„Azután – azzal a közismert, alattomos kiszámíthatatlansággal – megjelenik az »ihletett pillanat«. Belecsap az emberbe, s egyszerre elszakítja a környezetétől, hogy máshová kapcsolja. Hová kapcsolja? Ezt bizony nem könnyű körülírni. Hogy elszakít a környezettől, az világos, még akkor is elszakít, ha a környezetből indul ki, egy tájból, jelenségből, képzettársításból, bármiből. De hova visz? Valahová, ahol minden intenzívebb. Ahol minden éles, erős, nagy, sugárzó. Minden önmaga lényegét mutatja, persze a kellemetlenség is. Az édes édesebb, a keserű keserűbb. Mint az Északi-sark: egyszerre csak kitűzi az északi fényt, hadd lüktessen a feje körül, hadd lássák, hogy ő az Északi-sark, hadd mutassa a jelenlétét, mint a szentek szentségét a glória. Az ihletben minden tárgynak északi fénye van.”
Nemes Nagy Ágnes sorai ezek: egy, a Szó és szótlanságban szereplő szövegében, a Tudjuk-e, hogy mit csinálunk?-ban szólt az ihletről, saját ihletett pillanatairól, arról, hogy az eredet, a vágyott állapot az ihlettel hozható összefüggésbe. Aztán persze az északi fény után, ahogy az az életben megannyi mással is történik, az ihlet is „kimutatja mogorva törvényeit”. Határozott áramütésekkel kezdi csapdosni az ihlet közepén ülő „versmag” az írót, aki ettől nyilván egy idő után ideges lesz. „Mert egy dologban ez a valaki-valami – hol arkangyal, hol iskolamester, hol turbógenerátor – nagyon következetes: nem tűr ellentmondást, önmagától semmi eltérést. Ő tudniillik a minta” – olvashatjuk.
Miként mintának tekinthetjük a ma 95 éve született Nemes Nagy Ágnest is. Persze, angyalként elképzelhetjük, iskolamesterként, turbógenerátorként már kevésbé. Nem buzdítja áramütésekkel az írót, nem hozza a feketelevest: az már éppúgy az írón belül fogan meg, aki a XX. század legnagyobb magyar költőnőjének eredne a nyomába. Ott az északi fény, ott a kín, az édes édesebb, a keserű keserűbb: tanulnánk a művek „kimondhatatlan tetteit”, de csak érezzük nagyságukat, jelenlétük mérhetetlen erejét.
Tanuljuk hát iskolában a Fákat, hajnal s délelőtt között a Nemes Nagy-i „röghegyek nagy, mozdulatlan zökkenéseit”. S azt a kíméletlen, szikár megfigyelőkészséget, amivel a költőnő rekonstruálta a látottakat, kifordítva a dolgok leírására használatos műnyelvet. „Te emlékszel még, ugye, a mozdonyforgató dobra? Terméskő-ellipszisben végződött akkor a pályaudvar, az ellipszis fejében ott volt az acéldob” – írta az Egy pályaudvar átalakításában, az olvasó pedig kényelmetlenül érezte magát, vágányvezérlés és központi létesítmény helyett nehezen megfogható szépséget, magasztos érzelmeket kívánt. Visszamenőleges viszonylatok helyett fátyolos múltidézést, a kétes és a biztos közti tér helyett a belső, fekete-fehér bizonyosságot. Nemes Nagy, előtte Babits Mihály s később Tandori Dezső is mást nyújtott viszont: azt a precíz, kíméletlen fényképköltészetet, ami a XX. század után a XXI.-ben is épp olyan elevennek és igaznak bizonyul.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!