Egyedi értelmezés

Sok katolikus hívő nehezen dolgozza fel, hogy számos kérdésben nem esik egybe a meggyőződése egyháza hivatalos tanításával.

Ugró Miklós
2017. 09. 03. 11:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Léteznek általános törvények, amelyek ha bizonyos szituációkban megjelennek az ember életében, egyedi értelmezést igényelnek. Ezekben az esetekben mindenki a saját lelkiismerete szerint dönt, és még hívők között is előfordul, hogy valaki felmenti magát a törvények alól.

Így összegezhető Kozma Imre atya véleménye a lombikbébiprogramról szóló vitában felszínre került morális dilemmákról. Megfontolt s megfontolandó szavak ezek. Kozma atya, aki a magyar katolikus egyház egyik legtekintélyesebb és leghitelesebb személyisége, olyan egyéni lelki konfliktusokra irányítja rá a figyelmet, amilyenekkel az utóbbi hetekben, hónapokban mind több hívő szembesül. Sok katolikus hívő nehezen dolgozza fel, hogy számos kérdésben nem esik egybe a meggyőződése egyháza hivatalos tanításával. Természetesen nem a hitük rendül meg, de meginog vallásos identitásuk. Elbizonytalanodnak, hogy mondhatják-e egyházuk hűséges tagjának magukat, ha le-letérnek az egyházuk kijelölte útról. Aligha tudjuk ezt a feszültséget megnyugtató módon feloldani, ám azt mindenképpen előrebocsátjuk, hogy az egyház hivatalos tanítása nem azonos az egyház által őrzött és hirdetett hitigazsággal. Aki katolikusnak vallja magát, az a katolikus alapértékektől nem térhet el. De, miként Kozma atya is mondta, vannak olyan szituációk, amikor az általános törvények egyedi értelmezést igényelnek, s ezekben az esetekben mindenki saját lelkiismerete szerint dönt. Azaz az alapvető értékeket a gyakorlatban is alkalmazni kell, de konzekvens, a többi értékkel is harmonizáló megoldást csak az egyház tud adni, ám az következetessége miatt a hétköznapi ember számára nehezen vállalható és megélhető.

A lombikbébiügyben az általánosan vallott alapérték az élet feltétlen tisztelete. Ezen értéket megőrzendő mondja az egyház, hogy az eljárás embriók elpusztításával is jár, ezért bűnös cselekedet. A hívek viszont érthető módon vetik ellen, hogy aminek a várva várt gyermekáldás az eredménye, az hogyan lehetne életellenes és bűnben fogant? Rossz néven vehető-e, hogy sok gyermektelen házaspár a lombikprogram mellett dönt az egyházi tiltás ellenére? Az egyház jószerével nem tehet mást, mint hogy továbbra is óva int és tanít, de a tettek fölött bölcsen szemet huny. Mint ahogy tiltja, de elnézi – a témakörnél maradva – az abortuszt, továbbá a hívő lelkiismereti döntése a fogamzásgátlás is, nemcsak a mesterséges, hanem a természetes módszerek is, ugyanakkor az egyház tanítása szerint minden szexuális együttlétnek a gyermeknemzésre kell irányulnia, s ez esetben semmiféle fogamzásgátlásnak nincs helye. A hívő emberek javára szóljon, az egyház hivatalos álláspontját a világ legjobban képzett testülete alakítja ki, de még ők sem jutnak mindig ellentmondásoktól mentes megoldásokhoz, és olykor azzal kerül szembe az egyén lelkiismerete. Az egyház soha nem a rugalmasságáról volt híres, de a türelme szinte végtelen.

Mostanában nemcsak a lombikbébiprogram okoz lelkiismereti gondokat a katolikus hívek körében, hanem a migránsválság is. Sokakban kelthet belső feszültséget, hogy napjaink legélesebb politikai konfliktusában a keresztény eszmei alapokon álló magyar kormány és
a katolikus egyház feje ellentétes oldalra került.  Az sem segít az eligazodásban, hogy a magyar katolikus hierarchia és a papság többsége a kormány pártján áll, de nem egységesen. Igaz, csak egyetlen katolikus püspök akadt, aki nyíltan vállalja és hirdeti a pápa által is képviselt álláspontot. És az sem hat nyugtatólag a hívőkre, hogy magukat kereszténynek mondó politikusok nem egyszerűen vitatják a pápa és a püspök nézeteit, hanem személyükre lekezelő, nemegyszer alpári kijelentéseket tesznek. Természetesen a püspököket és a pápát is szabad kritizálni, tán még csúnyákat is lehet mondani rájuk – bár nem ez az intelligencia mércéje. Ám azon az alapon támadni az álláspontjukat, hogy az nem keresztényi, megtagadja, sőt sárba tiporja a jézusi normákat, nagyon finoman szólva súlyos mentális problémákra utal. Forgathatjuk Jézus szavait napestig, csak arra az eredményre juthatunk, hogy a szegényeket, a nyomorultakat, az elesetteket, az üldözötteket támogatni, segíteni kell, befogadni és felkarolni. Jézus soha sehol nem mondott olyat, hogy az üldözötteket kerüljük nagy ívben, tartsuk távol magunktól, esetleg hajítsuk át őket a szomszédba. A jézusi normák akkor is a befogadást írják elő, ha a rászorulók idegenek, kellemetlenek, netán még veszélyesek is lehetnek. Ám ahogy Jézus is mondta: az Ő országa nem e világból való.

S ahhoz, hogy a gyarló és esendő ember Jézust többé-kevésbé követni tudja, a nem e világból való országot egybe kellett gyúrni ezzel az e világival. Úgy is mondhatnánk, hogy a jézusi normák egyedi értelmezést igényeltek, és nem valamely objektív mérce, hanem az egyéni lelkiismeret szabja meg, ki milyen mélységig követi Jézus tanításait, és mennyire tér el tőle. Mert minden keresztény – a leghűségesebb, a legodaadóbb is – többé-kevésbé eltér tőle. Még a pápa is meg a kritikusai is. De azért támadni valakit, mert Jézus keveretlen és hígítatlan tanításait hirdeti, nem egyszerűen a nézetkülönbség kinyilvánítása, hanem a kereszténység tagadása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.