– Fekete komédia volt az eredeti terv, de végül valamiféle thrillerbe oltott szerelmi történet lett Szász János legújabb filmje. Működött volna A hentes, a kurva és a félszemű vígjátékként is?
– A húsz évvel ezelőtti terv szólt fekete komédiáról, de mikor én bekerültem a projektbe, akkor már egy másfajta irányba ment az egész. Persze, szubjektív az is, mit tekintünk humorosnak, mit nem.
– És hát a forgatókönyvet részben Bodzsár Márk írta, az Isteni műszakot ismerve pedig el lehet képzelni, hogy működött volna ez fekete komédiaként.
– Valóban, ott nagyon jól működött, de nekünk azért másféle elképzeléseink voltak. Az is igaz, hogy Szász Jánost nagyon inspirálja a pillanat, a helyszín, a színészek energiái, így a film a készítése során is sokat alakult. Vannak, akik szeretnek mindent előre megtervezni, tudni, hogy mit akarnak csinálni, a művészetben viszont nagy élmény kiélni a szabadságot akként, ahogy Szász teszi. Ettől még biztos kézzel irányít, és ha az adott pillanatban valamit megváltoztat, nem esik kétségbe. Ahogy például semmi problémát nem okozott, hogy a filmből végül kikerült az esküvő, Máriáék házasságkötése. Mert egyszerűen úgy látta, hogy a történet szempontjából nincs szükség ennek megmutatására.
– Miként alakult még közben a történet, mi változott benne jelentősen?
– Amit említhetünk, az a szerelmi szál, az egész háromszög kidolgozása. Beleszeret tényleg Mária a hentesbe, Kodelkába? Szerelem az, amit Léderer iránt érez? Szász János azt mondta az elején, a próbákon, mikor erre rákérdeztem: „majd meglátjuk, Dórikám.”
Filmkritika:
– Mária karakterét miként képzelte el a forgatás előtt? A címben ugye a prostituált szerep van kiemelve, de a filmet látva azért mondhatjuk, hogy ő folyamatosan menekülne elől, nem szeretné épp kiárusítani magát.
– Igen, megpróbál önálló életet kezdeni, függetlenedne is akár, de nem sikerül kitörnie. Viszont mint tudjuk, a valós Mária élete végén virágot árult a pesti utcákon. Több évtizedet töltött börtönben, de aztán csak sikerült némileg önállósodnia. Még ha úgy is, ahogy.