Pajor Tamás: Sznobok legyünk, vagy robotok?

17 év után visszatért az egykori Neurotic-énekes keresztény zenekara. Az Amen új lemeze bearanyozódott.

MaPet
2016. 02. 08. 12:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alaposan felülmúlta a várakozásokat Pajor Tamás és az Amen visszatérésének fogadtatása. A Fénykor címmel 17 év után kiadott új album néhány hét alatt aranylemez lett, az azonos című maxi-CD pedig elérte a platina (kevés híján a dupla platina) minősítést – jelentették be a szervezők a hivatalos átadással egybekötött sajtótájékoztatón.

Igaz, az is kiderült, hogy a Hit Gyülekezetének központjában tartott lemezbemutatóra jegy helyett a megvásárolt Fénykor-maxival is be lehetett jutni. Pajor Tamás szerint ugyanakkor az Amen ma is „kellőképpen attraktív”, amit alátámaszt, hogy mintegy 8 ezer rajongó, köztük számos gyülekezeten kívüli fiatal gyűlt össze január 30-án, a Hit parkban.

Elmondta, a lemezbemutatón is felvillantott verbális részeket kettéválasztva kávéházi „szózenés” performance-okra és nagyobb Amen-koncertekre is készülnek vidéken és Budapesten, a sikeren felbuzdulva ráadásul egy fővárosi, sportarénabeli nagykoncert is szerepel távlati céljaik között.

Az egykori Neurotic önpusztító frontembere a 80-as évek végén megtért a Hit Gyülekezetéhez, feloszlatta punkzenekarát, és megalapította az Amen keresztény rockegyüttest, a 90-es évek eleje óta azonban szólóban utazik.

Nyelvi leleményekkel, sajátos szófordulatokkal, keresztény szellemiséggel és filozofikus gondolatokkal teli, ám a korral hallhatóan lépést tartó szövegeivel a rímgyáros kétségkívül a gyülekezetén kívüli közönséget is képes megszólítani.

Kérdésünkre elmondta, az Amen, illetve saját szövegeinek üzenete spirituális értelemben mit sem változott az évtizedek múlásával. Csak az árnyalatok lettek mélyebbek, a zene gospelesebb és funkosabb, a mondanivaló pedig érettebb.

– Az ember akkor is képes a világot gazdag árnyalatokban, ha kell iróniával, sőt akár cinizmussal látni, ha a szíve Istennel van összeköttetésben. Bár talán úgy tűnhet, valójában ez nem a biblikus világképpel képez ellentmondást, inkább a kereszténységnek azzal a középkori, beszűkült és ritualizálódott formájával, amely az eredeti Bibliától távol áll. Szövegközeli olvasatban a Biblia egy vibráló, humoros, iróniával teli és kozmetikázatlan világot tár elénk. Én úgy írok, hogy a szövegeimben érezhető legyen: itt élünk, a mában vagyunk, és felfogjuk mindazt, ami körülöttünk történik, ugyanakkor nem szakadunk el a hitvallástól, miszerint

„te mesterséges ember, hív az emberséges Mester”

– magyarázta.

A bemutatón Szentkirályi György, az Amen zeneszerzőjének közreműködésével Pajor Tamás előadta az eddig nem hallott Brooklyn és a Neobugris című szózenés szerzeményt, amely elmondása szerint a magyar nyelvbe beszűrődő vagy inkább berobbanó idegennyelvűség paródiája. „Sznobok legyünk, vagy robotok? Ez a kérdés mára, skacok!” – szavalta a Nemzeti dal-átiratban.

Lapunknak elárulta, a slam poetry képviselői közül többen tőle, illetve Müller Péter Sziámitól eredeztetik a rappeléshez hasonló ritmizáló és költői szövegelést, ám megjelenésével a műfaj visszahatott rá, és új lendületet adott költészetének. A szózene kifejezés azért született, hogy stílusát ily módon válassza külön a kortárs áramlatoktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.