A háborús mozgósítás egyébként szinte a szarajevói merénylet másnapján megkezdődött.
Egy kis jelmagyarázat
Frisnyák térképén kékkel jelölte azokat a vonalakat, ahol nem volt polgári áruforgalom, és pirossal, ahol személyforgalom sem; a lila, szögletes vonalak a katonai rakományok céljára használt vonalakat jelölik, a zöld karikák a forgalmi dugókat.
Az intézeti honlapon fellelhető animált térképen jól látható, ahogyan az ország érhálózataként működő Magyar Királyi Államvasutak vonalain hogyan áramlott az utánpótlás katonáinknak elsősorban az ostrom alatt álló szerb főváros, Belgrád, illetve kicsit később már Galícia, és az orosz front felé is.
A rekonstrukció a királyi vasutak üzleti jelentésében szereplő forgalomkorlátozások alapján készült – elvégre a hadianyag szállítása mindig elsőbbséget élvezett a polgári forgalommal szemben.
Elárasztották a vasutat a bakák
1914. június 30. és 1915. július 1. között az utasok körében a katonák aránya megötszöröződött, 2-ről 10 százalékra ugrott; a szerelvényeknek mintegy 15 százaléka volt katonavonat – olvasható az animációhoz mellékelt háttéranyagban.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!