Szász János filmjében nincs felesleges mellébeszélés. „De gyönyörű vagy, az anyád istenit” – mondja a félszemű a kurvának, és ezzel el is dőlt, ők ketten együtt élnek tovább. „Úgyis megbaszlak” – kiabálja a hentes a nőnek, megpecsételve a saját és ellenségei sorsát. Nem köntörfalaznak, nem szépelegnek, nincs díszítés, nincs nyakatekert filozófia, csak a hús könyörtelen küzdelmei. A hentes, a kurva és a félszemű hátborzongató látlelet az emberi lélek és a 20. század szisztematikusan felépített sötétségéről.
A film igaz történet alapján mesél három emberről, akiknek útjai az első világháborút követő káosz időszakában keresztezik egymást. A nyitójelenetben Máriát (Gryllus Dorka) fél tucat férfi a legkülönbözőbb testhelyzetbe tekeredve teszi magévá és alázza meg egyszerre. Miután a nő a címben foglalt szerepe tisztázódott, felbukkan a félszemű Léderer Gusztáv (Nagy Zsolt), az elbocsátott egykori csendőr főhadnagy, akinek a „komcsik” kilőtték a szemét, és akit a harcokat követő terror időszakában elkövetett kegyetlenkedései miatt köröznek. Mária a test gyötrelmei elől a gőzmozdony kerekei alá menekülne, ám a halálának éppen azt a helyet választja, ahol a félszemű is véget kíván vetni az életének. Már a szájában a pisztolya, amikor észreveszi Máriát, megmenti, és ezzel elindul a játék, amelynek legfőbb kérdése, vajon két halálból lehet-e egy élet?
Léderer Máriával az oldalán egy kis faluba utazik, hogy elrejtőzzön üldözői elől és hogy visszaszerezze 75 ezer koronáját, amivel Kudelka Ferenc (Hegedűs D. Géza), a helyi mészáros tartozik neki. Kudelka ahelyett, hogy fizetne, ajánlatot tesz Máriára, „úgyis az enyém lesz”, mondja a félszeműnek, kínzó küzdelmeik során pedig egyre magasabbra srófolják a nő árát. És mivel a meddő licit színhelye a vágóhíd, idővel a precízen bemutatott eszközök is előkerülnek a csontozókéstől a bárdon át a fűrészig. És ezzel választ is kapunk a fenti kérdésre.
A bemutató óta több kritikus is a rendező és forgatókönyvíró társa, Bodzsár Márk szemére vetette, hogy homályosak a szereplők motivációi, fogalmuk sincs, mit miért csinálnak. Részben igazuk van, hiszen Mária és Gusztáv első találkozása is valószínűtlenül mágikusra sikerül. Egy elszánt öngyilkos megment egy másikat, és a tette egyből felülírja egész addigi életét, amely visszavonhatatlanul összedőlt. A félszemű ahelyett, hogy egy tölténnyel pontot tenne pályafutása végére, a csodálatos pillanatban eldönti, hogy harcolni fog tovább. Még különösebb Mária döntése, aki néhány hisztérikus pofon kiosztása után belenyugszik, hogy a vonat elment, Léderer oldalán kénytelen leélni az életét.