Nagyanya-hajó – minden Trump új szuperfegyveréről

12,9 milliárd dollár (3,4 billió forint) volt a USS Gerald R. Ford építésének költsége. 5000 matróz is elfér rajta.

Molnár Csaba
2017. 09. 03. 4:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bárhol is töri át e hajó a horizontot, szövetségeseink nyugodtan dőlhetnek hátra, ellenségeink pedig retteghetnek, mivel mindenki tudni fogja, hogy jön Amerika, és ereje teljében lévő Amerika jön – idézi a CNN Donald Trump amerikai elnököt a Gerald R. Ford repülőgép-anyahajó átadása alkalmából. Évtizedek óta ez az első újonnan épített amerikai repülőgép-hordozó. Hadrendbe állításának időzítése pedig sokak szerint a haderejét egyre nagyobb mértékben fejlesztő Kína jelentette fenyegetésre adott stratégiai reakcióként értékelendő. Bár a USS Gerald R. Ford tényleges szolgálatának megkezdéséig még sok idő telhet el (rengeteg tesztelés, előkészület van még hátra), a modern hadviselés talán legütőképesebb csapásmérő eszközének tartott hajó átadása mindenképpen jelzésértékű. Szükség is van az amerikai flotta fejlesztésére, ha tartani akarják a lépést a kínaiakkal, akik nemrégiben bocsátották vízre második repülőgép-anyahajójukat és az eddigi legfejlettebb rombolójukat. A kínai flotta hajói szerte a világon feltűnnek, nemrégiben Európa partjainál (nemzetközi vizeken) látták őket.

100 ezer tonna a USS Gerald R. Ford vízkiszorítása. A Egyesült Államok haditengerészete továbbra is messze a legerősebb a világon, és e haderő legnagyobb része a Csendes-óceánon állomásozik.

11 aktív anyahajójuk van az amerikaiaknak, és jelenleg is többet építenek. A kínaiaknak ezzel szemben csak kettő, de a most átadott második hajó – a Gerald R. Fordhoz hasonlóan – még évekig képtelen lesz valódi hadműveletekben részt venni. 

 340 ezer amerikai katona teljesít szolgálatot az amerikai csendes-óceáni flotta kötelékében. Az amerikai csendes-óceáni parancsnokság „készen áll, hogy már ma éjszaka harcba induljon a jobb technológiával, mint amellyel a bolygó bármely más hadereje rendelkezik” – szónokolt magabiztos harciassággal Harry Harris, a csendes-óceáni flotta parancsnoka.

12,9 milliárd dollár (3,4 billió forint) volt a USS Gerald R. Ford építésének költsége. Az amerikai flotta fegyverarzenálja, ha a puszta számokat nézzük, valóban tekintélyt parancsoló. Ugyanakkor az anyahajók közül csak egy, a 97 ezer tonna vízkiszorítású, 60 repülő kiszolgálására alkalmas USS Ronald Reagan állomásozik tartósan az ázsiai partoknál, és csak ez az egy képes néhány hét alatt elérni olyan konfliktuszónákat, mint például a Koreai-félsziget.

2600 tagú lesz minimálisan az új repülőgép-anyahajó legénysége, bár akár 5000 matróz is kényelmesen elhelyezkedhet rajta. A tervezők sokat fejlesztettek az anyahajó elektronikáján, és sok funkciót automatizáltak, így azt 600 matrózzal karcsúbb legénység is ugyanolyan hatékonyan képes működtetni, írja a Forbes. Ezzel

4 milliárd dolláros költséget takarítanak meg a hajó ötvenévesre tervezett élettartama alatt. Eközben legfeljebb kétszer kell majd „megtankolni”, hiszen a hajót működtető atomreaktorok legalább

20 évig működhetnek egyszeri fűtőanyag-feltöltéssel. A reaktorok teljes meghajtással

30 csomós (56 kilométer per órás) végsebességre képesek. Tíz évvel ezelőtt, Ford volt amerikai elnök gyászszertartásán jelentette be Donald Rumsfeld akkori védelmi miniszter, hogy az új repülőgép-hordozót Fordról nevezik majd el (ezt Forddal is közölték nem sokkal a halála előtt).

337 méter a hajó teljes hossza, és gyakorlatilag ekkora a fedélzeten kialakított, 78 méter széles leszállópálya is. Összesen 25 szintet alakítottak ki a hajó belsejében.

78 méter a hajó teljes magassága, tőkétől a kifutópályáig, míg a szélessége a vízvonalnál 41 méter. Több mint 75 repülőt tud „elszállásolni” egyszerre.

16 százalékát adják az amerikai haditengerészet állományának a nők, akik sokkal többen vannak, mint a legutolsó aktív repülőgép-hordozó negyven évvel ezelőtti átadásakor. Ezt a hajó tervezésekor is figyelembe kellett venni. Például nem szereltek piszoárokat a mosdókba, mert bár azok higiénikusabbak az angolvécéknél, a nők nem sok mindent tudnak velük kezdeni; más hajókon sok mellékhelyiséget csak a férfiak tudnak használni, ami a helykihasználás szempontjából nem hatékony.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.