A piacon természetesen nem csak a Google alkalmaz legális adózási trükköket. Az olyan multik, mint az Amazon vagy a Yahoo is szívesen elkerülik az adófizetést. Az olasz kormány most ezen szeretne változtatni. A kormánykoalíció nagy részét adó balközép párt adóprogramja megadóztatná az adófizetés alól eddig kibúvó internetes szolgáltatókat. A tervek szerint a jövőben Olaszországban kizárólag egy, az országban adózó ügynökségen keresztül folytathatnának a külföldi cégek az interneten reklámozási és értékesítési tevékenységet.
A tervek szerint az úgynevezett Google-adó legalább évi 1 milliárd eurós bevételt jelenthet majd az államkasszának. Francesco Boccia szerint megengedhetetlen, hogy egyes online cégek az Olaszországban megszerzett nyereség után külföldön csupán csekély adóterheket rójanak le. Az online cégek a milliárdos nyereségeik ellenére is alig fizetnek adót.
A piacokon nemrég keltett hatalmas felháborodást, amikor az Apple, a Starbucks és a Google szakemberei különféle bonyolult stratégiákat dolgoztak ki az európai adóterhek csökkentésének érdekében. A cseles könyvelésnek és az adózási kiskapuk kihasználásának köszönhetően a milliárdos bevételek ellenére is alacsonyan tartható az adóterhek mértéke. Az online cégek gyakran a Hollandiában, Luxemburgban és Írországban érvényben lévő különleges szabályozás adta kiskapukat használták ki. Az EU szeptemberben jelentette be az érintett országok adószabályozásainak mindenre kiterjedő, teljes körű átvizsgálását.
Olaszországban az elmúlt időszakban egyre több olyan javaslat került napvilágra, melynek célpontjai multinacionális cégek voltak. Az eddigi javaslatokat azonban nem sikerült megvalósítani. A finomabban fogalmazó kritikusok szerint a kormány mostani ötlete sem tűnik túl átgondoltnak. Szakértők szerint az elképzelés jelenlegi formájában megvalósíthatatlan.
Ódor Tamás
GlobalFX.hu – Vagyonkezelés felsőfokon
Napi balfék: Itt van Magyar Péter üzenete a nézőknek!