Véletlenek nincsenek – fogalmazott a Milliók hangja koncertjének sajtótájékoztatója előtti percekben Szörényi Levente, amikor arról beszélgetünk, hogy a két évtizede elhunyt rádiós műsorvezető-legenda, Willis Conover neve valahogy többször is felbukkant az elmúlt időben. Ehhez persze köze van 1956 kerek évfordulójának is, hiszen többek között ennek kapcsán írt róla lapunk, de nem kizárólag.
A szálak összeérnek, és nem lehet véletlen az sem, hogy Szörényi Levente idős korára egyre többször tér vissza fiatalkori zenei élményeihez, és újra felfedezi magának a jazzt, a big bandet, amivel tulajdonképpen a zenei pályája elindult. És amiből a későbbi beatzene is kibontakozott, a magyar beat mindenképpen: első gimnáziumi triójában még Szörényi maga is ezt a műfajt játszotta, kis túlzással egészen addig, amíg Illés Lajossal össze nem hozta a sors. A többi pedig már történelem és közismert, de ami előtte volt, legalább ennyire meghatározó, hiszen a jazz nagyágyúi által játszott melódiák visszhangjai ott lapulnak az Illés- és Fonográf-slágerekben, ráadásul nem is kibogozhatatlanul.
Willis Conovert, a bársonyos baritonhangú műsorvezetőt az Amerika hangja (VOA) adásán keresztül zárták szívükbe a közép-európai diktatúrák mélyén élő milliók. Egyes becslések szerint naponta harmincmillió embert ültetett a házilag átalakított, hangolhatóvá tett rádiók elé este fél nyolckor, amikor elhangzott a híres mondata: „Time for jazz!” Megszámlálhatatlanul sokak lelkébe ültette el a szabadság ízének zenei vetületét, a jazzt, ami akkoriban valóban a szabad Amerika hangja volt, és sokakat indított el a zene irányába.
1955. január 6-án indult Willis Conover műsora, az akkor tízesztendős Szörényi Levente pedig édesapja jóvoltából a kezdetektől figyelemmel kísérhette a rendszer által erőteljesen zavart adást, amelyben a műfaj legnagyobb amerikai előadóit hallhatták a vasfüggönyön túl, miközben ezekben az években a jazzt gyakorlatilag hivatalosan teljesen a tiltott kategóriába száműzte a kultúrpolitika. Willis Conover hatása kétségtelenül kimutatható Szörényi Levente életművében, ezért is merült fel a gondolat, hogy egy esten ezt a zenei kapcsolatot a közönség elé tárva egy sztorizgatós, a kulisszatitkokba beavató koncertet rendezzenek, amelyen a legendás műsorvezetőnek is emléket állíthatnak.
Május 24-én a Müpában, 27-én a debreceni Kölcsey Központban, június 2-án pedig a pécsi Kodály Központban hallhatjuk a Milliók hangja – Swing & Big Band Beat elnevezésű kétrészes tematikus koncertet, amelyen Willis Conovert egy szintén ismerős hang, a szinkronszínészi múltja miatt közismert Kőszegi Ákos idézi meg. Az első részben korszakos slágereket hallunk a 30-as évek végéről, a 40-es és 50-es évekből. Ezeket Gájer Bálint, a swing’n pop stílus hazai meghonosítója és a jó ideje Németországban élő, fantasztikus hangú afroamerikai énekesnő, Joan Faulkner énekli a Budapest Jazz Orchestrával, a második részben pedig szintén ők kísérik a Szörényi-nótákat big bandre hangszerelve.
Szörényi Levente nemcsak énekel, de egy szám erejéig vezényel is, ez pedig a Conover által is kedvelt zenész, Count Basie Splankyje lesz, amely – mint mondja – nagyon nagy hatást gyakorolt rá annak idején.