A hitelösszegek növekedése: Mi áll a háttérben?
2024-ben a személyi kölcsönök piaca jelentős változásokon ment keresztül. Mag Mihály szerint az ügyfelek bátrabban és tudatosabban vesznek fel kölcsönt. „Az elmúlt évekhez képest látványosan nőtt az érdeklődés a nagyobb összegű hitelek iránt. Míg korábban sokan kisebb célokra, például utazásokra vagy vásárlásokra vettek fel kölcsönt, ma már inkább hosszú távú beruházásokra fordítják azokat” – mondta a szakértő.
Ez az átalakulás leginkább abban mutatkozik meg, hogy az átlagos hitelösszegek emelkedtek: míg korábban a személyi kölcsönök összege átlagosan 2 millió forint körül mozgott, mára ez az érték 2,6 millió forintra nőtt. Az idei év első hét hónapjában a hazai piacon pedig több mint 451 milliárd forint értékben igényeltek személyi kölcsönöket az ügyfelek, ez a tendencia könnyen eredményezheti, hogy megdől a több éves rekord.
Mire költik az emberek a kölcsönt?
Az ügyfelek egyre nagyobb része fordítja a kölcsönöket otthonfelújításra, az energiahatékonyság fokozását célzó fejlesztésekre, vagy tartós fogyasztási cikkek vásárlására. Az autóvásárlások, különösen a használtautó-piac iránti érdeklődés is növekszik. A nagyobb beruházások pedig egyre magasabb hitelösszegeket eredményeznek. „Az átlagos hitelösszegek növekedése egyértelműen azt mutatja, hogy az emberek komolyabb célokat tűznek ki maguk elé a személyi kölcsönök felhasználásakor” – tette hozzá Mag Mihály.
Jövőbeli kilátások: Rekordévre számíthatunk?
A jelenlegi adatok alapján könnyen elképzelhető, hogy az idei év új rekordot hoz a személyi kölcsönök piacán. Júliusban például több mint 80 milliárd forintnyi kölcsönt helyeztek ki Magyarországon, és ha a trend folytatódik, az év végéig a felvett kölcsönök összértéke meghaladhatja a 800 milliárd forintot.
Érdekes adat, hogy bár a hitelfelvételi kedv erősödik, a magyar lakosság adósságállománya nemzetközi viszonylatban továbbra is alacsonyabb, mint a környező országokban, például Csehországban, Lengyelországban, vagy Szlovákiában. A rosszul teljesítő hitelállományok aránya is stagnál, ami azt jelzi, hogy az ügyfelek körültekintően kezelik pénzügyeiket.