Több mint fél évszázados trend fordult meg az Egyesült Államokban: tavaly ismét azok a filmek teljesítettek a legjobban a mozipénztáraknál, amelyekben nő volt a főszereplő. Hasonlóra legutóbb 1958-ban volt példa, amikor a Déltenger, a Mame néni, valamint a Macska a forró bádogtetőn bizonyult a legnépszerűbbnek. Elizabeth Taylor, Rosalind Russell és Rossano Brazzi helyét pedig Daisy Ridley, Emma Watson, illetve Gal Gadot vehette át. A tavalyi év legsikeresebbjei a legújabb Star Wars-epizód, a Wonder Woman, valamint A szépség és a szörnyeteg voltak, együtt közel 1500 millió dollárt fialva készítőiknek. Az utolsó jedik bevétele 533 millióra rúgott, míg a Csodanővel 412, Hermione egykori megformálójával pedig 504 millió dollárt sikerült összehozni. A negyedik legnagyobb bevételt egyébként A galaxis őrzői vol. 2., az ötödiket pedig a Pókember: Hazatérés produkálta.
A The Guardian megjegyzi, ezek mellett az év egyik vezető vígjátéka a Queen Latifah és Jada Pinkett Smith főszereplésével készült Girls Trip volt. Míg a korlátozottabb terjesztésű alkotások közül szintén nagyon sikeres a Lady Bird, amit Greta Gerwig rendezett, főszereplője pedig Saoirse Ronan. Jegyeladásokból tavaly összesen 11 milliárd dollár folyt be Észak-Amerikában, ez némileg alacsonyabb az előző éves 11,4 milliárdnál.
A brit lap másik cikkében máris összegyűjtötte, miért fog az idei év is a főhősnős filmekről szólni Amerikában. Rögtön februárban érkezik Alex Garlandtól az Expedíció, ami a The Guardian szerint leginkább egy biológiadiplomával bíró Szellemirtókként írható le. A filmben Natalie Portman és Jennifer Jason Leigh olyan tudósokat alakítanak, akik vállalják a küzdelmet a bolygónkra érkező földönkívüliekkel. Márciusban aztán Jennifer Lawrence robbanthat a Vörös veréb című hidegháborús thrillerrel, míg Alicia Vikander az új Tomb Raider-epizóddal bizonyíthat.
A nyáron érkező Ocean’s 8: Az évszázad átverése pedig egyenesen női különítménnyel támad, Cate Blanchett-tel, Sandra Bullockkal, Anne Hathawayjel és Helena Bonham Carterrel a főszerepben. A Women and Hollywood oldal szerkesztője, Melissa Silverstein úgy látja, A számolás joga főszereplőjével, Taraji P. Hensonnal készülő akcióthrillerre, a Proud Maryre lesz még érdemes figyelnünk. Ebben egy bérgyilkosnőt követhetünk, aki a lap szerint olyan fegyvergyűjteménnyel rendelkezik, amit még John Wick is megirigyelne.
Több rendezőnőtől is izgalmas új alkotásokat várhatunk: a Selmát levezénylő Ava DuVernay filmjében, az Időcsavarban egy tinédzserlány, a Storm Reid által játszott Meg Murry mentheti meg a világot. Az idén érkező Fekete Párducban pedig többek között Lupita Nyong'o, Angela Bassett és Danai Gurira lophatják el a show-t Chadwick Boseman elől. Eközben viszont a két éve Prevenge címmel horror-thrillert rendező Alice Lowe úgy látja, továbbra sem a legjobb a helyzet. – Tőlem mindig azt kérik, hogy rendezzek „női filmeket” – jegyezte meg. Értve ezalatt a mozikat, amiknek női főszereplőjük van, és olyan „női témákat” járnak körül, mint az anyaság, az érzelmek és a szerelembe esés. Lowe nem érti, miért tekintik úgy, mintha nem lenne képes bármilyen más típusú alkotás megrendezésére.
A The Guardian hozzáteszi, hogy a női főszereplős akciófilmek persze egyáltalán nem számítanak újdonságnak. Elég csak a Sigourney Weaverrel készült Alienekre, illetve a Lara Croftra vagy A kaptárra gondolnunk. A statisztikák viszont azt mutatják, még így is a férfiak vezetnek: két éve a száz legnagyobb bevételt termelő film 29 százalékában volt női főszereplő, akciófilmeknél viszont ez az arány csak három százalék.
Kate Muir úgy látja, az új trend leginkább a nagy pénzek bezsebelésének vágyából következik. – Ez az egész nem szól másról, mint a gazdaságról, amire Hollywood mindig is a legnagyobb figyelmet fordította. Az elmúlt tíz évben az emberek felismerték, hogy a kasszáknál nagyon sokat jelenthet egy női főszereplő – vélekedett a The Guardian cikke szerint a forgatókönyvíró.
Ennek ellenére – egy friss felmérés alapján – az amerikai filmipar nem mondható sokszínűbbnek, mint tíz évvel ezelőtt. A Dél-kaliforniai Egyetem kommunikációval és újságírással foglalkozó részlege 1100 filmet tekintett át az elmúlt tizenegy évből, és arra jutottak, csupán négy százalékukat rendezte nő. A nők 83,7 százaléka továbbá sosem készítette el második filmjét, a karrierjüket később kezdték és korábban is fejezték be. A 43 rendezőnő közül egyébként csupán négy volt fekete, kettő ázsiai és egy latin-amerikai. Ha az összes filmkészítőt nézzük, 5,2 százalékot tettek ki a fekete bőrűek és 3,2-t az ázsiaiak.