„Műbőrillat némi benzinszaggal, hörgő kipufogó, esetleg Ötvös Csöpi” – találgatja a Veterán Zsiguli Egyesület az éves találkozójukról írott összefoglalóban, a legtöbbeknek mi ugrik be a Zsiguli szó hallatán, de aztán rögtön hozzáteszik: „sokaknál a fenti kliséken túl egy kaland emléke, valami sztori is párosul a mostanság főnixmadárként feltámadó orosz márkához”. A szervezet a hétvégén a Tisza-tónál tartotta szokásos nyári összejövetelét, de abádszalóki táborából egy könnyed túra erejéig a Hortobágy pusztaságán is áthajtott a feltűnő szovjet gépkaraván.
– Bár a márka presztízse a ’90-es években jócskán megkopott, az utóbbi évek retróhullámain lovagolva egyre népszerűbb hobbitárgy lett ez az autó; sokan ülnek át szabadidejükben a méretes bakelitkormány mögé, hogy egy kicsit birkózzanak vele – mondta nagy lelkesedéssel lapunknak Varga Márton, az egyesület egyik fiatal tagja, aki egyébként ügyvédjelölt Győrben, ám most legfőképpen egy 21043 típusjelű kockalámpás kombi büszke gazdája.
A nagykunsági rendezvényre a legmesszebbről mégsem a kisalföldi jogász, hanem az egyesület külföldi szimpatizánsa, az orosz Denis Izotov érkezett, aki 1974-es évjáratú Lada 1500-ösével Moszkvából autózott a Tiszántúlig, hogy személyesen is megismerkedjen a magyar Zsiguli-szerelmesekkel és autóikkal. Tőle tudjuk, hogy Oroszországban – noha Lada van elég – nincs olyan kultusza a több évtizedes szovjet matuzsálemek felújításának, mint nálunk, de lassan azért ott is kezdi felütni a fejét a nosztalgia.
Denis úgy került kapcsolatba az egyesülettel – amely tiszteletbeli tagjai közé fogadta –, hogy rátalált annak honlapjára és Facebook-oldalára, és elámult azon, hogy az autók az aprólékos, minden részletre ügyelő restaurátorok kezei között szinte gyári új állapotba kerültek, miközben bánatára az orosz felújítások a legtöbb esetben nem ilyen igényesek.
Nem úgy az ő autója, amely 43 éves korát meghazudtolva mindenféle probléma nélkül teljesítette a 2300 kilométeres távot Fehéroroszországon, Lengyelországon, Csehországon és Szlovákián keresztül. A gyűjtő megszállottságát hűen mutatja, a túrát úgy tette meg, hogy autóján eredeti szovjet gumik vannak. A hosszadalmas vezetés mégsem merítette ki annyira, hogy ne ígérte volna meg, jövőre ismét megjelenik a Veterán Zsiguli Egyesület dzsemboriján. Már csak azon gondolkozik, melyik autójával jöjjön, ugyanis az összes kerek- és ikerlámpás Zsiguli-típusból van egy a „tarsolyában”.