Művészetéről L. Simon László is értekezett egy könyvében, a vele kapcsolatos kiállítássorozatot Prőhle Gergely mutatta be, majd Hiller István nyitotta meg. Kiről van szó? A válasz nem feltétlenül magától értetődő, ezért segítünk: Kassák Lajosról beszélünk. Kulturális megosztottságainkat látva azt hihetnénk: hiába, hogy a XX. századi avantgárd legjelesebb magyar alkotója, baloldalisága viták kereszttüzébe helyezheti őt. Persze kánonban elfoglalt helyét, szabadversei jelentőségét így sem kérdőjelezik meg, viszont politikusok kiváltképp szeretik a számukra világnézetileg kedves szerzőket előnyben részesíteni. Kassáknál szerencsére ez másképp látszik alakulni.
Alkotni – nem alakítani! – hirdette a MA folyóirat egyik címlapja Kassák művészetfelfogásának központi elemét. Nem formálni, becsatlakozni, a partvonalon elevickélni akart, sokkal inkább irányt mutatni, létrehozni valami addig teljesen ismeretlent.
Aktivista folyóirat, olvashattuk újságján, ez pedig mindennél fontosabb volt számára. Megélni kívánta, amiről írt, művészetével pedig nem gyönyörködtetni, jóval inkább befolyásolni szeretett volna. Nagyon hitt abban, amit képviselt: alkotásainak örök érvényűsége mellett ez is döntő lehet abban, hogy annyi mindenkit képes megnyerni magának mind a mai napig.
Valóban kassákizmusról beszélhetünk, amely főcímmel most egy háromrészes kiállítássorozat mutatja be a szerző 1920-as évekbeli munkásságát. A főtárlat múlt csütörtökön nyílt meg a Petőfi Irodalmi Múzeumban (PIM), a Kassák Múzeumban 20-ától, a Bajor Gizi Színészmúzeumban pedig 27-étől tekinthetjük meg a kapcsolódó kiállításokat. Míg a III. kerületi intézményben A ló meghal, a madarak kirepülnek eredettörténetét vizsgálják, addig az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet a magyar avantgárd színházi kísérleteire összpontosít. A PIM-ben pedig a bécsi MA folyóirat 1920 és 1925 közötti korszakát helyezik a középpontba. A szervezők arra keresik a választ, Kassák és mozgalma miként integrálódott az I. világháború után az avantgárd nemzetközi hálózataiba.