Egy rakás realista filmről kiáltották ki az elmúlt években, hogy pontosan megmutatja, mi miért történik körülöttünk a világban. Az Én, Daniel Blake az angol nyomor látleletét adva a brexitet magyarázta volna meg, a neo-western Hell or High Water pedig azt, miért Donald Trump lett az Egyesült Államok elnöke. Legalábbis ezt állították a kritikusok. Csakhogy a csontig hatoló realizmussal szinte lehetetlen felmérni napjaink abszurditását, ha a valóságot akarjuk bemutatni, csak a felszínt kapargatjuk. Ez a gondolat vezethette Jordan Peele komikust, amikor elkészítette a saját helyzetelemzését, amely már majdnem a gyökerénél ragadja meg a problémát. A múlt héten itthon is bemutatott Tűnj el! (Get Out) horrorba oltott komédiázással mond véleményt az egyenlőségről, a liberalizmusról és a rasszizmusról.
A film hatalmas siker lett Amerikában, talán nem véletlenül. Hiszen már a prológust követő nyitójelenet egyértelművé teszi, Jordan Peele nem eltartott kisujjal nyúl a témához, és nem is virágnyelven beszél a súlyos kérdésekről. Egy fekete fényképész, Chris (Daniel Kaluuya) fehér barátnője, Rose (Allison Williams) családjához igyekszik. Négy hónapja vannak együtt, és a srác komolyan aggódik, vajon a család hogyan fogadja majd a lány első afroamerikai élettársát. Egyértelmű a helyzet: a mindennapi, banális szituációkban igenis számít a bőrszín. És egész másként, mint a rendőri túlkapások ellen tüntetők beszédeiben, vagy az Oscar-díj körüli botrányokban, melyek azért pattantak ki, mert túl kevés fekete színészt jelöltek a díjra.
A Tűnj el! a legalapvetőbb pontról, a testtől indul, így nem kell lefejtenie az ideológiai maszlagot a történetről, nem kell két órát végigbánkódnunk, hogy a végén könnyes szemmel rádöbbenjünk, mindannyian egyenlőek vagyunk.
Épp ellenkezőleg, a film azt mutatja meg, hogy a szlogeneken túl igenis egyenlőtlenség van az emberek között, és erre az egyenlőtlenségre igyekeznek sokan rápakolni az ideológiát.
A lány megnyugtatja a barátját, a családja olyan liberális, hogy Soros György adja a másikat, ha lehetett volna, harmadszor is Obamára szavaznak, imádják a feketéket, nem faji alapon tesznek különbséget az emberek között, így nincs miért aggódnia. És valóban, a szerelmesek a hosszú és kötelező rendőri rasszizmussal tarkított út végén a száz foggal mosolygó liberális amerikai álomba csöppennek: ősfás park, vörös téglás ház, és elfogadó, toleráns, magasan kvalifikált szülők, anyuka (Catherine Keener) pszichoterapeuta, apuka (Bradley Whitford) agysebész. A csodálatos Armitage család.