– Filmje, a Mérgezett egér egy cinikus zenekritikusról szól, aki előszeretettel jegyez kegyetlen, megsemmisítő bírálatokat. Színészként és rendezőként hogyan viszonyul ehhez a típushoz? Fel lehet húzni egy méltánytalannak érzett írással?
– Ó, én nem tekintek ellenségként a filmkritikákra. Ezek ugyanúgy részei a játszmának. Természetes az is, hogy ezek az írások bizonyos értelemben szubjektívek legyenek, hiszen különféle emberek írják meg a saját véleményüket. Miért zavarna ez? És egyébként is, ahogy mondják, kevés régebbi dolog akad a tegnapi újságnál. Nem azért választottam a főszereplő szakmájául az újságírást, mert utálnám a kritikákat. Sokkal inkább kerestem olyat, ami egyre inkább befolyását veszti. Márpedig a zenekritika sajnos ilyen helyzetben van napjainkban, ahogy a printújságírás szintúgy. Egyre többen vesztik el állásukat, nehezebb ma egy nyomtatott újságot fenntartani. Bécsben ez a karakter húsz éve abszolút király lehetett, ma viszont már egyre kevésbé határozhat meg sorsokat. Másrészt jó ötletnek tűnt, hogy klasszikus zenét használjak a filmhez, és így, hogy a főhősnek ez a munkája, ez egy természetes lépés volt.
– Ezt a cinikus értelmiségi típust ismerjük más osztrák alkotásokból is. Elég csak a drámairodalmat, Thomas Bernhard darabjait említenünk. Ennyire jellegzetes osztrák karakterről van szó?
– Megtaláljuk szerintem ma bármelyik nagy európai városban. Bécs viszont egyfajta fővárosa a klasszikus zenének. Ott gyűlik össze rengeteg fiatal zenész Németországból, Japánból és szerte a nagyvilágból. Tehát ez a fajta kritikus azért Bécsben még befolyásosabb, mint máshol. Persze, vannak fontos emberek a németeknél, a franciáknál egyaránt. És az osztrák lapok valójában nem is annyira jelentősek német nyelvterületen, mint mondjuk a Süddeutsche Zeitung vagy a Frankfurter Allgemeine. A kritikusok mégis úgy érzik még, hogy ők a világ királyai.
– És mi a helyzet az említett Thomas Bernhard-karakterekkel? Az ő darabjai inspirálták?
– Igen. Amikor először diákként láttam egy Bernhard-darabot, teljesen magával ragadott. Aztán elolvastam a regényeit, kezdve a bemutatkozó Faggyal, és remekül szórakoztam rajtuk. Nagyon magával ragadó módon karikíroz ki dolgokat, és beszél egyfajta eltúlzott, komikussá növesztett büszkeségérzetről. Végső soron pedig Bernhard meg én egész hasonló területen tevékenykedünk.