Nagyot bukott a Veszettek

Az ősz rosszul alakul a magyar filmek tekintetében: a Víkendet és a Veszetteket is alig nézik.

kgy
2015. 10. 27. 13:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mátyássy Áron szeptemberben bemutatott, Víkend című alkotása műfaját tekintve thriller, ám a Nemzeti Filmalap 280 milliós támogatásával készült film végül mégsem találta meg a műfaj amerikai darabjaiért lelkesen rajongók táborát. Mostanáig mintegy 16 ezer néző látta a mozikban Mátyássy filmjét, s ez a szám jelentősen már nem fog emelkedni.

A héten bemutatták Goda Krisztina Veszettek című gárdafilmjét, amely a Víkendhez hasonlóan alulmúlta a várakozásokat, s első hétvégi 3 600 nézős eredménye nem adhat túlzott bizakodásra okot. A Kálomista Gábor producerelte Veszettek a hétvégi eredményével a szerzői darabok 2-5 ezer nézős nyitóhétvégéi közé került.

Pedig Goda eddig sikergyáros volt, az évek során stabilan (több) százezres eredményeket ért el filmjeivel. A más-más műfajú Csak szex és más semmi, a Szabadság, Szerelem és a Kaméleon után most vállalkozott a legdrámaibb témára, s a jelek szerint a könnyed szórakozásra vágyóknak ez már egyértelműen túl sok volt. A filmet ugyanakkor nem találta meg a mozisok szerint egyértelműen létező, kifejezetten a magyar filmet választó közönség sem. A mintegy 790 milliós filmalapos támogatással készült Veszettek ugyanakkor egyelőre még nem kezdte meg külföldi és mozin kívüli (DVD, tévé) pályafutását.

Nem indul hát túl jól az ősz a magyar film számára, főleg, ha az év első felét és az elmúlt öt év magyar filmbemutatóit nézzük. A helyzet onnan nézve nem kifejezetten rózsás. A korábban nem ritkán egy-két ezres eredményeket felmutató magyar filmekhez képest jelenleg van egy stabilan 10-20 ezres összeredményt elérő magyar filmtípus (Utóélet, A nagy füzet, Szabadesés, Isteni műszak), és látványosan megnőtt a száma a 60 ezer feletti eredményt elérő alkotásoknak (Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Swing).

Igaz, valóban kiugró, 200 ezer néző feletti eredményt nem ért el a közelmúltban egyetlen hazai film sem, így jelenleg a Coming out 141 ezer nézős és 187 millió forintos jegybevétele Andrew G. Vajna kormánybiztos és a Filmalap működésének legjobb teljesítménye. A Coming out előtt az Üvegtigris 3 volt képes sokkal nagyobb, 300 ezres nézőszámra. Azzal az eredménnyel nem csak 2010 legeredményesebb filmje volt, de a nézőszám már akkor is olyannyira kiugrónak számított, hogy a 42. Magyar Filmszemlén bemutatott összes többi film együttes nézőszáma sem érte el Rudolf Péter rendezésének teljesítményét.

A közelmúlt nyitóhétvégéit áttekintve a legjobbak között a Coming out 22 661 nézőt ért el, ennél jobb eredményre csak az Argo 2 (40 287) és a Megdönteni Hajnal Tímeát (34 361) volt képes – előbbi végül 110 ezer, utóbbi 105 ezer nézőig jutott a mozikban. A Liza, a rókatündért visszafogottabb kezdés után a szájhagyomány segítette, mert ugyan csak 11 961 néző tekintette meg a februári premier első napjaiban a filmet, de szeptember végéig immár 124 ezer néző váltott jegyet rá.

A szintén idei, kifejezetten szerzői Saul fia pedig 10 541 nézős első hétvége után jelenleg 89 ezer nézőnél tart, köszönhetően a szájhagyománynak és a kiváló cannes-i fesztiválszereplésének. Az év hátralévő részében többek között az Anyám és más futóbolondok a családból, a Hajnali láz és Az éjszakám a nappalod keresi majd a nézők kegyeit, és javíthat az őszi bizonyítványon. Vegytiszta közönségfilm nincs közöttük, de hátha felkapja őket a szájhagyomány, hasonlóan a Lizához, a Saulhoz, a Vanhoz és a Swinghez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.