A werkfilm mostantól kezdve közkincs, a film- és várostörténészek számára pedig tele van megfejtésekre váró részletekkel – közölte Kurutz Márton, a hangosfilm.hu szerkesztője, a MaNDA munkatársa, a Filmarchívum kutatója pénteken.
A 120-as tempó című vígjáték producere Kassay (Kocsuba) Elemér volt, ő volt a 9,5 milliméter széles amatőr werkfilm készítője. A hatperces anyag távoli rokona, Karabélyos Péter segítségével a hagyatékból került a Hangosfilmhez.
Kurutz Márton elmondta: Magyarországon a harmincas években keveseknek volt kamerája és sokkal ritkábban jutott el amatőrfilmes a filmgyárba. Még fényképen is viszonylag kevéssé maradt fenn olyan dokumentáció, amely a magyar filmipar gyártástörténeti részét reprezentálná.
A 120-as tempó a magyar film „aranykorának” egyik terméke: a rendező Kardos László volt, a moziban a legnagyobb sztárok, Kabos Gyula, Muráti Lili és a 26 éves Básti Lajos szerepelnek. Kassay Elemér emlék gyanánt készítette ezeket a képsorokat, mivel ez volt rövid filmes pályafutásának első állomása.
1937 júniusában, valahol a Margitszigeten peregnek az első képsorok, egy úgynevezett autós fahrtfelvétel zajlik, Vidor Andort és kameráját egy nyitott tetejű kocsiban helyezték el, feladata szerint Muráti Lilit és fehér kocsiját fényképezte menet közben. „Érdemes megfigyelni, hogy ezek a képsorok, amelyek a kész film elejére kerültek aztán, néma kamerával készültek, vagyis a hangosztály nem vonult fel a felvételhez. Ha ott lettek volna, még egy hatalmas autót látnánk és mikrofonok, kábelek garmadáját” – tette hozzá Kurutz Márton.
Nem tudni, hol lehetett a filmbéli Turner bankház, de a werkfilmben aztán felbukkan a Ferencz József, azaz a mai Széchenyi István tér, a fehér autó itt halad el a pesti hídfőn még álló két vámház között. Ezután az a jelenet jön, amikor a film elején a rendőr felírja az Andrássy úton száguldó kocsit, pontosabban nem is azt, hanem a film főcímét. Az ezt követő képsorokon egy hosszasabb beállást láthatunk a Duna-parton, 2:25-nél pedig feltűnik maga az amatőrfilmes producer is.