Négy évtizede nem történt olyasmi az F1-ben, mint most

Lewis Hamilton bejelentéséig, miszerint a 2024-es idény végén a Mercedestől a Ferrarihoz igazol, nagy volt a csend a Formula–1-es paddockban. Azóta Christian Horner, a címvédő Red Bull csapatfőnöke körül alakult ki botrány, amely szerdán csitult el, és bár veszélyben volt az állása, a ma kezdődő új szezonban is ő irányítja az istállót. De ha szigorúan csak a 2024-es idényt vesszük górcső alá, akkor nem lehet sok változásról beszélni. Senkit se tévesszenek meg az új nevek: ugyanaz a tíz csapat, illetve húsz pilóta vág neki a huszonnégy futamnak, mint aki az előző évet befejezte. A szombati Bahreini Nagydíjat követően a tekintetben is tisztább lesz a kép, hogy az élen lehetnek-e változások, esetleg Max Verstappen zsinórban negyedszer is behúzza-e a világbajnoki címet.

2024. 02. 29. 5:00
Formula One Bahrain Grand Prix - Arrivals and press conferences
epa11186594 (L-R) Spanish driver Carlos Sainz of Scuderia Ferrari, British driver Lewis Hamilton of Mercedes-AMG Petronas, Thai driver Alex Albon of Williams Racing, Spanish driver Fernando Alonso of Aston Martin , Dutch driver Max Verstappen of Red Bull Racing and British driver Lando Norris of McLaren F1 Team attend a press conference for the Formula One Bahrain Grand Prix, in Sakhir, Bahrain, 28 February 2024. The Formula 1 Bahrain Grand Prix is held on 02 March 2024. EPA/ALI HAIDER Fotó: ALI HAIDER
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az az újdonság, hogy nem lesz újdonság, állapíthatjuk meg a Formula–1 2024-es idénye előtt. 1980 óta nem volt jellemző olyan állandóság a száguldó cirkuszban, mint most, ha a versenyzőket nézzük. Idén ugyanaz a pilótagárda vág neki a pályáknak, amely 2023-ban befejezte a szezont, ráadásul csapatot sem váltott senki, ami meglehetősen szokatlan. Tavaly három újonc is volt a mezőnyben, Oscar Piastri (McLaren), Logan Sargeant (Williams) és Nyck de Vries (Alpha Tauri). Közülük az első kettő megvetette a lábát a száguldó cirkuszban, utóbbitól viszont már a szezon közben megszabadult az Alpha Tauri, és a tapasztalt Daniel Ricciardót ültette a helyére. Összességében pedig csak három olyan istálló volt, a Red Bull, a Ferrari és az Alfa Romeo, amely ugyanazzal a pilótapárossal vágott neki a 2023-as évnek, mint az eggyel korábbinak.

Formula One Bahrain Grand Prix - Arrivals and press conferences Alonso Verstappen
Alonso (balra) szerint idén is Verstappen fejére kerül a korona Fotó: EPA/Ali Haider

Jövőre nagyobb lesz a kavarodás, mert bár Charles Leclerc a téli szünetben hosszabbított a Ferrarival, illetve Lando Norris a McLarennel, tizenhárom pilótának lejár a szerződése. Annyi biztos, hogy közülük (Mercedes) a Ferrarihoz igazol, és ezáltal Carlos Sainznak mennie kell, de például Sergio Péreznek (Red Bull) és Fernando Alonsónak (Aston Martin) is csak az év végéig szól a kontraktusa, és mondanunk sem kell, mindkettejük ülésére bőven lenne jelentkező.

Az idei felállás

Red Bull: Sergio Pérez
Mercedes: Lewis Hamilton, George Russell
Ferrari: Charles Leclerc, Carlos Sainz
McLaren: Lando Norris, Oscar Piastri
Aston Martin: Fernando Alonso, Lance Stroll
Alpine: Pierre Gasly, Esteban Ocon
Williams: Alexander Albon, Logan Sargeant
RB: Daniel Ricciardo, Cunoda Juki
Kick Sauber: Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü
Haas: Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen

Mindazonáltal néhány ismeretlen név feltűnik az idei rajtrácson, egyes csapatok ilyen téren megújultak. Az Alpha Tauri meglehetősen furcsa nevet kapott, Visa Cash App RB lett belőle (de a Formula–1-es közvetítésekben csak RB-ként köszön majd vissza), míg az Alfa Romeo Kick Sauberré, avagy Stake F1-gyé vedlett át. Színt is váltottak, előbbi tengerészkékből élénkebb kékre, utóbbi pedig teljesen új külsőt kapott, és a piros-fehér festést neonzöld-feketére cserélték. Az RB csapatfőnököt is váltott, Franz Tost helyére a Peter Bayer, Laurent Mekies páros került, a Haasnál a kirúgott Günther Steinert Komacu Ajao váltotta, az Alpine pedig az augusztusban átmenetileg kinevezett Bruno Famint állandósította. Lapzártánkig nem derült ki, hogy mi lesz Christian Horner sorsa. A csapatfőnökök közül messze a leghosszabb ideje, 2005 óta regnáló brit szakember a téli szünet során csúnya ügybe keveredett, a Red Bull egy női alkalmazottja azzal gyanúsította meg, hogy Horner illetlen, szexuális tartalmú üzeneteket küldött neki. Horner tagadta a vádakat, de veszélybe került az állása, mivel az istálló belső vizsgálatot indított. Ez a vártnál tovább húzódott, csak szerdán került pont az ügy végére, amikor az energiaitalosok bejelentették, hogy ejtették a Horner elleni vádakat.

 

Rekordszámú verseny

Így továbbra is ő vezeti a Red Bullt, és a körforgás tagjaként dolgos év vár rá, hiszen maratoni hosszúságú lesz a szezon, rekordot jelentő huszonnégy nagydíjjal. Ma Bahreinben kezdődik meg a száguldozás, az első verseny pedig rendhagyó módon szombaton lesz. Négy év kihagyás után a Kínai Nagydíj is szerepel a versenynaptárban, az Emilia–Romagna Nagydíj is visszatér, miután tavaly az olaszországi árvízhelyzet miatt elmaradt a verseny. Sprintfutamokból ezúttal is hat lesz, Sanghaj, Miami, Spielberg, Austin, Sao Paulo és Loszail ad nekik otthont.

 

Mivel az eddig említettekhez hasonlóan a szabályok terén sem lesz sok változás, könnyen elképzelhető, hogy az élen is marad minden a régi. A Red Bull tavaly meglehetősen simán hódította el a két világbajnoki címet, Max Verstappen tizennyolc győzelemmel lett harmadszor is az F1 királya, míg a csapata 22-ből 21 sikerrel zárta az évet. Az idény eleji tesztek alapján azóta nem lassult a Red Bull, és a holland versenyző is jobbnak érzi az autóját a tavalyinál, ami a fő üldözők, a Mercedes, a Ferrari, a McLaren és az Aston Martin számára igencsak elkeserítő hír. Alonso éppen ezért kijelentette, hogy tizenkilenc pilóta már elfogadta a tényt, hogy idén sem ő lesz a világbajnok. A szombati futam után többet fogunk tudni, egyértelműbb lesz, hogy igaza van-e a spanyol veteránnak, és Verstappen, illetve a Red Bull fényévekkel a többiek előtt jár-e.

Versenynaptár

március 2., Bahreini Nagydíj

március 9., Szaúd-arábiai Nagydíj

március 24., Ausztrál Nagydíj

április 7., Japán Nagydíj

április 21., Kínai Nagydíj

május 5., Miami Nagydíj

május 19., Emilia–Romagna Nagydíj

május 26., Monacói Nagydíj

június 9., Kanadai Nagydíj

június 23., Spanyol Nagydíj

június 30., Osztrák Nagydíj

július 7., Brit Nagydíj

július 21., Magyar Nagydíj

július 28., Belga Nagydíj

augusztus 25., Holland Nagydíj

szeptember 1., Olasz Nagydíj

szeptember 15., Azeri Nagydíj

szeptember 22., Szingapúri Nagydíj

október 20., Amerikai Nagydíj

október 27., Mexikói Nagydíj

november 3., Sao Pauló-i Nagydíj

november 23., Las Vegas-i Nagydíj

december 1., Katari Nagydíj

december 8., Abu-dzabi Nagydíj

Borítókép: Idén nem lesznek ismeretlen arcok a mezőnyben (Fotó: EPA/Ali Haider)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.