„Azt hiszik, abba a jacuzziba születtél”

Reggel egy poszt a habos kávéról, délután az autóbelsőről, aztán dől is a pénz. Így csinálják a celebek.

Lakner Dávid
2016. 05. 16. 9:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy biztonsággal jelenthetjük ki: kevés szürreálisabb beszélgetés akadt a 2016-os siófoki Media Hungary konferencián Rubint Réka és Kasza Tibor eszmecseréjénél. A Ripost-főszerkesztő Ómolnár Miklós moderálta diskurzus papíron az érzelmek színpadi megjelenítéséről szólt, de a résztvevőket ismerve tartottunk attól: maximum a színpad lesz valós, az érzelmek kevésbé. Szerencsére csalódtunk, a felek kiváló paródiai érzékkel mutatták meg magukat és mindazt, ami a celeblét esszenciája lehet 2016 Magyarországán.

– Amit Réka a közösségi oldalán művel, az az egészséges életmódhoz kötődik, de te voltaképp mit is csinálsz? – szegezte neki a kérdést a Story magazin szerkesztőségének ex-ura Kasza Tibornak. A válasz: „ugyanazt, amit Réka, csak rosszabb a genetikám”.

Persze a fitneszedzéseket tartó Schobertnét és a Crystal egykori frontemberét első ránézésre nem sok minden köti össze. Akad azonban közös pontja is életüknek: mindketten pénzt keresnek a Facebookon, mert sokan követik őket. És mindkettejüknek meg kell küzdeniük azzal is, hogy mindenféle utálatos trollok kommentelnek az oldalukra.

Kasza többször is kifejtette, óriási káosz van a fejekben Facebook-marketing ügyében, sokak számára nem tiszta, honnan lesz abból a celebeknek pénze, hogy habos kávékat posztolnak reggel, délután pedig a rajongókkal közös képeket teszik ki. A kulcs Forgács Mariann (Be Social) szerint a márkázott tartalom. Szerdai előadásában a szakértő arról beszélt: a nagy és aktív követői bázissal bíró hírességek hatékonyan tudják promózni a hirdetők termékeit. Az április elsején debütált új Facebook-reklámforma pedig egyenesen a Branded Content nevet kapta, mellyel már egyértelműen jelezni lehet, hogy a követők tulajdonképpen éppen reklámot látnak. Persze szabályok vannak: vízjelek, pre-roll hirdetések nem használhatóak, ahogy a borító- és profilkép sem tartalmazhat harmadik féltől származó terméket. Amerikában már nagyon is tudatosan használják mindezt: Dwayne Johnson pankrátor-színész-fitneszlegenda segítségével hamar elmennek a pólók, táskák, a Kardashian celebtestvérek pedig külön alkalmazást is létrehoztak a marketinghez.

A szponzorált tartalom eddig hivatalosan tilos volt, hogy elkerüljék a felhasználók megtévesztését, de kibúvókat mindig lehetett találni. Könnyű volt úgy egy-egy márkás cipőt, kávét, ruhadarabot elhelyezni, hogy abból ne legyen semmiféle probléma. Az új irányelvek szerint azonban már lehetséges az ellenőrzött oldalak számára harmadik fél reklámozása, a Branded Content taggel pedig az ügyfél is követheti a poszt hatékonyságát.

Kasza szerint tavaly ő lett a legközösségimédiásabb celeb, díjazták is ezért, így közben meg tudott állapodni a Telekommal is. Persze nem Kasza Tibort támogatják, a felületért fizetnek – méltatta 667 ezer követőt felmutató oldalát a zenész. Rubint Rékának nagy stratégiai partnerei a The Body Shop, a BMW, a Triumph, de új jelentkezőkből sincs hiány. Kasza a szelet dinnyét és pohár Bacardit ábrázoló képtől mostanra a magazinos kontentig jutott, sőt önálló tartalomgyártásra is venne fel embert. Igaz – ahogy elmondta –, nem könnyű vele üzletelni. Három hónap és bizonyos értékhatár alatt nem „molyol” senkivel, azzal pedig nem is érdemes megkeresni: üljenek le kávézni, mert felmerült egy jó ötlet. A celeb online élete ugyanakkor nem egyszerű: rengeteg trollal kell megküzdenie, miközben ő azért csinálta az oldalát, hogy a béke szigete legyen, és hogy az emberek odajárjanak rajongani. Elmondta: ez rendkívül jól esik neki, a beszólásokat viszont keményen szűri. Sőt hosszú listát állított össze arról, milyen szavakat nem lehet egyáltalán leírni. Nem azért, „mert olyan nagy Gestapo vagyok”, hanem hogy jó legyen odajárni – szögezte le. A meg nem tűrt szavak közt van például a reklám és a kitiltás – utóbbi azért, hogy senki ne panaszkodjon barátja elzavarása miatt. Kasza napi tíz órában dolgozik ezen – valóban nem lehet könnyű.

Rubint Réka mindenkit megnyugtatott, ő külön embert tart trolltalanításra, de még így sem egyszerű: volt, aki már azért nem járt az órájára, mert kipécézték őt a netre felrakott képek miatt. Az edző reggel ötkor kezdi a napot, posztol egy habos kávét és egy Update kekszet, aztán nincs megállás tizenegyig. A Facebookban nagy fantáziát lát, de a Twitterben még nem. Mostanában rákapott arra, hogy Youtube-ra tölti fel a videókat, és ezeket teszi ki aztán a Facebookra is. A Snapchathez már kicsit öregnek érzi magát.

A zenész eközben kénytelen megküzdeni azzal, hogy jacuzzival és menő autóval nem fogják a nép egyszerű gyermekének gondolni, miközben ő tényleg szegény volt. („Sokan azt hiszik, abba a jacuzziba születtél bele” – panaszolta Rubint.) Kasza Tibor ezért cselezni próbál: hetek óta belülről fényképezi az autóját, így készítve fel a követőit arra, hogy neki már egy ilyenje is van. A rajongókkal nem könnyű: ha például szakítanának a barátnőjével, már nem is attól tartana, mit kezdene magával, hanem hogy mit fognak szólni a lájkolói, akikkel már úgy megszerettette őt az utóbbi hónapokban.

De a fiatalabbak is feljövőben vannak: az ask.fm sztárjai a Facebookon is sikerrel építenek ki több tízezres követőbázist. Előbbi oldalon akár anonim módon is lehet kérdezni bárkitől, az itt jelen lévő a legostobább kérdésre is bepötyög valami választ, ez pedig hat. A tizenéves fiúkért úgy rajonganak a hasonló korú lányok, mint régebben a Bravo olvasói a tinipopzenekarokért. (Van, aki ezt ki is használja, Szabyest például már zenei babérokra is tör.) A 444 összeszedte azokat, akik a Facebookon is hódítanak, közülük pedig kétségkívül kiemelkedik Pintér Natália a maga 147 ezer követőjével. Hogy mit csinál, rejtély, a 444 is annyival intézte el tevékenységét, hogy tud pózolni. Különös ismertetőjegye még, hogy tavaly „elásta a csatabárdot” a szintén ki tudja miért sztárrá lett Dósa Fannival. Jól menő Facebook-oldala viszont másoknak is érték: hirdette például a Tube Shop Trónok Harca-pólóit és a Future Board Hungary termékét, annál cselesebb pedig már nincs is, amikor Adidas-pólóban pózol Zara nevű kutyájával. Kerestük Pintér Natáliát is azzal kapcsolatban, miként lehet idáig eljutni, kérdéseinkre azonban egyelőre nem válaszolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.