Jim Jarmusch és a pillanat költészete

Hogyan viszonyul William Carlos Williams és Ron Padgett verseinek képisége az új filmhez? Megnéztük.

Lakner Dávid
2017. 03. 03. 15:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Rózsák nyíltak az esőben. / Könyörögtem, hogy ne vágd le őket. / Elhervadnak úgy is, azt felelted.” William Carlos Williams verse, A Tett jól illeszkedik az imagizmus nagymesterének költészetébe. Szikár, de felfokozott képisége, egyszerű, mégis sokat rejtő megfogalmazásmódja a XX. század Puertó Ricó-i–amerikai alkotójának sajátja, amit többtucatnyi kötetben fejlesztett tökélyre.

Az 1963-ban, 79 éves korában elhunyt költőt magával ragadta a festészet is, így nem lepődhetünk meg, hogy verseiben is ezt a tehetségét kamatoztatta. Az élet apró rezdüléseinek precíz megfigyelője volt, olyan mindennapos részleteket vett észre, amik mellett járókelőként úgy siklunk el, hogy valójában hétköznapjaink részét képezik. Felhőként világító kopár bükkfa, a kórház hátsó szárnya, ahol semmi se nő vagy csak egyszerűen a hűtőszekrényből kievett szilva, aminek elfogyasztását már most bánom, hiszen valószínűleg reggelihez tetted el.

A mindennapok egyszerű gondjait, apró szépségeit láthatjuk éppúgy, mint Jim Jarmusch legújabb filmje, a Paterson esetében. (Kritikánk a filmről itt olvasható.) A William Carlos Williams életműve előtti tisztelgés egyértelmű, sőt, akár parafrázisról is beszélhetünk, a verseknek a nagyvászon nyelvére való átdolgozásáról. A csendes szemlélődés jellemzi az Adam Driver által játszott főhőst is, akit ugyanúgy Patersonnak hívnak, mint városát. Azt a várost, ahol Williams is élt és alkotott, s amelynek mindennapjai letörölhetetlenül ott hagyták nyomukat költészetén.

S épp ezt a filozófiát követi Jim Jarmusch filmje is, ami egy verselő buszsofőrt állít a középpontba. Patersont megihleti a gyufán látható hangszórószerű ábra éppúgy, ahogy inspirálja egy váratlan beszélgetés a költői vénával megáldott kislánnyal vagy akár szerelmének nagysága, nyugalma. Jarmuschtól nem meglepő mindez, már az Éjszaka a Földönben is a mindennapos kontaktusok, váratlan találkozások költészetét tárta elénk. S a New York-i iskola nagy híve ő, olyanok voltak nagy hatással rá, mint a szintén köznapi megfigyeléseire hagyatkozó Frank O’Hara vagy az idén 89 éves John Ashbery, akinek szabadabban áradó költészetétől a humor sem volt idegen.

###HIRDETES2###

A humor márpedig Jarmuscht és a Patersont is jellemzi, ha nem is tűnik fel első nézésre. Mikor a rosszarcú fiatalok figyelmeztetik a főhőst az utcán, hogy vigyázzon a kutyájára, mert az ilyeneket szeretik elvinni – de utána nem találkoznak többet: ennek megmosolyogtató valódiságát érdemes észrevenni. „Ma figyelmeztettek, hogy vigyázzak a kutyámra. / Megköszöntem nekik, de azért feszülten néztem utánuk. / Többet nem láttam őket” – írhatta volna Williams, vagy épp a szintén New York-i Ron Padgett, aki a Patersonban hallható verseket valójában jegyzi.

Vízre íródtak a szavak – írja Paterson, s a filmet látva győződhetünk meg ennek súlyos igazságáról. A pillanatnak szóló verseket a pillanat szüli, s létezésük épp olyan törékeny, mint a valóságé. Füzetünkbe jegyzeteljük életünket, s a tinta elmosódik, a lapok meggyűrődnek, szakadnak, létünk bármikor kikeveredhet a megnyugtató helyéről. Ezt érti meg Paterson, ahogy tudja Padgett vagy Williams is. Marad annak megértése, hogy létünk múló pillanat, csendes megfigyelés, váratlan találkozás a folyamatosan változó világ szépségével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.