Szerénység, kishitűség, esetleg önbizalomhiány? Vagy a Bertrand Russellnek tulajdonított bölcsesség, mely szerint épp azok vannak tele kételyekkel, akik a legjobban teljesítenek? A Testről és lélekről szóló péntek esti közönségtalálkozóján ültünk, Enyedi Idikót és Borbély Alexandrát hallgatva pedig legalábbis ezeken vacillálhattunk. A film Arany Medvét nyert a Berlinalén – ehhez képest a rendező arra készítette fel a stábtagokat, hogy nem lesz nagy siker, de ilyenre kell akkor is megcsinálni. Az alkotás egyik legnagyobb érdeme a főhősnő zseniális alakítása – ehhez képest Borbély Alexandra attól félt, hogy még a kezdetben neki szánt mellékszerepét is vissza fogják mondani. Hogy aztán végül a tőle alkatilag teljesen idegen, autisztikus viselkedést mutató Máriát olyan hitelesen hozta, hogy a néző arra tényleg ne találjon szavakat.
A péntek esti vetítés után az Urániában tartott közönségtalálkozó vendége volt Mécs Mónika producer, illetve Szalai Károly vágó is. A Kovács Gellért újságíró moderálta beszélgetést viszont egyértelműen a rendező és főszereplőnője uralták.
„Nem voltam bizonytalan, egészen biztos voltam benne, hogy ez a film csupán egy szűkebb réteget érint majd meg. Mindenkit borzasztóan erős vizuális ingerek érnek nap mint nap, ennek a filmnek pedig éppen a visszafogottság, a csend a lényege” – még februári interjúnkban beszélt erről Enyedi, aki ezúttal is kifejtette: jóval visszafogottabb sikerre számított. Munkatársait is arra készítette, hogy valószínűleg nem lesz nagy felhajtás, fesztiválokra sem hívják majd őket, de ezt a művet most ennyire csendesre, visszafogottra kell megcsinálni. Meg is lepte őt aztán, hogy a nézők „ennyire nagylelkűen” fogadták az alkotást, és úgy is érzi, ez a film nem a vásznon létezik igazán, hanem a befogadók képzeletében. Az a helyzet, hogy egy csomó co-producerrel ülünk itt szemben – jegyezte meg.
A film két sérült lélek, az egyaránt egy vágóhídon dolgozó Mária és Endre találkozásairól szól. Nappal zavartan kerülgetik egymást, míg éjjelente szarvasokként járják együtt a havas erdőt, egy patak vizéből isznak, időnként összedugják orraikat. Csendben figyelik egymást, járnak a másik nyomában. Ezután a való életben is azt szemlélhetjük már, milyen lehetőségeik vannak az érintkezésre.