Ridley Scott filmje bizonyítja, mindent a pénz mozgat

A zsugori pénzember, J. P. Getty karaktere nagyon jól áll az utolsó pillanatban beugrott Christopher Plummernek

Lakner Dávid
2018. 02. 05. 20:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emberrablós filmeknél megszokhattuk, hogy a konfliktus lényegi eleme a váltságdíj mértéke: az áldozat családja az első sokk után nem is tudja, honnan teremtse elő a csillagászati összeget. Ridley Scott új rendezése esetében nem így áll a helyzet. A világ összes pénzében, amely megtörtént események alapján készült, a megzsarolt anyával, Gail Harrisszel (Michelle Williams) fia foglyul ejtői közlik is: majd kér az apósától, J. P. Gettytől (Christopher Plummer). A 17 millió dollár biztosan nem okoz neki gondot, elvégre az olajmilliárdosé „a világ összes pénze”.

Igen ám, csakhogy a nagypapa a töredékét sem hajlandó kifizetni. – Ha engedek, lesz egy tucat elrabolt unokám – kontrázza. Megbízza hát inkább emberét, Fletcher Chase-t (Mark Wahlberg), hogy kerítse elő ő a fiú; de úgy tűnik, a próbálkozások hiábavalók, ki kellene fizetni inkább a váltságdíjat.

A film így nagyrészt arról szól, miként próbálja rávenni Gail és Fletcher a zsugori pénzembert, hogy nyúljon a pénztárcájába. A film tanmese a pénzről és arról, amit nem lehet rajta megvenni – foglalták össze többen a sztorit, pedig a fentiekből is látni, hogy épp ennek ellenkezőjéről van inkább szó.

Igaz, Ridley Scott rendezése igyekszik a kritikusok kezére játszani. – Mi az, hogy nem kell a pénzem? Mindenkinek a pénzem kell – értetlenkedik J. P. Getty, amikor a fiától válófélben lévő Gail közli, hogy a gyerekeken túl nem tart igényt semmire. Hiába dúskál mindenféle földi jóban, csak a rettegés marad számára, hogy vagyonát veszíti – sugallja a film, amely Getty fiát a valósnál jóval bárgyúbbnak, menyét pedig rendíthetetlen amazonnak ábrázolja.

Mindez jól is áll Michelle Williamsnek, aki Plummer mellett a film egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja. Utóbbi is teljesen hiteles a megközelíthetetlennek látszó milliárdos szerepében, nem meglepő, hogy Oscar-díjra jelölték az alakításért. Pedig az utolsó pillanatban kellett beugrania a zaklatási botrányai miatt kivágott Kevin Spacey helyére, aki a rendező szerint egy némiképp másféle Gettyt képzelt el magának. Az Amerikai szépség teljesen elmaszkírozott hőse egy jelenetben mégis benne maradt, de nagyon kell figyelni, hogy észrevegyük.

Getty karaktere egyébként a legérdekesebb a filmben. Elsőre ugyan azt lehetett sejteni, hogy a központi figura a különc milliárdos lesz, de A világ összes pénze végül egy közepes túszdráma lett a fiatal Paul-lal (Charlie Plummer, aki nem rokona Christophernek), valamint annak foglyul ejtőjével, Cinquantával (Romain Duris) a középpontban. Ami felvillan az idős úrból, saját maga által teremtett kényszerpályájáról és a vagyon szorításáról, az pedig volna annyira érdekes, hogy több időt szánjunk rá a történetből. Felemelkedése megérne egy előzményfilmet – vetnénk fel, de hát igazából ez az előzményfilm A világ összes pénze kellett volna, hogy legyen.

A film sorsa persze szintén bizonyítja, hogy pénzért igenis majdnem mindent lehet. Egyrészt itt van Scott nyilatkozata, miszerint nem valamiféle morális megfontolásból vágta ki Spacey-t, akit rendkívüli színésznek tart. Egyszerűen csak féltette a pénzét, nem akarta, hogy anyagi bukás legyen a mozi. – Bármi, amit a magánéletedben teszel, az nem az én dolgom. Attól fogva válik azzá, amikor elkezdi mérgezni az üzletet, amiben benne vagyok – indokolta döntését a Mentőexpedíció, illetve a Thelma és Louise rendezője. Hát nem olyan ez, mintha egy valódi J. P. Getty-idézet lenne?

Ráadásul nemrég derült ki az is: az utófelvételekért Wahlbergnek rendkívüli gázsit sikerült kiharcolnia, miközben Williams lemondott a fizetéséről. Bár az ügy – érthető okokból – a nemek közti egyenlőtlenségek témáját is felveti, érdemes elidőzni a konkrét szituáción is, ami kissé másról szólt. A színésznő ugyanis többekkel együtt arról beszélt: a zaklatási botrányba belebukott Spacey lecserélése van olyan fontos gesztus, hogy ő ezért nem fog pénzt kérni. Hát, a film gyenge pontjaként működő Wahlberg nem mondott ilyet: számára ez eredendően üzlet volt, ahogy Scott számára is. (A rendező persze ügyes taktikai érzékkel már korábban is arról beszélt, hogy az újraforgatásért nem vesz fel további honoráriumot.) Végül inkább a filmsztár is egy nőjogi szervezetnek adományozta a bérét – miután a történet kínossá vált számára.

A helyenként sablonos, a vége felé felpörgő film hiába is próbálna mást, hollywoodi jellegéből adódóan is csak azt tudja sugallni: nincs, amit pénzért ne kapnánk meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.