Bár mostanában már a magyar filmet sem kell annyira félteni, mégis elmondható, hogy ha pozitív példákat keresünk, nem kellene messzire tekinteni: a román újhullám filmesei számtalan emlékezetes művel gazdagították a filmtörténetet az elmúlt tíz-tizenöt évben. Családi drámákat bemutató darabok (Radu Muntean: Ünnepek után; Radu Jude: Mindenki a mennybe megy) épp úgy vannak ezek között, mint a különös-szokatlan világukat jó adag humorral, netán iróniával prezentáló művek (Radu Jude: Aferim!, Silviu Purcarete: Valahol Palilulában), vagy a román történelem útvesztőiben kanyargó alkotások (Corneliu Porumboiu: Volt-e vagy sem?). Utóbbi kategóriába esik Porumboiu új filmje, A kincs is, melynek realizmusát úgy szövik át meseszerű elemek, hogy azt sokszor még csak észre sem vesszük. Mint valamiféle kalandregénybe, úgy merülnek alá hőseink a román történelemben, hogy aztán kincsvadászatra induljanak a rég elhalt felmenő vidéki házába. A tét persze a tartozások kifizetése, egy jobb élet reménye: a román film úgy mutatja be az átlagember hétköznapi küzdelmét a megélhetésért, hogy abba mégis csak vegyül valami reményteliség, várakozás a sors jobbra fordulására. És Porumboiu nem is hagyja aztán, hogy előfeltevéseink teljesüljenek: mikor már azt hinnénk, a szokott módon ledarálja hőseinket a hatalom, vagy csak egymás ellen fordulnak a kommunisták elől elásott arany keresése közben, a film az egyszerűbb, mégis hatásosabb módokon jut túl a konfliktusokon.
Míg a Volt-e vagy sem? a román forradalom emlékezetét kutatta, A kincs régebbre tekint vissza, egészen az 1848-as forradalomig merészkedve. Hogy pontosan mi tudható, ismerhető meg a régmúltból, az kérdéses: ásni lehet ugyan, de teljesen esetleges, mit fedez fel épp az ember, hogy egyáltalán felfejtheti-e az általa találtak valóságát, történetét. Intellektuális rétegzettsége, metaforikája okán többször is bele lehet merülni A kincsbe, újabb és újabb elemeket fedezve fel. A tévében épp a Rosia Montana Gold Corporation tervezett aranybányájának ügyét tárgyalják, hogy aztán a főhős felesége beleegyezzen: férje csatlakozzon a szomszédhoz, menjenek ők is aranyat keresni a föld mélyén. Persze, a kérdés ismét az lesz: lent vagy inkább fent, az emberek között, emberi sorsokban érdemes-e kutakodni. A zárlat aztán úgy lesz bájosan szép és meseszerű, hogy közben emberközeli realizmusát egy percig sem adja fel a film holmi szürreális varázslás kedvéért. Nem is kell: ami jól állt a Palilulának vagy a részben Romániában játszódó magyar Bibliotheque Pascalnak, az itt nem szükséges, némi emberközeliség elég lesz a csodára. Így míg a Mindenki a mennybe megy esetében borzonghattunk, mit tesz két szülő a gyermekével úgymond a szeretet nevében, itt találkozhatunk ennek ellentétével, a gyermeki világ önfeledtségének mentésével is végre.