Az elmúlt napokban az ország több részén hosszabb-rövidebb időre fehérbe borult a táj, és az előrejelzések szerint igazi téli idő várható a folytatásban is, többfelé újabb csapadékkal. A téli időjárás nagyobb odafigyelést igényel a közlekedőktől. Összeszedtük, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. miként veszi fel a harcot a tél viszontagságaival a hazai utak biztonságáért – olvasható a Bács-Kiskun megyei hírportál, a Baon.hu oldal cikkében.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi, a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszainak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. Kivétel a koncessziós autópálya-üzemeltető cégekhez tartozó M5-ös és M6-os autópálya.
Hókotró munka közben az M7-es autópályán.
Fotó: MTI/Varga György
Ezenfelül 2018 tavaszától kezdődően nemcsak az országos közúthálózat, hanem a főutakkal párhuzamos lakott területen kívüli és az országos kerékpáros törzshálózat lakott területen kívüli kerékpárútjainak üzemeltetése is a cég hatáskörébe tartozik. Így mintegy ezer kilométernyi szakaszt vettek át üzemeltetésre a helyi önkormányzatoktól. Minden más – mintegy 140 ezer kilométernyi út – önkormányzati kezelésben van. Budapest közigazgatási határain belül a társaság nem illetékes – olvasható a Magyar Közút Nonprofit Zrt. honlapján közzétett, a téli időszak alatt végzett üzemeltetési és fenntartási munkákkal kapcsolatosan leggyakrabban feltett kérdésekre választ adó írásában.
A cég munkatársai a téli üzemeltetési időszakban 12 órás váltott műszakokban dolgoznak, vagyis 0–24 órás szolgálatot biztosítanak.
Mint írják, a téli hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat az egyes útszakaszok forgalmi rendje és az úthálózatban betöltött szerepe szerint látják el. Mivel több ezer kilométernyi út kezelése tartozik hozzájuk, a munkálatokat ezért nem egyszerre, hanem az előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el a szakemberek: ez azt jelenti, hogy először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak biztonságáért, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése.
A hóeltakarítási és síkosságmentesí-tési munkákon túl az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon megelőző sózást is végeznek, ez a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti elsősorban. Ez azt jelenti, hogy az előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatnak ki a burkolatra.
A teljes cikk ide kattintva érhető el.