Taroltak 2017-ben a női főszereplős filmek

Egy friss felmérés szerint viszont az amerikai moziipar most sem sokszínűbb, mint tíz éve.

Lakner Dávid
2018. 01. 07. 20:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint fél évszázados trend fordult meg az Egyesült Államokban: tavaly ismét azok a filmek teljesítettek a legjobban a mozipénztáraknál, amelyekben nő volt a főszereplő. Hasonlóra legutóbb 1958-ban volt példa, amikor a Déltenger, a Mame néni, valamint a Macska a forró bádogtetőn bizonyult a legnépszerűbbnek. Elizabeth Taylor, Rosalind Russell és Rossano Brazzi helyét pedig Daisy Ridley, Emma Watson, illetve Gal Gadot vehette át. A tavalyi év legsikeresebbjei a legújabb Star Wars-epizód, a Wonder Woman, valamint A szépség és a szörnyeteg voltak, együtt közel 1500 millió dollárt fialva készítőiknek. Az utolsó jedik bevétele 533 millióra rúgott, míg a Csodanővel 412, Hermione egykori megformálójával pedig 504 millió dollárt sikerült összehozni. A negyedik legnagyobb bevételt egyébként A galaxis őrzői vol. 2., az ötödiket pedig a Pókember: Hazatérés produkálta.

A The Guardian megjegyzi, ezek mellett az év egyik vezető vígjátéka a Queen Latifah és Jada Pinkett Smith főszereplésével készült Girls Trip volt. Míg a korlátozottabb terjesztésű alkotások közül szintén nagyon sikeres a Lady Bird, amit Greta Gerwig rendezett, főszereplője pedig Saoirse Ronan. Jegyeladásokból tavaly összesen 11 milliárd dollár folyt be Észak-Amerikában, ez némileg alacsonyabb az előző éves 11,4 milliárdnál.

A brit lap másik cikkében máris összegyűjtötte, miért fog az idei év is a főhősnős filmekről szólni Amerikában. Rögtön februárban érkezik Alex Garlandtól az Expedíció, ami a The Guardian szerint leginkább egy biológiadiplomával bíró Szellemirtókként írható le. A filmben Natalie Portman és Jennifer Jason Leigh olyan tudósokat alakítanak, akik vállalják a küzdelmet a bolygónkra érkező földönkívüliekkel. Márciusban aztán Jennifer Lawrence robbanthat a Vörös veréb című hidegháborús thrillerrel, míg Alicia Vikander az új Tomb Raider-epizóddal bizonyíthat.

A nyáron érkező Ocean’s 8: Az évszázad átverése pedig egyenesen női különítménnyel támad, Cate Blanchett-tel, Sandra Bullockkal, Anne Hathawayjel és Helena Bonham Carterrel a főszerepben. A Women and Hollywood oldal szerkesztője, Melissa Silverstein úgy látja, A számolás joga főszereplőjével, Taraji P. Hensonnal készülő akcióthrillerre, a Proud Maryre lesz még érdemes figyelnünk. Ebben egy bérgyilkosnőt követhetünk, aki a lap szerint olyan fegyvergyűjteménnyel rendelkezik, amit még John Wick is megirigyelne.

Több rendezőnőtől is izgalmas új alkotásokat várhatunk: a Selmát levezénylő Ava DuVernay filmjében, az Időcsavarban egy tinédzserlány, a Storm Reid által játszott Meg Murry mentheti meg a világot. Az idén érkező Fekete Párducban pedig többek között Lupita Nyong\'o, Angela Bassett és Danai Gurira lophatják el a show-t Chadwick Boseman elől. Eközben viszont a két éve Prevenge címmel horror-thrillert rendező Alice Lowe úgy látja, továbbra sem a legjobb a helyzet. – Tőlem mindig azt kérik, hogy rendezzek „női filmeket” – jegyezte meg. Értve ezalatt a mozikat, amiknek női főszereplőjük van, és olyan „női témákat” járnak körül, mint az anyaság, az érzelmek és a szerelembe esés. Lowe nem érti, miért tekintik úgy, mintha nem lenne képes bármilyen más típusú alkotás megrendezésére. 

A The Guardian hozzáteszi, hogy a női főszereplős akciófilmek persze egyáltalán nem számítanak újdonságnak. Elég csak a Sigourney Weaverrel készült Alienekre, illetve a Lara Croftra vagy A kaptárra gondolnunk. A statisztikák viszont azt mutatják, még így is a férfiak vezetnek: két éve a száz legnagyobb bevételt termelő film 29 százalékában volt női főszereplő, akciófilmeknél viszont ez az arány csak három százalék.

Kate Muir úgy látja, az új trend leginkább a nagy pénzek bezsebelésének vágyából következik. – Ez az egész nem szól másról, mint a gazdaságról, amire Hollywood mindig is a legnagyobb figyelmet fordította. Az elmúlt tíz évben az emberek felismerték, hogy a kasszáknál nagyon sokat jelenthet egy női főszereplő – vélekedett a The Guardian cikke szerint a forgatókönyvíró.

Ennek ellenére – egy friss felmérés alapján – az amerikai filmipar nem mondható sokszínűbbnek, mint tíz évvel ezelőtt. A Dél-kaliforniai Egyetem kommunikációval és újságírással foglalkozó részlege 1100 filmet tekintett át az elmúlt tizenegy évből, és arra jutottak, csupán négy százalékukat rendezte nő. A nők 83,7 százaléka továbbá sosem készítette el második filmjét, a karrierjüket később kezdték és korábban is fejezték be. A 43 rendezőnő közül egyébként csupán négy volt fekete, kettő ázsiai és egy latin-amerikai. Ha az összes filmkészítőt nézzük, 5,2 százalékot tettek ki a fekete bőrűek és 3,2-t az ázsiaiak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.