Egy életmű két végpontja?

A festőművész nő, akinek már van BKV-bérlete – megfejtettük a „Szarka-kódot”.

Veczán Zoltán
2016. 02. 12. 19:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kiállítást Szemadám György Munkácsy Mihály-díjas festőművész nyitotta meg. Méltatásában némi kritikát is megfogalmazott: mint mondta, nincs olyan kép, amelyben felfedezné Szarka Hajnalka mestereinek ecsetvonásait, és az anatómiai pontosság sem köszön vissza az alkotásokon.

Ugyanakkor arról is beszélt: a festő életművének két végpontját jelentik a korábbi lebegő, áttetsző, akvarelles-kékes álomvilág nagyméretű alkotásai, illetve új képei, a kisebb, négyzet alakú művei, ahol a föld a maga repedezettségével jelenik meg, és nagyon konkrét, kitapintható, rurális, rusztikus világot sugároz. A két végpontot pedig összekötik a fel-felbukkanó emberalakok: új képei a figurális és nonfiguratív elemek montázsai, fej- és arcformák tűnnek fel, az ember óhatatlanul is mélyebben bevonódik a kép szemlélésébe. Mint mondta: ez a repedezett felület, az anyagkezelés egy további fejlődési úthoz vezethet majd.

„Magam is azt gondolom, hogy ezt az irányt viszem tovább” – mondta el később nekünk a festő. Hozzátette: élete illusztrációi ezek a festmények; amikor a mindennapi élmények, történések vagy korábbi emlékek feltörnek, olyankor áll neki festeni. Reméli azért, hogy nem lesz ettől a mindennapok rabja, hiszen például a keresztény témájú festmények mégiscsak egy felülemelkedettebb témát közvetítenek.

Mint fogalmazott, az új festményeiben van némi stílusszínesség a többi kortárs művészekhez képest, de nem érzi, hogy a technikán túl komolyabb váltás történt volna, ahogy a kiállítást megnyitó Szemadám György mondta. Bár Szemadám szerint Szarka Hajnalka egykori mesterei – Bráda Tibor, Szabados Árpád és Patai László – sem fedezhetők fel a festő alkotásaiban, az alkotó ezt árnyalta: szerinte különösen a korábbi akvarelljeiben erősen visszaköszönnek ezek a hatások. Szarka egyébként sok egyéb mellett tagja például az igen szűk körű Magyar Vízfestők Társaságának is.

Bár a színvilág teljesen hangulatszerű, minden festmény valamelyest megtervezett alkotás. A kék szín dominanciája szándékos, nemcsak a lebegő, légies, égi elvágyódást jelképezi, hanem emellett a kéknek van a legtöbb – több tízezer – árnyalata is.

Az új képek egyébként vászonra készültek, vegyes technikával, sokszor beragasztásokkal. A festő kis képrejtvényekkel is kiegészítette őket, azaz az alkotást közelebbről szemlélve felfedezhetők benne például emberi alakok – egy szemüveges ember, egy mosolygó nő –, egyszóval ott van benne a „Szarka-kód”.

„Újpest-központban vártam a villamost, és volt bérletem; ez nem mindig volt így” – mesélte mosolyogva a festő a Van bérletem című kép történetét, ugyanakkor társadalomkritikának is szánta az alkotást, hogy jelezze,

sokszor nemcsak diákok, hanem felnőtt emberek sem engedhetik meg maguknak a bérlet megvásárlását.

Kritikából a férfitársadalomnak is kijutott: mint Szarka Hajnalka elmondta, neki mint nőnek nehéz volt pályán maradnia, tízszer úgy kell bizonyítania, mint egy férfinak.

Szarka Hajnalka miután elvégezte a Pécsi Tanárképző Főiskolát rajz-földrajz szakon, 1982 és 1986 között a Képzőművészeti Egyetemre járt. Eközben és később is dolgozott a SOTE Anatómiai Intézetében mint festő-grafikus. Itt orvosi kutatásokhoz, tanulmányokhoz és disszertációs ábrákhoz készített rajzokat, és tantermi ábrákat festett akrillal: térképméretű belső szerveket, csontokat, agyat festett. Emellett újításai is voltak az anatómiai rajzokban, például a bőrrétegek ábrázolásánál, ahol a szétnyíló egyes bőrrétegek lerajzolásával forradalmasította az ábrákat. Az anatómiai ismeretei, mint mondta, az ábrázolásaiban valóban kevésbé köszönnek vissza, de a tanításban sokat profitált belőle.

1994-ig grafikus festőként dolgozott, később művészeti iskolákban és gimnáziumban tanított. Azóta is tanít, emellett önálló szakkörei vannak, például a budapesti Szép Műhelyben tartott Leonardo-kör is ilyen. A körből számos tanítványa vett részt a kiállításmegnyitón, amelyen egyébként közreműködött Vörösváry Ibolya brácsaművész is.

A kiállítás március 5-éig látogatható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.