után lányai a magyar államnak adományozták a hagyatékot, így jött létre a Róth Miksa Emlékház és Múzeum 2000-ben, a művész hetedik kerületi, Nefelejcs utcai egykori lakásában. Itt méltó formában idézik meg Róth életét, legjelentősebb szecessziós mozaikjai is láthatók.

Hammerstein Judit, a Balassi Intézet igazgatója a kiállítás megnyitóján arról szólt, a Róth Miksa-tárlattal az intézet folytatja azt a hagyományt, hogy Somlói úti központi épülete nagy kiállítások otthonául szolgáljon. Ez a tárlat azonban kevéssé tekinthető nagy kiállításnak: sajnos csak fotókon és korabeli rajzokon keresztül tárul fel Róth művészetének sokszínűsége, pedig mesteri munkájának lényege pont az üveg áttetsző textúrájának köszönhető csodálatos fényjátékban rejlik. Az Iparművészeti Múzeum kerámia- és üveggyűjteményétől csupán négy üvegképet kölcsönöztek. Ezek közül az Orfeusz az egyik legfigyelemreméltóbb.

Bár a kezdeményezés becsülendő, a jubileum kapcsán Róth megérdemelt volna egy tárgyakban gazdag, átfogó, művészetét nemzetközi kontextusban is bemutató nagy kiállítást. Így nem marad más, mint körbejárni a várost, ellátogatni az emlékházba és felfedezni azokat az épületeket, amelyek méltón őrzik üvegművészetének legkiválóbb darabjait.

(Megszínesített napfény, Balassi Intézet, látogatható szeptember 14-éig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.