A Saul fia Oscar-díjas!

Nemes Jeles László műve történelmet írt és megkapta az Oscar-díjat! A legjobb film a Spotlight - Egy nyomozás részletei lett.

kgy
2016. 02. 29. 1:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legjobb idegen nyelvű film kategóriában 1982 után ismét magyar nyertest ünnepel az Amerikai Filmakadémia, Oscar-díjas a Saul fia! Nemes Jeles és a Saul fia végigtarolta a cannes-i világpremier óta a díjszezont, és most végre a papírforma is velünk volt, így a menetelés az Oscar-díjig vezetett. Másodszor nyert magyar játékfilm Oscar-díjat!

Sipos Gábor producer, Réz András filmesztéta, Andy Vajna filmügyi kormánybiztos és Orbán Viktor is kommentálta a Saul fia Oscar-díját.

Nemes Jeles meghatódottan vette át az elismerést, beszédében alkotótársainak, a film főszereplőjének, Röhrig Gézának, az amerikai forgalmazó Sony Pictures Classics-nak, valamint Magyarországnak köszönte meg a díjat, amely lehetővé tette a film elkészítését. –  A legsötétebb órákban is megszólal bennünk egy hang, amely segít embernek maradni. Ez a film is ebben reménykedik – mondta Nemes Jeles László.

A díjátadó elején Chris Rock, az est házigazdája rögtön humorral igyekezett elütni az afro-amerikaiak színész kategóriákban történt negligálását, amely korábban nagy visszhangot és egyesek részéről bojkott meghirdetését váltotta ki. Rock azzal kezdte, most a fehér emberek választása díjátadóját vezeti, és az afro-amerikai–fehér ellentétről azt mondta, az Oscar-díj 88 éves történetében legalább 71 másik évben felmerült a feketék negligálása, ám a legtöbbször ez nem került szóba, mert az emberek fontosabb dolgokkal voltak elfoglalva. Utóbbi hatalmas derültséget és tapsot váltott ki. Aztán feltette a kérdést, hogy Hollywood rasszista-e? A válasz pedig: nem a keresztégető módon, de az. Úgy, ahogy hozzászoktunk, tette hozzá.

Ami a díjazottakat illeti: elsőként a legjobb eredeti forgatókönyv díját a Spotlight – Egy nyomozás részletei című újságírófilm kapta, majd az adaptált forgatókönyvét A nagy dobás. Utóbbi kategóriában volt jelölt a magyar származású Phyllis Nagy a Carolért. Mindkét győzelem papírformának tekinthető, csakúgy, mint a legjobb női mellékszereplő Oscar-díjával jutalmazott Alicia Vikander diadala, akit A dán lányban nyújtott teljesítményéért ismertek el.

A legjobb jelmez, látvány és smink Oscar-díjait a Mad Max: A harag útja kapta, csakúgy, mint a vágásét, a hangvágásét és a hangkeverését! A Mad Max tíz jelöléséből elnyert hat Oscarjával magasan a legtöbb díjat kapta az este során. A vizuális effektusok díját aztán nagy meglepetésre az Ex Machina kapta – a Star Wars – Az ébredő Erő, a Mentőexpedíció, A visszatérő és a Mad Max előtt.

Döbbenetes Guinness-rekordot állított fel a mexikói Emmanuel Lubezki operatőr, aki három egymást követő évben kapott Oscar-díjat: a Gravitáció és a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) után ezúttal A visszatérő fotografálásáért. Lubezki nyolc jelölésből nyert három díjat, míg negatív sorozatát folytatja az ugyanebben a kategóriában nominált Roger Deakins, aki 13. alkalommal (!) is üres kézzel távozott. Deakins ugyanakkor még így sem a legpechesebb Oscar-jelölt: Kevin O\'Connell hangmérnök eddig 20 Oscar-jelölést kapott, de még egyszer sem nyerte el az aranyszobrocskát.

A legjobb rövid animáció díját a Minyonok adták át a chilei Bear Story stábjának, az egészestés animáció Oscarját a Toy Story két karaktere, Buzz és Woody konferálta fel az Agymanóknak. Utóbbi volt az este másik nagy favoritja. A Pixar stúdió ezzel 8. Oscar-díját kapta a kategória 2001-től íródó történetében, s tette mindezt tíz jelölésből.

Sylvester Stallone most sem nyert Oscar-díjat: a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában a sokak szerint utolsó esélyéért kampányoló Stallone nem kapott aranyszobrocskát. Helyette a legjobb teljesítményt nyújtó, és szakmai alapon kétségtelenül legjobb Mark Rylance rögtön első Oscar-jelölését díjra váltotta a Kémek hídja című Steven Spielberg-filmben nyújtott alakításáért. Stallone pedig nem volt képes meglovagolni a nosztalgiahullámot, és keretbe foglalni karrierjét egy Oscar-díjjal.

A legjobb rövid dokumentumfilm Oscar-díját a pakisztáni Sharmeen Obaid-Chinoy kapta a pakisztáni nők meggyilkolásáról szóló A Girl in the River: The Price of Forgiveness-ért. Ő másodszor nyer Oscart, hasonló témával. A dokumentumfilmek között az Amy – Az Amy Winehouse-sztorit díjazták. Utóbbi a Saul fiához hasonlóan végignyerte a díjszezont. A rövidfilmek között a brit Stutterer nyert.

Az elhunytakról megemlékező blokkban az Oscar-díjas Zsigmond Vilmos is szerepel, olyan nagy művészek társaságában, mint Christopher Lee, Haskell Wexler, Wes Craven, James Horner, David Bowie, Alan Rickman és Ettore Scola. Sok volt a szomorúságból az elmúlt 12 hónapban.

A legjobb zene Oscarját a legenda Ennio Morricone kapta, aki 2006-ban életmű Oscart kapott, talán azért is, hogy kárpótolják öt Oscar-jelöléséért. Morricone hatalmas ováció közepette vette át az Oscart és olaszul köszönte meg az elismerést, többek között John Williamsnek ajánlva, Quentin Tarantinonak megköszönve a díjat. Morricone 87 évesen minden idők legidősebb nyertese lett! A legjobb dal díját meglepetésre nem Lady Gaga kapta, hanem a legújabb James Bond-film, a 007 Spectre: A Fantom visszatér címadó dala (Sam Smith előadásában).

A legjobb rendező az elmúlt évhez hasonlóan az idén is favorit Alejandro Gonzales Iñárritu lett, s bár nem első alkalommal nyer valaki két egymást követő évben Oscar-díjat – John Ford és Joseph L. Mankiewicz is megtette –, de első mexikóiként kapott dupla rendezői elismerést. Iñárritu beszédében kirekesztésről, toleranciáról beszél, jócskán túllépi a rendelkezésre álló 45 mp-es időtartamot, de nem merik lekeverni. Személye és mondandója is túlzottan fontos hozzá.

A legjobb színésznő díjat Brie Larson kapja, első jelölését a papírformának megfelelően váltotta Oscar-díjra A szobáért. Kétségtelen, hogy ebben a kategóriában messze ő volt a legjobb. Nem volt meglepetés a legjobb színész kategóriában sem: Leonardo DiCaprio hatodik jelölését váltotta díjra. Mindenki ezt várta ma este, mindenki leborult DiCaprio nagysága előtt, így amikor átvette az elismerést, hatalmas ovációban részesült. DiCaprio többek között Martin Scorsese-nek és Iñárritu-nak köszönte meg a díjat. Kis klímaváltozásos aktivizmust is csempészett a beszédébe, óvta a Földet és a jövőt. Nem is merték lekeverni hosszú beszédét.

A legjobb film Oscar-díját Morgan Freeman adta át. A nyertes a Spotlight – Egy nyomozás részletei lett. A Spotlight mindössze második díját kapta az eredeti forgatókönyv Oscar után. Bebizonyosodott tehát, hogy az Amerikai Filmakadémia szétszórta a fontos díjakat a jelöltek között. A Spotlight a három lehetséges nyertes között volt, s bár A visszatérő és A nagy dobás mellett az elmúlt napokban háttérbe szorult, most nem érdemtelenül lett nevető harmadik. Összességében igazságos döntések születtek az idei díjátadón.

De még így is díj nélkül távozott a Star Wars, a legjobb film jelöltek közül pedig a Brooklyn és a Mentőexpedíció.

Emlékezetes pillanat volt, amikor az 1982-es Oscar-díjátadón Szabó István és Klaus-Maria Brandauer összeölelkezve ugráltak a színpadon örömükben – a felvétel videómegosztókon könnyen megtalálható. A rendező és főszereplője önfeledtsége persze érthető volt, másodpercekkel korábban derült ki, a Mephisto kapta a legjobb idegen nyelvű filmnek járó díjat.

Az alkotás a hamburgi színház opportunista színészéről, Hendrik Höfgenről szól, aki előrejutása érdekében – akárcsak Faust doktor Mefisztónak – eladja lelkét a hatalomnak: megtagadja múltját, elárulja barátait és behódol a náciknak. A Klaus Mann regénye alapján készült film arra keresi a választ, miért és miként hajlik meg az ember gerince a történelmi léptékű hazugságok terhe alatt, és hogyan lehet lépésről lépésre igazolni az erkölcstelen tetteket. Kérdésfelvetései így egyre aktuálisabbá válnak.

Nem ez azonban az egyetlen magyar film, amely versenyben volt az Oscarért. Elsőként Fábri Zoltán A Pál utcai fiúk című alkotását jelölték a legjobb idegen nyelvű film díjára 1969-ben. A Molnár Ferenc világhírű regényéből készített film elől azonban egy másik adaptáció, az orosz Háború és béke vitte el a díjat. Ha évvel később Makk Károly Macskajátékát jelölték, ám ahogy arról a rendező beszélt egy interjúban, nem hitt benne, hogy esélyes lehet. Végül Fellini zseniális Amarcordját díjazták.

1979-ben ismét Fábri Zoltán filmje, a Magyarok került a legjobb öt külföldi film közé. Ám az aranyszobrocskát már nem kapta meg a második világháborúban Németországba utazó nyírségi vendégmunkások története. Mint ahogy először Szabó István is szobor nélkül maradt 1981-ben, amikor Bizalom című filmjét jelölték. Egy évre rá a Mephistóért azonban már megkapta a díjat.

Szabó filmjeit még kétszer nominálták: 1986-ban az Osztrák–Magyar Monarchia hatalmi rendszerét kritika nélkül kiszolgáló tisztről szóló Redl ezredesért, 1989-ben pedig a Hanussen című alkotásért. Ez utóbbi volt az utolsó alkalom, amikor magyar filmért izgulhattunk (2007-ben M. Tóth Géza animációs rövidfilmjét, a Maestrót jelölték a díjra). Korábban azonban még egy magyar film versenyben volt a szoborért. Gyöngyössy Imre és Kabay Barna nagyszerű alkotása, a Zenthe Ferenc alakításáról is emlékezetes Jób lázadása 1984-ben került a legjobbak közé.

Ne feledjük azonban, nem a Mephisto az egyetlen magyar siker. Rófusz Ferenc animációs kisfilmje, A légy 1981-ben nyerte el kategóriája Oscarját. (Böszörményi Zsuzsa 1991-ben kapott diák-Oscart az Egyszer volt, hol nem volt című vizsgafilmjéért.) A január 1-jén elhunyt világhírű operatőrt, Zsigmond Vilmost négyszer jelölték, és 1977-ben a Harmadik típusú találkozásokért meg is kapta az aranyszobrot. Magyar származású rendezők, mint Kertész Mihály, Vincent Korda és George Cukor szintén megkapták a díjat. Rózsa Miklós zeneszerzőt pedig tizenhét alkalommal jelölték, ebből háromszor haza is vitte az elismerést.

A Saul fia legfőbb vetélytársa a hétfő hajnali gálán a Mustang című francia–török film volt. Mellettük A sivatagon át című jordán film, A kígyó ölelése című kolumbiai alkotás, illetve a dán Egy háború volt még versenyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.