Amikor hülyét csinálnak a nézőből

Pókember is megfelelő formában gördült le a gyártósorról: simára csiszolt, és csillog, mint egy műanyag akcióhős.

Ficsor Benedek
2017. 07. 09. 11:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatéves koromban hallottam először a Pókemberről. A művészeti szakszervezet zamárdi üdülője egy rakás gumipapucsos, fürdőruhás színésszel, énekessel és szobrásszal már önmagában ingergazdag környezet (vagyis szürreális élmény) volt, de amikor az egyik játszópajtásom, mint valami szent ereklyét, kihozta a szobájukból az NSZK-ban vett műanyag szuperhősfigurát, éreztem, a nyaralás új szintre lépett. Hónapokig a kék és piros ruhába csomagolt csodalényről fantáziáltam, aki egy radioaktív pók csípésének köszönhetően képes lett falra mászni, hálót lőni és autókat hajítani a magasba. Faltam a képregényeket, és addig nem nyugodtam, amíg nem kaptam én is egy műanyag figurát. Azóta csaknem három évtized telt el, de a Pókember még mindig megdobogtatja a szívem. Vagyis a filmstúdiók számára én lennék a tökéletes célközönség, aki a rajongástól nem veszi észre, hogy hülyét csinálnak belőle.

Pedig a Pókember: Hazatérés című film esetében a szándék minden eddiginél nyilvánvalóbb. A karakter jogaival rendelkező Sony eddig ötször kísérelte meg színre vinni a pókká vált Peter Parker történetét, ám a próbálkozások mindig unalomba fulladtak. Mivel a többi szuperhős – az Iron Mantől a Deadpoolig – milliárdokat hoz, belátták, hogy tenniük kell valamit, így összeálltak a képregény-univerzumot megalkotó Marvellel. A Sony adta a figurát, a Disney-hez tartozó stúdió pedig megtöltötte élettel. Hogy ne a semmiből indítsák újra a szériát, Pókember felbukkant a tavaly bemutatott Amerika Kapitány: Polgárháború című filmben is, így a közönség most ismerősként fogadhatta a szuperhős szerepében Tom Hollandot.

Szükség is volt a felvezetésre, mert jelentősen átalakították a karaktert. Míg eddig középiskolásnak álcázott felnőttek játszották Peter Parkert, addig Holland valóban hiteles kamasz lett, és a történet is ehhez mérten bonyolódik. A Hazatérés tinifilm, annak minden kliséjével együtt, a béna csajozástól az altesti humorig. Az egyetlen különbség, hogy itt a főhős néha felmászik a plafonra.

A történet persze lényegtelen, az a fontos, hogy új játékost igazolhattak a csodalények ligájába. A Marvel tizenhat képregényfilmet gyártott az elmúlt kilenc évben, és a jövő év végéig még legalább nyolc új produkció érkezik, a szuperhős-konjunktúrában pedig alig számít valamit az egyediség. Az adaptációk ugyanazt a sémát variálják, vagyis egy filmet nézünk, de huszonnégyszer fizetünk érte. Most Pókember is megfelelő formában gördült le a gyártósorról: simára csiszolt, és csillog, mint egy műanyag akcióhős.

Hatévesen a zamárdi művészeti üdülőből nem volt nehéz olyan világba vágynom, ahol egy pókcsípéstől az ember a többiek fölé kerekedik, és az iskolai gondok helyett színes pizsamában és menő maszkban a toronyházak között ugrálhat. Azon azonban érdemes elgondolkodnunk, hogy a szuperhősök mozis sikertörténete milyen össztársadalmi pszichózissal magyarázható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.