A velencei és a torontói mustra végeztével túl vagyunk a legfontosabb fesztiválokon, így pontosabban látjuk már, melyik filmek számítanak Oscar-esélyesnek. Ahogy nemrég beszámoltunk róla, eldőlt az is: Magyarország a Testről és lélekről-t nevezi a legjelentősebb tengerentúli szakmai díjra. Persze, a jelöltek rövid listáját nem jelentették még be, így bőven lesz alkalmunk izgulni Enyedi Ildikó szarvasos szerelmes filmjéért.
Igaz, akár már januárban is megtehettük tétjeinket, miután a Sundance-en több kimondottan erős filmet mutattak be. Azóta az Oscar-esélyesek között emlegetik Luca Guadagnino romantikus drámáját, a Szólíts a neveden című alkotást, amit a miskolci Cinefesten láthatott nemrég a magyar közönség is. Kérdéses ugyanakkor, hogy a nyolcvanas évek elején játszódó, férfiszerelmet a középpontba állító munkát nem értékelik-e túl egyes kritikusok. Jellemző például, hogy az egymás társaságát kereső fiatal oktatót és tizenéves tanítványát ugrándozó tinédzserekként ábrázolja a mozi, mintha az infantilizmus mutatná meg a legpontosabban a felhők közt szárnyaló boldogságot. Máskor a giccs csordul túl, és hosszú percekig figyelhetjük, amint kibuggyannak az épp csalódott srác könnyei.
De hiába csak középszerű a film, az állóvizet máris felkavarta: James Woods színész a Twitteren kelt ki, mondván, a 24 és 17 éves férfiak románcát ábrázoló mozi lebontja az „illendőség utolsó gátjait” is. Többen bírálták őt ezért, felhozva, hogy Woods 59 évesen a 19 éves Ashley Madisonnal kezdett találkozgatni. Ugyanez a vita felmerült egyébként a női szerelmet középpontba helyező Adele életénél is. A különbség, hogy az valóban egy kiemelkedő film lett. Guadagnino alkotása esetében mindkét férfi főszereplő esélyes lehet a legjobb színész kategóriában, de mellékszereplőként Michael Stuhlbarg neve is felmerült már. Őt a Szólíts a neveden egyik legérzelmesebbnek szánt, valójában leginkább giccses jelenetéért díjaznák sokan.
A Sundance-en debütált egy második világháborús, az etnikai ellentéteket középpontba állító Dee Rees-film, a Mudbound is. Ha ez az alkotás lenne a befutó, a direktort az első fekete nőként köszönthetnénk, aki rendezői Oscart nyert. (Sőt, már a jelöltek közül is ő lehet az első.) A Netflix 12,5 millió dollárért vette meg a film forgalmazási jogait, így izgulhatnak, hiszen a legnagyobb gálán eddig nem sikerült még tarolniuk. Kumail Nanjiani vígjátéka, az ugyancsak a Sundance-en bemutatott The Big Sick szintén jó esélyekkel száll harcba. A kultúrákon átívelő szerelmet bemutató filmért Holly Hunter mellékszereplői jelölésben reménykedhet, de a forgatókönyvet is lehetséges befutónak tartják.