– Egy korábbi interjúban arról mesélt, Trianonról írt vígjátékot. Megvalósítható lenne egy ilyen film, képesek lehetünk nevetni a nemzeti tragédiákon?
– Valóban írtam Trianonról, de nem komédiát, hanem tragikomédiát, méghozzá a Good bye, Lenin! stílusában. Ez a forgatókönyv a fájdalomban a humort, a humorban a fájdalmat kereste, és a nevetéssel kísérelte begyógyítani közös sebeinket. Azóta eltelt pár év, és megértettem, hogy Trianonról először is egy nagyszabású, kanonizáló történelmi eposznak kell elkészülnie – ezt várja a társadalom, ezt várja a kultúrpolitika, joggal –, és csak utána jöhetnek az enyémhez hasonló, kisebb, szabálytalanabb történetek.
– Bizonyos témákat mintha szándékosan kerülnének a magyar filmek. Hosszú ideig az első világháború sem jelent meg a filmen, és más történelmi esemény, trauma is megjelenítetlen maradt. Mi az oka ennek?
– A magyar film hagyományosan államilag dotált és a kultúrpolitika által meghatározott. Különösen igaz ez a nagy költségvetésű történelmi eposzokra. A szocializmusban nem készülhetett film Trianonról, a Don-kanyarról vagy ’56-ról, de a rendszerváltás után – ha megvolt a politikai akarat és az alkotói szándék – kitűnő ’56-os filmek készülhettek. Ez egy folyamat. Az elkövetkezendő néhány évben sorra kell kerülnie a Don-kanyarnak, Trianonnak és Mátyás királynak is. Most már van első világháborús filmünk (Szürke senkik), és Szász Attilával éppen most forgatjuk az első magyar filmet, amely a málenkij robotról szól. Ez lesz az Örök tél.
– A vizsga, A berni követ, a Félvilág, a Szabadság – Különjárat, a Szürke senkik után ismét történelmi témát dolgoz fel. Izgalmasabb, nagyobb kihívás a múlt távolságába helyezni a történeteket?
– Lenyűgöz a XX. század, és abban szüleink, nagyszüleink, dédszüleink sorsa. A XX. században az ember minden elképzelhető rosszat megtett a másik emberrel, mégis mindig ott volt a remény, hogy egy-egy világégés után valami új, szebb, emberibb születik.
– Az Örök tél esetében személyes érintettségről is beszélt a film beharangozó sajtótájékoztatóján. Ez volt a legfőbb motivációja a forgatókönyv elkészítésében?
– Az Örök tél megtörtént eseményeken alapul, és engem ez a megrendítő igaz történet érintett meg, ezért kezdtem el megírni. És igen, személy szerint is érdekel, hogy a lágerekből hazatért nagyszüleink, dédszüleink genetikailag, viselkedésben milyen örökséget hagytak ránk.