Veterán gumikon Moszkvából: Zsiguli-találkozó a Tisza-tónál

Már nem ciki a Zsiguli – állítják a hobbirestaurátorok, akik az Alföldön tartották éves találkozójukat.

Lándori Tamás
2017. 07. 03. 17:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Műbőrillat némi benzinszaggal, hörgő kipufogó, esetleg Ötvös Csöpi” – találgatja a Veterán Zsiguli Egyesület az éves találkozójukról írott összefoglalóban, a legtöbbeknek mi ugrik be a Zsiguli szó hallatán, de aztán rögtön hozzáteszik: „sokaknál a fenti kliséken túl egy kaland emléke, valami sztori is párosul a mostanság főnixmadárként feltámadó orosz márkához”. A szervezet a hétvégén a Tisza-tónál tartotta szokásos nyári összejövetelét, de abádszalóki táborából egy könnyed túra erejéig a Hortobágy pusztaságán is áthajtott a feltűnő szovjet gépkaraván.

– Bár a márka presztízse a ’90-es években jócskán megkopott, az utóbbi évek retróhullámain lovagolva egyre népszerűbb hobbitárgy lett ez az autó; sokan ülnek át szabadidejükben a méretes bakelitkormány mögé, hogy egy kicsit birkózzanak vele – mondta nagy lelkesedéssel lapunknak Varga Márton, az egyesület egyik fiatal tagja, aki egyébként ügyvédjelölt Győrben, ám most legfőképpen egy 21043 típusjelű kockalámpás kombi büszke gazdája.

A nagykunsági rendezvényre a legmesszebbről mégsem a kisalföldi jogász, hanem az egyesület külföldi szimpatizánsa, az orosz Denis Izotov érkezett, aki 1974-es évjáratú Lada 1500-ösével Moszkvából autózott a Tiszántúlig, hogy személyesen is megismerkedjen a magyar Zsiguli-szerelmesekkel és autóikkal. Tőle tudjuk, hogy Oroszországban – noha Lada van elég – nincs olyan kultusza a több évtizedes szovjet matuzsálemek felújításának, mint nálunk, de lassan azért ott is kezdi felütni a fejét a nosztalgia.

Denis úgy került kapcsolatba az egyesülettel – amely tiszteletbeli tagjai közé fogadta –, hogy rátalált annak honlapjára és Facebook-oldalára, és elámult azon, hogy az autók az aprólékos, minden részletre ügyelő restaurátorok kezei között szinte gyári új állapotba kerültek, miközben bánatára az orosz felújítások a legtöbb esetben nem ilyen igényesek.

Nem úgy az ő autója, amely 43 éves korát meghazudtolva mindenféle probléma nélkül teljesítette a 2300 kilométeres távot Fehéroroszországon, Lengyelországon, Csehországon és Szlovákián keresztül. A gyűjtő megszállottságát hűen mutatja, a túrát úgy tette meg, hogy autóján eredeti szovjet gumik vannak. A hosszadalmas vezetés mégsem merítette ki annyira, hogy ne ígérte volna meg, jövőre ismét megjelenik a Veterán Zsiguli Egyesület dzsemboriján. Már csak azon gondolkozik, melyik autójával jöjjön, ugyanis az összes kerek- és ikerlámpás Zsiguli-típusból van egy a „tarsolyában”.

 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.