Büszkeségre ad okot a közmédia működése – jelentette ki Dobos Menyhért, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. vezérigazgatója az Országgyűlés kulturális bizottságának hétfői ülésén. Mint kiderült, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap csatornái nemcsak hogy helytálltak, de minden előzetes várakozásra és korai kritikára rácáfolva, még nemzetközi összehasonlításban is hasítanak. Izgalmasnak tűnik ez a magabiztosság, tekintve, hogy a közmédia kapcsán elsősorban a zuhanó nézettségről, a bakikról, a színvonaltalan műsorokról és a politikai függetlenség teljes hiányáról hallani.
A médiapiac átalakulása Európa-szerte megkérdőjelezte a közszolgálati média létjogosultságát. A közönség számos egyéb forrásból tájékozódhat, így egyre kevesebb érv szól a közmédia fenntartása mellett a jelenlegi formájában. Az erről szóló vitáknak és párbeszédeknek azonban hazánkban nem igen volt terük. A 2010-es médiatörvény központosította a közszolgálati médiát, és sokak szerint ezzel párhuzamosan tovább erősítette az állami jelenlétet. A törvény kritikusai cenzúráról és a sajtószabadság eltörléséről beszéltek.
Mint ismeretes, a közmédia tavaly márciusban jelentősen átalakult (15-én indult el az új struktúra). Az M1 hírcsatornává vált, korábbi szerepét a Duna Tv vette át, az M2 gyerekcsatornája este a fiatalokat célozza meg Petőfi Tv néven, az M3 retró-, az M4 pedig sportcsatorna lett.
A változás egyértelmű vesztese az M1, amely bő egy év alatt nézői háromnegyedét elveszítette. Tavaly márciusban, az indulás hetében 332 ezer nézője volt a hírcsatornának (3 százalék), idén tavasszal a kiemelkedő időszakokban sem ment nagyon 200 ezer fölé a nézettség, május 20-án, pénteken pedig elérte a mélypontot: alig több mint 90 ezren kísérték figyelemmel a híradót. De a Petőfi Tv sem produkált jobb mutatókat, május eleji adatok szerint a 18–39 évesek körében átlagban 16 ezren nézték.
Mindeközben a Duna Tv jobban teljesít: megduplázta a saját korábbi, és túlszárnyalta a régi M1 nézettségét is. Népszerűbb műsorai – mint a Kékfény, a Maradj talpon! és a Magyarország, szeretlek! – akár 400-500 ezer nézőt is a képernyő elé ültetnek. Kiemelkedő közönségarányt elsősorban az M4 sportközvetítéseitől várhatunk. A futball-Eb és a riói olimpia alighanem alaposan megdobja majd a közmédia nézettségét. Amely azonban még így is jócskán elmarad más európai országok közszolgálati csatornáinak eredményétől.