Nem mondhatni, hogy dúskálnánk a külföldön is jegyzett, neves nemzetközi kiadó által szerződtetett metalzenészekben. Ha pedig összetettebb, művészibb előadók után kutatunk, még kisebb halmazhoz jutunk: a thrash metalos Ektomorf vagy épp a Báthory Zoltán által vitt amerikai Five Finger Death Punch azért kevéssé ez a kategória. A nemrég a SunnO)))-nal Budapesten járó Csihar Attila már idesorolható (van okunk is büszkélkedni vele), de említhetjük Kátai Tamást is: az általa vezetett Thy Catafalque (TC) lemezeit egy ideje a francia Season Of Mist hozza ki.
Az avantgarde metalos TC mögött álló Kátaival tavaly ősszel interjúztunk is a friss Sgúrr lemez kapcsán. Megtudhattuk többek közt, hogy sznobnak tartja magát, mert hétvégén reggelire tükörtojást süt, és közben barokknak kell szólnia, vagy hogy nem tud azonosulni a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan által bemutatott mintákkal. Verskötetet is jelentetett már meg Távolodó, távolodó címmel, fotói az albumborítóin is felbukkannak, zenéi pedig a legkülönfélébb műfajok stíluselemeit olvasztják egybe. Különösen igaz ez Kátai idei, igencsak termékeny évére: három nagylemezt is kihozott három különböző név alatt. Saját néven jegyzett albuma instrumentális chillzene, a friss Neolunar már wave-esebb, míg a Thy Catafalque friss kiadványa egyesíti magában a projekt korábbi irányait. Nézzük, mire számíthatunk.
Tizenegy évvel az Erika szobája után jelent meg az újabb saját néven kihozott lemez, a Slower Structures. A cím nem árul zsákbamacskát: valóban lassabb, finomabb szövésű, minimalista szerzemények ezek, a nagy, szenvedélyes kitörések kevéssé jellemzők rájuk. Más, mint az Erika szobája volt: a 2005-ös album dalai eklektikusabbak voltak, jobban behoztak ambientes, folkos elemeket is, míg itt a neoklasszikus dallamok, a zongorás merengések jellemzők inkább. Melankolikusságában volt felkavaró, nyugtalanító az Erika szobája, míg itt inkább az Amélie-zeneszerző Yann Tiersen dalai juthatnak eszünkbe.
A 2005-ös kiadvány dalait a ködös-esős magyar tájra kitekintve hallgattuk: kinn a megsárgult leveleket fújta a szél, a növekvő őszben is csak letűnt nyarak szépsége és önfeledtsége járt az eszünkben. A Slower Structures köde már Skóciáé (ahol Kátai is él nyolc éve), a melankólia pedig valóban melankólia marad, nem annyira mélyről jövő fájdalomból fakadóan, inkább csak a csendes megnyugvás jellegével. Az angol címek is egyértelműek: a reggeli közben hallott zene (Music for Breakfast) békés és lélekcsillapító, a reggeli eső szemerkélése közben is előtűnik a napfény az égen. Mennyire más ez a Raining This Morning, mint az Ázik az út volt több mint tíz éve! Elég csak megnézni az utóbbi klipjét: elsuhanó tájak, körös-körül senki, csak a menekülésszerű tovasiklás, és mindennek ellenére a remény, hogy visszatérhetnek a régi szépségek. „Ázik az út, hull a levél rég, / Gyönge rózsám, találkozunk még.”