Krisztus feltámadt – mondta a pap a húsvétvasárnapi ünnepi misén. Aztán hozzátette: – Mi is feltámadtunk, mert a kormánypárt két hete megnyerte a parlamenti választásokat.
Ok és okozat, örök és mulandó ebben a pillanatban (is) felcserélődött, összekeveredett. A megváltás titkát sértő blaszfémia feltehetően nem csak rám hatott a hideg zuhany bénító hatásával a Balaton-felvidéki templomban. A plébános a legnagyobb keresztény ünnep apropóján egy „kereszténydemokrata politikai erőnek” utókampányolt, feltehetően, mert első pillantásra nem jutott eszébe más Krisztus feltámadásáról. A mondat gyengébb bon mot-ként akár pártvezetőségi ülésen is elhangozhatott volna.
Egyszerű túlkapással lenne csupán dolgunk? Egyáltalán, hol a világos határ a transzcendencia felé mutató kereszténység és az e világi természetű politika között? Hol találkozhat a kettő? Létezhet-e intézményes keresztény napi és pártpolitika? Ha a történelmi példákat vesszük sorra, s Jézus tanítására gondolunk – „Gyümölcseiről ismeritek meg őket” –, kételyeink egyre erősödnek. Bármilyen, kereszténynek nevezett irányzat, mozgalom vetette bele magát a napi birkózásba, s tört előre a közélet morálisan ingoványos terepén, előbb vagy utóbb, de inkább előbb kénytelen volt sutba dobni azokat az alapelveket, amelyek nevében életre hívták. (Nem mintha ez más világnézet alapján szerveződő erőknél ne éppen ugyanígy történt volna.) Ezzel együtt viszont sajnos hasznossági alapon, Aquinói Szent Tamás közismert gondolatát parafrazeálva, a kereszténységet a politika szolgálóleányává kívánta tenni, s tette is gyakran. Olykor, fáj bevallani, magát a szót prostituálta. Hogy a XX. század kereszténységet zászlajára tűző irányzatai például milyen torz jelentésváltozásokat társítottak magához a szóhoz, „kereszténység”, azt úgy vélem, felesleges lenne bizonygatni. Elegendő, ha utalok a két háború közötti, idehaza a kifejezést tömegméretekben először áruvédjegyként használó keresztény kurzusra, amelytől még utóbb az eszme egyik atyja, Prohászka Ottokár is csendben visszavonult. De tekinthetünk közeli és távoli szomszédainkra is, például Ignaz Seipel prelátus ausztriai irányzatára, amelyből aztán a Dolfuss-Schuschnigg-féle radikálisan jobboldali tekintélyuralmi rendszer kinőtt, vagy akár a német keresztény Centrumpárt 1933-as, a hitleri hatalomátvételt elősegítő szerepére.