Érdemes-e visszaépíteni a múltat?

Eredeti formájában húzzák fel a Közlekedési Múzeumot, így visszakapja a világháborús pusztítás előtti alakját.

fib
2016. 02. 09. 14:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas átalakulás előtt áll a Városliget. A hosszúra nyúlt tervezgetés után októberben – papíron legalábbis – elnyerte végső formáját a múzeumi negyed, a beruházás így lassan a közönség által is látható fázisba léphet. A 200 milliárd forintos költségvetésű Liget-projektben egyebek mellett új múzeumokat húznak fel, visszaépül a Városligeti Színház, átalakul (egyesek szerint bővül) a park zöld felülete, felújítják a Szépművészeti Múzeum román csarnokát, és megújul több, a helyszínen álló épület, köztük a Közlekedési Múzeum is, amely visszakapja a világháborús pusztítás előtti alakját. Minderre 2018 tavaszáig kell várni, addig a Millenárison látható az intézmény ideiglenes kiállítása.

A romantikus-eklektikus stílusú, templomszerű épület Pfaff Ferenc tervei alapján készült el 1896-ban. 1899-ben itt nyitotta meg kapuit a kontinens egyik első műszaki-közlekedési múzeuma. A Városligetet érő 1944. júliusi és szeptemberi bombatámadás következtében az épület jelentős károkat szenvedett. A háború után eleinte csak a romok eltakarítására volt pénz, később az épület lebontásáról döntöttek, végül azonban, ha szerényebb külsőségek mellett is, de helyreállították a múzeumot. Végleges formáját 1965-ben érte el, a múzeum egy évvel később nyitotta meg kapuit újra. 1979 és 1985 között kibővítették, ám e bővítés a helyszűke miatt igen szerényre sikeredett.

A mostani rekonstrukcióval a múzeum visszakapja a háborús pusztítás előtti arcát. A felújítás a gyakorlatban azt jelenti, hogy a liget Hermina úti végén álló épületet elbontják, hogy a helyén az 1896-os látványt helyreállítva húzzák föl az új múzeumot, amely a mai kor technológiáját alkalmazza majd, a belső térben, illetve az új föld alatti kiállítóterekben pedig modern építészeti megoldásokkal operál – tájékoztatta lapunkat a Városliget Zrt.

A Közlekedési Múzeum megújulása eddig nem kapott akkora médiafigyelmet, mint a múzeumi negyed más részei, így a kritikai hangok sem olyan erősek, de azért volt, aki jelezte, nem ért egyet a koncepcióval. Lapunk építészeti szakírója, Őrfi József a múzeumnak szentelt cikkében feltette a kérdést:

„Érdemes-e visszaépíteni a múltat?”

Szerinte „jelentőségét tekintve marginális az épület, hiszen a több jeles vasútállomást megálmodó Pfaff sem egy Ybl, a Közlekedési Múzeumnak otthont adó, az 1896-os ezredéves országos kiállításra épült Közlekedésügyi Csarnok épülete pedig nem a Várkert Bazár. Építészeti értékeit és városképi pozícióját tekintve sem. [...] Az újraépítés, ami a budai Vár Sándor-palotája esetében érthető és védhető döntés volt, a ma építészetében csak rendkívüli alkalmakkor szalonképes eljárás”.

Ez azonban aligha állja útját a rekonstrukciónak, amelynek során a múzeum az eredeti, 67 méteres kupoláját is visszakapja. Összehasonlításul: ez kétharmada a Parlament, illetve a Szent István-bazilika magasságának. Az új épület azonban nemcsak magasságában, de területében is megnő: a térszint alatt több mint kétezer négyzetméterrel lesz nagyobb a jelenleginél (ahol bruttó 7000 négyzetméternyi hely jutott a kiállításokra).

Az Új Nemzeti Galériát tervező japán SANAA vezetői tavaly Budapesten arról beszéltek, a liget integráns részévé teszik az épületet, vagyis a park nem ér majd véget a falaknál. Ha más léptékben is, de ugyanez az elv érvényesülhet a Közlekedési Múzeum esetében. Az épület a mai parkoló megszüntetésével és új zöld felületek építésével a liget felé nyitott lesz.

A park az alapítás óta méltó környezete az intézménynek, megszámlálhatatlan szállal kapcsolódnak egymáshoz, éppen ezért a befogadó közeg felé nyitott múzeumot képzelnek el – hangsúlyozták a Városliget Zrt.-nél. Szeretnék ezért, ha az épület földszinti traktusa szabadon megközelíthető és világos, nyilvános közösségi térré alakulna. Új mélygarázs is épül, amely egyszerre szolgálja majd ki a nemzeti galériát és a Közlekedési Múzeumot.

Az eredetileg hétmilliárd forintosra becsült rekonstrukció jelen pillanatban tervezés alatt van, a pontos kivitelezési összeg így még nem látszik, nagyságrendileg azonban a több száz férőhelyes mélygarázzsal együtt 12-13 milliárd forintot emészt majd fel. A teljes körű tervezést a Mérték Építészeti Stúdió szakemberei végzik.

A cég októberben nyerte el a nettó 549 millió forintos, gyorsított meghívásos közbeszerzési pályázatot. A múzeum mellett a Mérték stúdió felel az állatkert bővítése részeként épülő Pannon Park – és benne a biodóm – terveiért is. Ezt a tendert 498,5 milliós ajánlatukkal nyerték meg. A múzeum újjáépítésére közbeszerzési eljárást írnak ki.

„Jelenleg az engedélyezési fázisnál tart a beruházás, de minden a tervek szerint alakul, így az intézmény várhatóan 2018 tavaszán megnyitja majd kapuit”

– válaszolta kérdésünkre a Városliget Zrt. Ismeretes, a múzeum élére januárban a Budapesti Közlekedési Központ korábbi vezérigazgatóját, Vitézy Dávidot nevezte ki Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere. Az intézmény főigazgatói posztjára október elején kiírt pályázat eredménytelenül zárult, a korábbi főigazgató, Krámli Mihály helyére megbízottként került Vitézy.

Balog Zoltán a közlekedés ügye iránt elkötelezett személyt akart a múzeum élén látni, aki már bizonyította képességét egy jelentős szervezet irányításában és annak gyökeres megújításában – közölte a Városliget Zrt. A megbízott főigazgató feladata a múzeum hosszú távú működtetését célzó koncepció kidolgozása, az intézmény átfogó megújítása és a múzeumépület újjáépítésének irányítása. Mandátuma az új főigazgató kinevezéséig szól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.