Sziget: apokaliptikus hangulat

Hatalmas porfüggöny gőzfelhővel, arc elé kötött pólók, gyulladt szemek és háttérzene a sokszínű egyformasághoz.

fib
2015. 08. 14. 18:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha valaki látta a legújabb, Tom Hardy-féle Mad Max filmet, és emlékszik a gigantikus porvihar jelenetre, könnyen maga elé képzelheti, mi zajlott a Sziget nagyszínpada előtt csütörtökön. Nem véletlenül szaporodtak el a pormaszkok, az arc elé kötött pólók és a begyulladt szemek. Ahogy a lemenő nap fénye szétterült a diszkrét öntözőrendszer vízével elvegyülő porfüggönyön, apokaliptikus hangulatot árasztott.

Tökéletes háttér a Foals angol indie, alternatív rock elszállós dalaihoz. Ezen a koncerten döbbentem rá először, hogy mi nem hagyott addig nyugodni a fesztivál nagy sztárjainak fellépésein: néhány kivételtől eltekintve ezek a zenék egy autós utazás vagy egy parti alkalmával tökéletesek, de önmagukban, főműsorként nagyon kevésnek tűnnek. Háttérzenék, semmi több.

És ez nem minőségi kérdés, hiszen például a Foals is ír jó dalokat, ez inkább a közönség igényeit jelzi: elszállni vagy bulizni lehessen rá, de különösebben ne érintsen meg. Ez okozhatja, hogy a sokszor hangoztatott sokszínűség ellenére évről évre egyre kisebb a különbség a fellépők között. Tekintettel egyaránt a látványra, a hozzáállásra, az üzenetre és a hatásra. És ezzel párhuzamosan a közönség is egyre inkább homogén masszává válik.

Négy nap por, zaj és a mobil vécék átható szaga után az ember könnyedén szűk látókörűvé válik, hát legyen: a mindent átható szabadság és sokszínűség, úgy tűnik, mindennél jobban uniformizálja a fesztiválozókat. Hol vannak már a tarajos punkok, a diszkósok, a marcona metálosok, a hippik? Ha fel is tűnik egy-egy, az is csupán attrakció, nem életvitel. A szórakoztatás mára elmosta a különbségeket.

Ennek ellenére nem lehet nem szeretni a Szigetet. A belépéskor egy rockzenekar fogadja az embert, úgy röfögnek a gitárok, mint egy kétmázsás zsírsertés, néhány lépéssel arrébb egy angyali hárfaművész játszik, mellette Frenák Pál táncosaira gyűlik a tömeg (alig lehet beférni a sátorba), megint arrébb egy finn és benini muzsikusokból álló zenekar táncoltatja meg a közönséget, mindeközben a Hungarikum faluban magyar népzenére ropják a fiatalok. A múzeumi és a művészeti negyedekben is rengeteg az ember, és akik ellátogatnak ezekre a helyszínekre, valóban nyitottak a kultúrára.

Ez a Sziget gyönyörű ellentmondása. Amit, ha elfogadunk, akkor még az olyan jelentés nélküli popsztárokra is remekül szórakozhatunk, mint a nagyszínpad csütörtök esti sztárja, Ellie Goulding. Persze a fő műsoridő és helyszín nem esztétikai kategória. Bizonyítja ezt, hogy a világzenei színpad aznapi felhozatala simán lenyomta hangulatban a nagyszínpadot Roy Pacival, a LaBrassBandával és a Taraf de Haidouksszal. De az A38 színpadon fellépő belga Balthazar is nagyot ment csütörtök este. Ahogy a háttérzenéből is kiszűrődnek néha emlékezetes dallamok.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.