Kilencvenkettedik életévében szerda délután elhunyt Kallós Zoltán, a nemzet művésze címmel és a Corvin-lánccal kitüntetett, kétszeres Kossuth-díjas erdélyi néprajzkutató, népzenegyűjtő. A róla elnevezett, a Kolozsvár közeli Válaszúton működő alapítvány lapunkat arról tájékoztatta, hogy a temetés részleteiről a későbbiekben tájékoztatják a nyilvánosságot.
Neve nemcsak a néprajzkutatással és népzenegyűjtéssel, hanem Erdéllyel és a romániai magyar közösséggel is egybeforrt. Mindenki Zoli bácsija 1926. március 26-án született Válaszúton, középiskolai tanulmányait Kolozsváron és Sepsiszentgyörgyön folytatta, a kincses városban szerzett tanítói oklevelet. Miközben a kalotaszegi Magyarvistán és a csángóföldi Lészpeden dolgozott tanítóként, elvégezte a kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémiát. 1958-ban rövid időre bebörtönözték politikai nézetei miatt, szabadulása után a Gyimesekben volt tanító, majd faipari vállalati alkalmazott. Erdély megannyi tájegységében, a Mezőségen, Kalotaszegen, a Gyimesben, továbbá Moldvában gyűjtötte a folklór szinte valamennyi műfaját, különösen az énekes és hangszeres zenét, népszokásokat és a szokásköltészetet.
Gyűjtései kezdeti szakaszában fedezte fel a mezőségi Feketelakon a legrégebbi magyar páros táncot, a cigánytáncnak is mondott mezőségi akasztóst, amelyről azt tartják, hogy ugyanolyan, mint a Bethlen Gábor fejedelem által járt, amelynek során alig mozgatta a lábát. „Szabadúszóként mindenképpen nehéz volt gyűjteni, külön engedély kellett ehhez. Mert ezek nemzeti kincseknek voltak nyilvánítva, csak éppen olyan kincsek voltak, amelyeket minél mélyebbre szerettek volna elásni a hivatalosságok. Én pedig az ellenkezőjét akartam” – emlékezett vissza a román kommunista hatóságok hozzáállására egy interjúban Kallós Zoltán.
Azt vallotta, hogy csodát kellett megmentenie, mert az erdélyi népművészet egyedülálló kultúra a Kárpát-medencében: azért olyan szép, mert minél nagyobb a különböző kultúráknak – magyar, román, szász, cigány – az egymásra gyakorolt hatása, annál jobban kidomborodik a nemzeti jelleg. Pályafutása során becslések szerint tizennégyezer népzenei alkotást gyűjtött, Bartóknál is többet, ezzel állítólag meghaladta az összes magyar néprajzkutató teljesítményét.