– Elsősorban az óvodás és kisiskolás korosztályt célozza meg, mondta még a nádas apró, zöld őreit bemutató Lengemesék filmváltozatáról lapunknak Pálfi Zsolt rendező. Hozzátéve, hogy a hat év körüliek és annál fiatalabbak ritkán kapják meg a szükséges moziélményt. Ön is így látja?
– Viszonylag kevés jó film készül a kisgyerekeknek. Most nagy élmény volt, hogy a díszbemutatón rengeteg olyan kicsit láttam, aki életében először volt moziban. Köztük a hároméves unokaöcsém, aki abszolút végig tudta ülni az egészet.
– Ezek szerint inkább az idősebbeket, az iskolásokat köthetik le a Jégvarázshoz hasonló animációk is?
– Igen, egy négy-öt év körüli gyerek kevesebb ingert bír el, még nagyon átadja magát a filmnek. A másfél óránál hosszabb alkotások ráadásul túl megterhelők számára. Arról nem is beszélve, hogy ezek a művek iszonyatosan építenek a termékértékesítésre. Egy négy-öt éves gyerek viszont kevésbé fanatizálható, mint egy nagyobb, és valószínűleg kevésbé borul ki, ha nem kap mondjuk egy jégvarázsos párnát. Egy világsikernek készülő filmnél ez alapszempont, és ezek az eladások többet is hozhatnak a konyhára, mint a film.
– A Lengemesék-könyvek is hasonló hiányt igyekeztek még pótolni?
– A kötet kiadója olyan mesesorozatra kért fel elsősorban, amelyre épülhet később rajzfilm, előadás, és ami meg tud szólítani szélesebb rétegeket. Legyen elég kommersz ahhoz, hogy bárkinek jó lehessen, viszont elég igényes is emellett.
– Hogyhogy elég kommersz?
– Vannak olyan mesék, amelyek egy bizonyos művelt, polgári réteg gyerekeit célozzák meg. Sokan olyan gazdag szókincsű, olyan helyszíneken játszódó meséket írnak, amelyeket nehezebb mindenkinek befogadnia. És vannak olyan családok, ahol a szülők-nagyszülők adott esetben nem járnak rendszeresen könyvesboltba. Az ilyen gyerekek kevéssé vannak hozzászokva az igényes, szépen megírt mesékhez, és inkább tévét néznek.
– Rajzfilmes előképe akad a Lengemeséknek magyar vagy nemzetközi téren?
– Konkrét példa nincs, de nagyon szeretem azokat a meséket, melyek humánusan, a természetet valósághűen ábrázolva szólnak valamiről. Ilyen értelemben a Nils Holgersson-rajzfilm, amit gyerekkoromban imádtam, afféle előkép, miközben nem gondoltam rá írás közben. Szokták emlegetni a vízi világ miatt a Vízipók-csodapókot is. Ezt szintén boldogan vállalom, noha nem járt közben a fejemben.