Az RTL Klub 2014 őszén egy saját gyártású celebvetélkedő miatt hat hétre levette műsoráról a Szulejmán című török történelmi szappanoperát. A döntést hatalmas felháborodás fogadta, amelyből kiderült: a legendás szultán történetét feleségei szemszögéből feldolgozó sorozat megdöbbentően népszerű a hazai tévézők körében.
A sorozat hamarosan visszakerült a műsorra: a statisztikák szerint egymillió ember követte, ahogy Szulejmán győzelemre vezeti övéit a magyar seregek ellen. Ebből is kiviláglik, ha ügyesen csomagolják, széles tömegekhez juthat el a történelem. Nem mindegy azonban, hogy kik csomagolnak. Egy török szappanopera nyilván nem vállalkozhat a magyar történelem pontos bemutatására. De hol késnek azok a hazai művek, amelyek akár a mozikban, akár tévékben versenybe szállhatnának az importált művekkel? Az igény láthatóan megvan valami hasonlóra. A szándék hiányzik, vagy a pénz?
A rendszerváltás előtt több remek alkotás is foglalkozott történelmi témával, az irodalmi adaptációktól kezdve (Egri csillagok, A fekete város, A kőszívű ember fiai) az olyan eredeti művekig, mint a 80 huszár, a Hideg napok, Az ötödik pecsét, A tizedes meg a többiek vagy a Szegénylegények. Az is igaz azonban, hogy viszonylag kevés alkotást találunk, amely egy-egy nagyobb fordulópont vagy kiemelkedő történelmi alak megragadására törekedett volna, kifejezetten mítoszteremtő céllal. A rendszerváltás utáni mérleg felemás. Volt egy katasztrofális Honfoglalás, amelyben a magyar nemzet egyik legfontosabb időszakát sikerült dilettáns módon érdektelenségbe fullasztani. Ezt csak tetézte a Sacra Corona, ahol már az alapkonfliktus kiválasztása sem sikerült. Majd jött a sokat támadott Hídember: talán az egyetlen olyan film az elmúlt húsz-egynéhány évből, ami egy fontos történelmi alakra koncentrál, és elköltötték rá annyi pénzt, amennyit egy ilyen produkció megkíván.
Az aktuális szándékok ügyében a legegyszerűbb a legfelsőbb forráshoz, a hazai filmipart vezető Andy Vajnához fordulni: ő idén tavasszal a Kossuth rádióban beszélt a témáról. A Nemzeti Filmalap vezetője szeretne történelmi filmeket támogatni, ám egyelőre nem látott olyan forgatókönyvet, amit méltónak érzett volna a megvalósításra; ezzel a felelősséget a filmesekre tolta át.