Del Toro halembert csinált E. T.-ből

A víz érintésének története Spielberg filmjét, hangulata a Liza, a rókatündért idézi.

Lakner Dávid
2018. 03. 01. 7:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán nem lövünk nagyon mellé, ha azt mondjuk: Guillermo del Toro legújabb filmjéhez Federico García Lorca egyik legszebb verse által kerülhetünk a legközelebb. „Zöld, szeretlek, zöld, imádlak. / Dércsillagok vonulása, / uszonya a homály-halnak / virradatot hoz világra” – olvassuk az Alvajáró románcban. Igaz, a költő Spanyolországba vezet minket, míg A víz érintése az ötvenes évek Amerikájában játszódik, a hangulat mégis egészen hasonló. Először is: minden zöld. Del Toro filmjében mintha az összes díszletet és a szereplőket egy szűrőn engedték volna keresztül: a ruhák, az épületbelsők, a bázis, minden-minden valamiféle mesebelien zöldes árnyalatban pompázik. A történet maga is tőrőlmetszett tündérmese: a rendező életpályájába illő bestiárium ezúttal romantikus külsőt ölt magára.

Egy katonai kutatóbázison járunk, ahova egy nap különös lény érkezik. A tartályba zárt halember persze csak arra jó az ottaniaknak, hogy a szovjetek elleni hidegháború eszközének tekintsék. A sors iróniája: egyedül a szovjet kém, Hoffstetler tudós az, aki mentené az emberszerű teremtményt, ám harapófogóba kerül: mind az oroszok, mind az amerikaiak a lény pusztulására játszanak. Főként a szadista Strickland ezredes (Michael Shannon), akiről már az elején kiderül, hogy nagyon nem komálja a különös halembert. Szemben néma hősünkkel, Elisa Espositóval (Sally Hawkins), aki egy csapásra beleszeret a magához hasonlónak érzett teremtménybe. Rá vár hát a feladat, hogy kiszabadítsa a tartály rabját, aztán megpróbálja útjára engedni.

Bár Guillermo del Torótól nem feltétlenül ezt várnánk, a történet és a karakterek sajnos megmaradnak az előbb említettek szintjén. Nagy fordulatot éppúgy nem kell várni, ahogy árnyalt figurákat sem. Itt mindenki fekete-fehér, mondanánk, ha nem lenne mindenki zöld. Stricklandet teljes szívből lehet gyűlölni, drukkolva Elisának és Hoffstetlernek, hogy sikerüljön megmenteni a jobb sorsra érdemes halembert. Egy idő után fel is ébred a gyanú bennünk: ha ezt a sztorit Steven Spielberg rendezte volna, akkor alighanem az E. T., a földönkívülit kapnánk.

Szerencsére A Faun labirintusa és az Ördöggerinc rendezőjétől másféle hangulatot szokhattunk meg, így kapunk kicsit a Liza, a rókatündér (esetleg az Amélie csodálatos élete) és a Kaliforniai álom atmoszférájából is. Szemünk előtt zajlik a varázslat, ahogy a néma lány és a némiképp zavarodott lény egymásba szeret, majd táncra perdülnek, és elhajóznak a messzeségbe (képletesen). Persze egymáséi is lesznek, s megélik a szerelem végtelenségét a víz mélyén összeölelkezve (a szó szoros értelmében). Ha del Toro igazán humoros szeretett volna lenni, a végére mindenképp becsempészett volna egy jelenetet, amint a Hold előtt tovakerekezik a szerelmespár.

Pedig a rendező már bizonyította, hogy képes mesterművet alkotni. Ha már a spanyol polgárháború áldozatául esett költővel nyitottunk, vegyük csak A faun labirintusát, ami ezen a vidéken játszódik, csak már a negyvenes években. „Ó, ki jönne? Honnan jönne / Könyöklőben a lány árva. / Zöld a haja, zöld a húsa, / ecet-özön lett az álma” – haladunk tovább az Alvajáró románcban, s mintha csak a varázslatos világba tévedő félárva kislány, Ofelia történetét olvasnánk. A faun labirintusa a szó legnemesebb értelmében tudott tündérmesei lenni, miközben a francói spanyolhon kegyetlen mindennapjai valóságosabbak már nem is lehettek volna. Guillermo del Toro eddigi legjobb filmjét készítette el 2006-ban, ehhez képest pedig A víz érintése akkor is gyenge utánérzés, ha most a kritika egy része a keblére is öleli.

Ahogy két és fél éve a Bíborhegyet, úgy A víz érintését is főképp a magával ragadó hangulat, a csodálatos díszletek és a színészi játék menti. Stricklandnek és Hawkinsnak pedig nincs könnyű dolga, hiszen egydimenziós karakterekbe kell életet lehelniük, de abszolút sikerrel járnak. Nekik köszönhető, hogy valóban tudjuk utálni és szeretni ezeket a szereplőket, ahelyett, hogy csak sajnálkoznánk az összetett figurák hiányán.

A legjobb filmnek járó Oscart azért még mindig Martin McDonagh filmje, a Három óriásplakát Ebbing határában érdemelné ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.